آیا روایت حسن مثنی در انکار دلالت حدیث غدیر ، صحت دارد ؟

توضیح سؤال :

از اشکالاتی که به حدیث غدیر وارد نموده‌اند حدیثی است که در ذیل می‌آید. این اشکال اوّلین بار در غالب روایتی منسوب به فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام‌(حسن المثنی) در ردّ خلافت امیر المؤمنین علیه السّلام از سوی دهلوی (شیخ عبد العزیز بن ولی الله بن عبد الرحیم حنفی متوفاى 1239 هق.) در کتاب «التحفه الاثنا عشریه» طرح گردید. و مرحوم میر سیّد حامد حسین نقوی(متوفای 1306هق.) نیز برای اولین بار به این اشکال در کتاب «عبقات الانوار» پاسخ داده است.

در عصر حاضر نیز که عصر هجوم وهابیت به اسلام است ؛ این شبهه از سوی بعضی از علمای وهابی از جمله دکتر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه» تکرار شده است.

ادامه مطلب ...

حدیث «سلمان منّا اهل البیت» با انحصار «اهل البیت» در پنج تن آل..

توضیح سئوال:

با توجّه به این که آیه تطهیر بر اساس روایات اهل بیت علیهم السّلام شامل پنج تن می‌شود و غیر از آنها را شامل نمی‌شود و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم نیز در باره سلمان فارسی در روایتی می‌فرماید: «سلمان منّا اهل البیت» حال چگونه سلمان فارسی را می‌توان جزو آن بزرگواران دانست؟

پاسخ:

قبل از پاسخ به موضوع مورد سئوال باید مطالبی را به عنوان مقدمه مطرح کنیم:

اهل البیت در لغت

معنای أهل البیت در لغت  و در عرف  با توجّه به مضاف الیه آن معلوم می‌شود:

مثلاً: أهل القریه یعنی: ساکنین و اهالی آن روستا و أهل الشئ یعنی: صاحب و مالک آن چیز و أهل الکتاب یعنی: پیروان و قرائت کنندگان آن کتاب و أهل الرجل یعنی:

ادامه مطلب ...

آیا علمای اهل سنّت کلمه «مولی» در حدیث غدیر را به معنای امام...

توضیح سؤال: 

با توجه به اختلافی که بین شیعه و سنی در بحث امامت و ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام وجود داشته و دارد و یکی از دهها سند شیعه برای امامت بلافصل امیر المؤمنین علیه السّلام حدیث غدیر می‌باشد؛ علمای شیعه می‌گویند: «مولی» به معنای «اولی بالتصرف»، «امام»، «خلیفه» و «سرپرست» و یا کلمه‌ای مرادف با این کلمات است؛ و مولی در حدیث غدیر دقیقاً همان معنای مذکور را دارد؛ امّا غالباً علمای اهل سنّت با انکار این معنا به معانی دیگری همچون «ناصر» و «محبوب» و غیره تأویل کرده‌اند تا از توابع و لوازم آن که خلافت بلا فصل امیر المؤمنین علیه السّلام است بگریزند؛ حال سؤال این است که آیا کسی از علمای اهل سنّت این حدیث را به معانی مورد نظر شیعه پذیرفته و یا از آن در متون خود استفاده کرده است؟

ادامه مطلب ...

آیا روایت اهل سنت از امیر مؤمنان علیه السلام در وجوب خراب کردن..

توضیح سؤال :

برادران عزیزم در موسسه ولی عصر ببخشید که مدام مزاحم وقت ارزشمندتان می شوم بنده در یک باری که به یکی از سایت‌های اهل سنت سری زدم روایات بسیاری را در مخالفت و معارضت با سیره و گفتارواقعی امام علی (ع) از دیدگاه ما شیعیان یافتم اگر اجازه دهید هر بارنکاتی را که برایم مبهم و مجهول است برایتان بفرستم تا با استفاده از پاسخ های مستند ومحکم شما ، جواب دروغ پراکنی شان را در سایت خودشان بدهم.

برای مثال یکی از روایتهایشان درباره علی (ع) مطلب زیر است:

حکیم ابو محمد هذلی نقل می کند که علی فرمود: یک روز رسول الله در تشییع جنازه ای شرکت نمود, در آنجا فرمود آیا در میان شما کسی هست که بتان و مجسمه

ادامه مطلب ...

آیا امیر المؤمنین علیه السلام ، از خلفا تمجید کرده است ؟

آیا امیر المؤمنین علیه السلام ، از خلفا تمجید کرده است ؟

توضیح سؤال :

1. حضرت علی در فرازی از سخنان خویش برهر سه خلیفه پیش از خود و بانیان انتخاب آنها درود فرستاده و می‌فرماید :

«من با قومی بیعت کرده‌ام که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده‌اند و مفاد بیعت من با آنها همان است که با سه خلیفه قبلی بوده است. نه آنانکه در اینجا حاضرند و نه آنانکه غایبند حق انتخاب خلیفه‌ای جز خلیفه منتخب مردم را ندارند و حق تشکیل شوری منحصر برای مهاجرین و انصار است. و اگر بر هر شخصی اتفاق نظر حاصل کردند و او را امام خواندند، آن شخص مورد پسند و رضای خداوند نیز هست. و اگر کسی کار آنان را عیب گیرد و یا بدعتی ایجاد کند شوری وی را به عدالت و بازگشت به مسیر حق و پیروی از منهج مؤمنان خدا خواه توصیه می‌کند

ادامه مطلب ...

آیا امام علی علیه السلام پشت سر خلفاء نماز خوانده است؟

توضیح سؤال :

احسان الهی ظهیر می‌نویسد :

کان علیّ أحد المستشارین المقرّبین إلیه، یشترک فی قضایا الدولة وأمور الناس ، ویشیر علیه بالأنفع والأصلح حسب فهمه ورأیه... لا یمنعه مانع ولا یعوقه عائق، یصلّی خلفه ویعمل بأوامره، ویقضی بقضایاه، ویستدلّ بأحکامه ویستند .

امام علی علیه السلام یکی از مشاورین نزدیک عمر بود که با او در تمام قضایای دولت و امور مردم مشارکت داشت و بهترین ، با ارزش‌ترین مشورت‌ها را می‌داد و در این رابطه هیچ چیزی مانع او نبود . پشت سر عمر نماز می‌خواند و به دستورات او عمل می‌کرد ... .

 

ادامه مطلب ...

چرا به حضرت علی (علیه السلام) «قسیم النار والجنة» می گویند؟

جواب

این عبارت در احادیث زیادی از وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در شان حضرت علی علیه السلام نقل شده است :

اصل احادیث از منابع شیعه

عن عبد الله بن عباس قال : قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : ... معاشر الناس ، إن علیا قسیم النار ، لا یدخل النار ولی له ، ولا ینجو منها عدو له ، إنه قسیم الجنة ، لا یدخلها عدو له ، ولا یزحزح عنها ولی له .

امالی شیخ صدوق ص 83 ، به سند دیگر خصال ، شیخ صدوق ، ص 496

از عبدالله بن عباس نقل شده است که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : ... ای گروه مردم ! همانا علی تقسیم کننده جهنم (نار) است کسی که یاور و دوست او باشد وارد آتش نخواهد شد و کسی که دشمن او باشد از آن نجات نخواهد یافت . همانا او تقسیم کننده بهشت است کسی که دشمن او باشد وارد آن نخواهد شد و کسی که دوست او باشد از آن محروم نخواهد شد.

ادامه مطلب ...

چرا با وجود این همه دلیل مبنی بر خلافت امیر المؤمنین...

چرا با وجود این همه دلیل مبنی بر خلافت امیر المؤمنین علیه السلام ، خلافت به آن حضرت نرسید؟

پاسخ اجمالی :

الف : امیر المؤمنین علیه السلام ، حسادت دیگران را سبب دور شدن خلافت از خودش می‌داند :

فَإِنَّهَا کَانَتْ أَثَرَةً شَحَّتْ عَلَیْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ . نهج البلاغة ، خطبة 162 .

ب : کینه قریش از کشته شدن پهلوانانشان توسط امیر المؤمنین علیه السلام :

فقال عثمان : ما أصنع إن کانت قریش لا تحبکم ، وقد قتلتم منهم یوم بدر سبعین . شرح نهج البلاغة ، ج 9 ، ص 23 و التذکرة الحمدونیة ، ابن حمدون (متوفای 608هـ ) ج 7 ، ص 168 .

ج : انتقام  پیامبر از امیر المؤمنین علیه السلام :

اللَّهُمَّ انّى‏ اسْتَعْدیکَ عَلى‏ قُرَیْش ، فَاِنَّهُمْ اضْمَرُوا لِرَسوُلِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَالِهِ ضُروُباً مِنَ الشَّرِّ وَالْغَدْرِ، فَعَجَزوُا عَنْها ، وَحُلْتَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَها، فَکانَتِ الْوَجْبَةُ بى‏ ، وَالدَّآئِرَةُ عَلَىَّ .

شرح نهج البلاغة ، ابن أبی الحدید ، ج 20 ، ص 298 .

ادامه مطلب ...

اگر پیامبر علی رابه خلافت منصوب نمود چرا ابوبکر رابرای نماز...

توضیح سؤال:

از اشکالاتی که به حدیث غدیر وارد نموده‌اند این است که:

اگر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم در روز غدیر خم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به عنوان خلیفه بعد از خود معرفی نمودند؛ پس چرا در روزهای آخر عمر خود و در بستر بیماری، ابو بکر را به جای خود برای نماز به مسجد فرستادند؟ در حالی که سزاوار بود [حضرت] علی [علیه السّلام] را به مسجد بفرستند.

 و این را نیز اضافه می‌کنند که: البته انتخاب أبو بکر از جانب پیامبر به امامت نماز به معناى انتصاب ایشان به جانشینى و امامت نبود؛ بلکه اشاره‌ای به لیاقت و شایستگی وى برای خلافت بود تا اصحاب در آینده برای تعیین جانشین و خلیفه دچار سردرگمى و اختلاف نشوند.

ادامه مطلب ...

آیا آیه «ومن عنده علم الکتاب» در باره امام علی (ع) نازل شده ؟

طرح سؤال :

جایگاه و مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام ، به ویژه امیر المؤمنین علیه السلام در قرآن و سنت از مسائلی است که از دیر باز در میان مذاهب اسلامی مطرح بوده‌ وهمواره در عرض مرجعیت دینی ، و سیاسی قرار مورد بحث قرار گرفته است .

حال این پرسش به وجود می آید که همان گونه که پیشوای وزعامت سیاسی ودینی امیر المومنین علیه السلام در کتاب وسنت تصریح گردیده است ، آیا جایگاه وشخصیت علمی امیرالمو منین علیه السلام  نیزدر قرآن بیان شده است ؟

 و آیا آیه ای «قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب» ‏در صدد بیان مرجعیت علمی امیر المو منین علیه السلام است ؟

نوشته حاضر به دنبال دریافت پاسخ سؤال مزبور بوده تا با بررسی تطبیقی آیه مزبور از از نظر مفسرین فرقین مسأله را  مورد تحلیل وبررسی قرار داده وجواب کامل پرسش را به دست بی آوریم . ازین رو ضروری است که این مسأله را ازدو دیدگاه بررسی کنیم .


ادامه مطلب ...