انگیزه از ثبت تهدید به احتراق

چرا مورّخین سنّی با وجود این‌که پیرو مکتب خلفا بوده و به دلیل اعتقاد به عدالت صحابه، خود را ملتزم به دفاع از خلفا می‌دانسته‌اند، ماجرای «تهدید به احراق خانه حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام توسّط عمر» را در کتب خود نقل کرده‌اند؟ در حالی که از ثبت بسیاری حوادث دیگر در این رابطه، اجتناب ورزیده‌اند؟



پاسخ:

ابتدا باید توجّه داشت که انگیزه تاریخ‌نگاران سنّی از ثبت «تهدید عمر مبنی بر احراق بیت فاطمه‌علیهاالسّلام» در آثارشان، اثبات حقّانیّت و مظلومیّت حضرت علی‌علیه‌السّلام و ایراد خدشه به خلافت ابوبکر نبوده است؛ (چنانچه در سؤال مربوط به «انگیزه ابن قُتَیْبَه» به تفصیل سخن گفتیم.(1))

بلکه برعکس، ایشان در فضای اعتقاد غلط خود به حقّانیّت خلافت ابوبکر و با انگیزه مذمّت حضرت علی‌علیه‌السّلام و محکوم نمودن ایشان به تخلّف از انجام بیعت با خلیفه رسول خدا، به ثبت «تهدید عمر» اقدام نموده‌اند.(2)(3)

عموم مورّخین اهل سنّت «به پشتوانه عقاید تند تسنّن‌گرایانه‌شان»، در ثبت حوادث فاطمیّه، تنها به ثبت حوادثی پرداخته‌اند که با انگیزه فوق، در تعارض قرار نگیرد؛ یعنی: انگشت اتّهام خواننده را به سَمت نظام خلافت برنگرداند و باور خواننده را به سوی حقّانیّت عملکردهای امیرالمؤمنین و فاطمه زهراعلیهماالسّلام متمایل نسازد.

بنابر چنین «انگیزه و معیاری»، در میان مجموعه حوادث فاطمیّه، برخی حوادث باید به طور کامل حذف یا تحریف شوند؛ زیرا کوچک‌ترین اشاره‌ای به حقیقتِ آن‌ها، در تعارض با «انگیزه و معیارِ» مورّخ سنّی قرار می‌گیرد.

حوادثی هم وجود دارند که نیازمند به نوع خاصّی از تحریف می‌باشند و اگر این حوادث، به صورت «تقلیل‌ یافته» نقل گردند، نه تنها در تعارض با «انگیزه و معیار» مورّخ سنّی قرار نمی‌گیرند؛ بلکه، تأمین‌کننده هدف او نیز محسوب می‌شوند؛ همانند حوادث احراق بیت فاطمه‌علیهاالسّلام که به صورت تقلیل یافته (= تهدید به احراق) نقل گردیده‌اند. به عبارت دیگر، «انگیزه و معیارِ» مذکور، مورخ سنّی را بر آن داشته است تا برخی حوادث فاطمیّه را به طور کامل از صفحه کتابش محو نسازد؛ بلکه آن را تحریف کرده و به صورت «تقلیل یافته»نقل نماید.

بنابراین، ثبت، تحریف و یا حذف هر سند تاریخی دیگری مرتبط با حوادث فاطمیّه، در کتب پیروان مکتب خلفا در راستای صیانت از «این هدف و انگیزه» صورت می‌گیرد و تابع حفظ و نگهداری از آن می‌باشد.

1- جهت آگاهی بیشتر از انگیزه «ابن قُتَیْبَه» از ثبت سندی حاکی از «تهدید بیت فاطمه‌علیهاالسّلام به احراق توسّط عمر» و همچنین زمینه‌سازی وی، جهت به باور نشاندن عقیده‌اش برای خواننده‌اش، به سؤال 25 مراجعه کنید.

2- «ابن قُتَیْبَه»، «تهدید عمر مبنی بر به آتش کشاندن خانه فاطمه زهراعلیهاالسّلام» را نقل می‌کند، امّا سخنی از وقوع احراق درب خانه به میان نمی‌آورَد ، مراجعه کنید به سؤال 26.

3- برای آشنایی با بررسی‌های سندی نقل‌های حاکی از تهدید به احراق و دفاع علمی از اسناد آن‌ها بر اساس مبانی رجالی پذیرفته شده در میان دانشمندان  اهل سنّت، به کتاب‌های: «الحجّة الغرّاء علی شهادة الزهراء» تألیف: آیة الله جعفر سبحانی و «ظُلامة الزهراء فی روایات اهل السنّه» تألیف: شیخ یحیی عبدالحسن الدوخی مراجعه نمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد