راهکارهای عزم ملی و مدیریت جهادی برای اقتصاد

مقام معظم رهبری سال‌های اخیر را عمدتاً با موضوعات اقتصادی و بحث‌های مرتبط با آن نامگذاری و هدفگذاری کرده‌اند. ایشان به درستی جنگ یک‌جانبه اروپا و غرب را علیه اقتصاد کشور شناخته و با هدف‌گذاری، نام‌گذاری سال‌های اخیر را عمدتاًًًًً به مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند. البته به دلایل مختلفی که در این مطلب نمی‌گنجد کشور از بعد اقتصادی به اهداف مورد نظر و تعیین شده دست نیافته و معظم‌له نیز در اواخر سال گذشته به صراحت به این موضوع اشاره فرمودند. لذا مقام معظم رهبری سال ۹۳ را به نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند و تلاش مجاهدانه مردم و مسئولان را لازمه تحقق شعار سال دانستند.  

مقام معظم رهبری در سال جدید، اقتصاد و فرهنگ کشور را با دو مقوله «عزم ملی» و «مدیریت جهادی» گره زده‌اند و این دو را، راه و وسیله تحقق اهداف اقتصادی و فرهنگی کشور معرفی کرده‌اند که در ادامه به تشریح بعد اقتصادی آن می‌پردازیم:
* عزم ملی؛ زمانی که اقتصاد ضعیف، وابسته و شکننده، به یکی از آسیب‌ها و معضلات کشور مبدل شده که دشمن با تکیه و امید بر آن، دولت و ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و زمانی که با برنامه‌ها و تدابیر فراوان هنوز اقتصاد کشور به اقتصادی پویا (درون‌زا و برون‌گرا) مبدل نگشته، این مهم نیازمند همت و اراده مصمم همه اقشار جامعه در هر سنی می‌شود. عزم ملی یعنی تک‌تک آحاد ملت برای دستیابی به آرمان‌ها و اهداف مشخص، بدون ملاحظه به خواسته‌ها و نیازهای شخصی در آن مشارکت دارند. در این عزم ملی، منافع جامعه و مردم بر منافع شخصی، گروهی و حتی جناحی و حزبی اولویت خواهد داشت و در یک کلام، منافع ملی و کلان، بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا خواهد کرد.
* مدیریت جهادی؛ نوعی مدیریت ویژه و فی‌سبیل‌الله است که نمونه بارز آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم. دولت و ملت ایران ثمره این مدیریت راه چشیده‌اند و تجربه ثابت کرده که مدیریت جهادی یکی از موثرترین روش‌ها برای فائق آمدن بر مشکلات پیش‌آمده است. در مسیر اجرای مدیریت جهادی باید مدیرانی کم‌توقع و پر تحرک پا به میدان بگذارند و برای دستیابی به اهداف نظام، کارها را با جدیت دنبال کنند به تنها چند ویژگی از مدیریت جهادی در حال حاضر اشاره می‌شود:
۱ـ تکیه اقتصاد کشور بر عوامل داخلی
۲ـ حرکت اقتصاد کشور به سوی اقتصاد مردمی و محدود شدن اقتصاد دولتی
۳ـ شناسایی و بسیج ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور
۴ـ توجه به تولیدات داخلی و صادرات کالاهایی که در ساخت آنها مزیت داریم
۵ـ کاستن از وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت خام وحرکت به سمت صادرات فراورده‌های نفتی
۶ـ افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی در داخل کشور
۷ـ شناسایی نیازهای ضروری و اساسی مردم در حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی برای کنترل و رفع آنها
۸ـ ایجاد فرصت‌های برابر برای تمامی بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی
۹ـ بالا بردن نقش بنگاه‌های خرد اقتصادی در داخل کشور در جهت افزایش تولید
۱۰ـ مبارزه جدی و قوی با مفاسد اقتصادی و از بین بردن بسترهای فساد.
حال اگر عزم ملی پشتوانه و همراه مدیریت جهادی باشد، بدیهی است که اقتصاد بهبود می‌یابد و دیگر این بخش، تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود، بلکه به یک فرصت برای پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی تبدیل می‌شود. به راستی که رهبری معظم امسال نیز چون سال‌های گذشته با توجه به وضعیت داخلی کشور و همچنین اوضاع منطقه و جهان، چشم‌انداز سال ۹۳ را این‌چنین مدبرانه و دقیق مشخص کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد