آیا اهمیت دادن به عید نوروز بدعت نیست؟

  باسمه تعالی

جهت استحضار جنابعالی و خوانندگان گرامی نظریه فقهای بزرگ شیعه و روایاتی را که از ائمه علیهم السلام آمده ذکر می کنیم و آن سیره خلفای اهل سنت را در گرامی داشتن  عید نوروز نقل می کنیم و قضاوت را به عهده خوانندگان گرامی می گذاریم
ادامه مطلب ...

پاسخ به شبهات عید نوروز

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: پاسخ به شبهات عید نوروز

          شبکه جهانی ولایت : 29 / 12 / 1389

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

توجه: غالب منابع ذکر شده، از نرم افزار مکتبة أهل البیت (علیهم السلام) می‌باشد.
ادامه مطلب ...

چرا اهل تسنن با عید نوروز مخالفند؟

1.به طور قطع عید نوروز یکی از اعیاد ملی ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن این سرزمین و آیین آنها قبل از اسلام داشته است.

2. اسلام پس از آمدن به ایران و مسلمان و شیعه شدن ایرانیان این رسم همچنان باقی مانده و در آموزه های اسلامی نیز با آن مخالفت صریح وجود ندارد.

3. توجه به نکات مثبت نوروز ؛ که زمینه تحول, نوسازی و پاکسازی فضای خانواده و زندگی را فراهم می کند و باعث نوعی شادی و شادابی می شود و بهانه ای برای صله رحم, دیدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ایشان است. در برخى روایات، امامان معصوم از نوروز تجلیل نموده اند.

4.روایات مربوط به نوروز مختلف است و اجمالا در آن تعارض و اختلاف مشاهده می شود؛ چنانکه روایت معلی بن خنیس از امام صادق(علیه السلام) دلالت بر عظمت و شرافت این روز و انجام برخی اعمال مانند غسل، روزه و پوشیدن لباس نو دارد، از سوی دیگر، روایت امام کاظم(علیه السلام) دلالت بر عید نبودن آن دارد و این که نوروز از سنت های فارس بوده که مورد قبول اسلام نمی باشد. جمع بین این دو روایت مشکل است به همین جهت آراء فقها و صاحب نظران در این زمینه متفاوت است.

ادامه مطلب ...

احادیث و روایت پیرامون عید-عیدنوروز از ائمه معصومین علیهم السلام

در بین احادیثی که درباره نوروز وجود دارد دو حدیث معروفتر از بقیه هستند که یکی از آنها از معلی بن خنیس روایت شده که اخباری را ارائه می دهد و دیگری که در کتاب دعائم الإسلام مطرح شده که به آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن اشاره دارد . ما عین روایت اول را خدمت عزیزان عرض خواهیم کرد:

ادامه مطلب ...

نوروز رستاخیز طبیعت

نوروز آغاز بهار و موسم اعتدال طبیعت و لطافت هوا ، تعدیل شب و روز ، رهایی از قساوت زمستان و سرما و تاریکی شبهای سرد می باشد . عیدی همراه سرود پرندگان و تکبیر جنگل و تسبیح باد و ریزش باران و فریاد رعد و رویش صحراست . نوروز بازگشت حیات مجدد به طبیعت خفته است ، روزی که با تابش نزدیکتر خورشید و نزول برکات آسمانی درختان لباس سبز نوروزی می پوشند و در دامن کوه ها و صحراها فرش زمردین سبزه ها گسترده می شود و در حقیقت روز عید طبیعت را جشن می گیرند . چه بسا جسم و تن آدمی نیز که از همین طبیعت نشأت گرفته از این تغییر و تحول بی بهره نباشد .

ادامه مطلب ...

عیدتون مبارک !

امام صادق‏(علیه السلام) فرمودند:


یَومُ النَّیروزِ هُوَ الیَومُ الَّذی یَظهَرُ فیهِ قائِمُنا أهلَ البَیتِ؛


نوروز ، روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور می‏کند.


بحار الأنوار ، ج 52 ، ص 276


عزیزان عیدتون مبارک

فرارسیدن سال نو و عید نوروز را به شما خواهران و برادران عزیزم تبریک

می گویم!!!

التماس دعا

عید نوروز (11)


یا علی

شهید حجت الله رحیمی

شهید حجت الله رحیمی در حالیکه تنها 7 روز تا تولد 22 سالگی اش باقی مانده بود درساعت 10صبح مورخه ۱۸/12/1۳۹۰درشهرستان خرمشهر منطقه شلمچه دعوت حق را لبیک گفت وبه فوز عظیم شهادت نائل آمد...

فرازی از وصیت نامه ی شهید:

پروردگارا ! تو خود گفتی هر که عاشق من باشد ، عاشقش خواهم بود و هر که را عاشق باشم شهیدش میکنم ، و خون بهای شهادتش را نیز خود خواهم پرداخت . خدایا ! من عاشق توام ، پس خون بهایم را که شهادت است به من پرداخت کن...


پ ن : می خواستم بگم... آی رفقا! هنوزم باب شهادت بازه... 
برای آشنایی بیشتر بااین شهید بزرگوار و متن کامل وصیت نامه ی ایشون به ادمه ی مطلب برید

ادامه مطلب ...

اگر خون شهدا نبود...

اگر نبود خون حسین،خورشید سرد می شد و دیگر در آفاق جاودانه ی شب نشانی از نور باقی نمی ماند...

حسین چشمه ی خورشید است.

امت محمد(ص)راآن روز جز حسین ملجأ و پناهی نبود؛چه خود بدانند و چه ندانند،چه شکر نعمت بگذارند چه نگذارند،واقعه ی عاشورا دروازه ای از نور است که آنان را از ظلم آباد یزیدیان به نورآباد عشق رهنمون می کند...

آنان که رو به سوی قبله ی خویش نماز می گزارند،معنای حرمت حرم مکه را پاس دارند!کعبه آنان قصر سبزی است در دمشق که چشم را خیره می کند.آن جا بهشتی است که در زمین ساخته اند تا آنان را از بهشت آسمانی کفایت کند...موسیقی(خوب)ضجّه انسان است در فراق بهشت.

چه جنگ باشد و چه نباشد راه من و تو از کربلا میگذرد،باب جهاد اصغر بسته شد، باب جهاد اکبر که بسته نیست،در عالم رازی هست که جز به بهای خون فاش نمیشود.

بسیجی دلباخته ی حق و اهل ولایت است و هرگز به خود اجازه نمیدهد جز آنچه ولی امر میخواهد آرزو داشته باشد.


خون شهید جازبه خاک را خواهد شکست،

و ظلمت را خواهد درید؛

و معبری از نور خواهد گشود،

و روحش را از آن، به سفری خواهد برد که برای پیمودن آن

هیچ راهی جز شهادت وجود ندارد.

« شهید سیّد مرتضی آوینی »