شهادت حجرالاسود به امامت

ناله حجرالاسود

محمد بن حنفیه در مکه ، خدمت علی بن الحسین ( علیهما السلام ) رسید ؛ . . .امام سجاد ( علیه السلام ) وقتی حال عمو را دید ، به کمک او شتافت و با لحنی پر از مهر و محبّت گفت : عمو جان ! چیزی پیش آمده ؟ نگران چیزی هستی ؟ ابن حنفیه ، با شنیدن سخنان گرم و همراه با محبت امام ، عرض کرد :

می دانی که رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) پس از خودش ، به امامت علی ( علیه السلام ) و پس از وی به امامت امام حسن ( علیه السلام ) و امام حسین ( علیه السلام ) وصیت کرد و پدرت امام حسین ( علیه السلام ) کشته شد و کسی را وصیّ خود قرار نداد .

من ، هم عموی تو و هم برادر پدرت می باشم . چون زاده علی ( علیه السلام ) هستم و در سن هم بر تو پیشی دارم ، پس به امامت سزاوارترم ؛ از شما می خواهم که در وصایت و امامت ، با من نزاع نکنی !
ادامه مطلب ...

برگشت خورشید برای علی(ع)

ردّالشمس اوّل

1 ـ دانشمند سرشناس اهل سنّت سلیمان بن احمد طبرانی به سند خویش از ابوالزبیر مکّی روایت نموده که این گونه از صحابی بزرگ رسول خدا (ص) جابر بن عبد الله انصاری روایت کرده است پیامبر خدا (ص) به خورشید فرمان داد تا مدّتی طولانی تر غروب خود را به تأخیر اندازد ، او نیز با فاصله وتأخیر بیشتری غروب کرد . ( 1 )

عبدالرحمان سیوطی نیز این حدیث را از طبرانی روایت نموده وآن را حدیثی نیکو دانسته است . ( 2 )

همچنین ابوبکر هیثمی آن را از طبرانی نقل کرده است . ( 3 )

2 ـ شاذان فضلی به سند خویش از ابوالزبیر مکّی همین حدیث را نقل کرده است ، در روایت وی چنین آمده است :
ادامه مطلب ...

سابقه نقل ردّ الشمس

پرسش:میگویند ردالشمس از افسانه های روافض هست و بس چه جوابی دارید؟

جواب:دانشمندان و نویسندگانی که به نقل حدیث ردّالشمس  پرداخته اند فراوانند ،کتابت حدیث ردّالشمس از اوائل قرن سوّم آغاز شده ـ و پیش از آن به صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل می شده است ـ و همینطور طی قرن های پس از آن ادامه یافته است ، و این امر نشان دهنده رواج حدیث و شهرت آن طی قرن های مختلف است ، در اینجا به ذکر نام تعدادی از آنها به ترتیب تاریخ وفاتشان بسنده می کنیم ، نکته قابل توجّه این که اکثر این افراد از دانشمندان اهل سنّت می باشند .

1 ـ محمّد بن ادریس شافعی ( 204 هـ ق )

به گفته محمّد بن حسن قمّی او حدیث را در کتابش التبیان فی الإیمان آورده است . ( العقد النضید ، ص 19 ـ 20 ، ح 5 )
ادامه مطلب ...

تجدید و تصویر برقبر یعنی کفر

جواب به دستاویزهای سست برگرفته از منابع شیعه 

1 . قبر را با خاک خودش پر کنید

از سه روایت استفاده می شود که در خاکسپاری میت و پر کردن قبر ، فقط از همان خاک خود قبر استفاده شود و از خاک اطراف قبر بر روی آن نریزند :

1 . « إنّ النَّبیّ نَهی أنْ یُزادَ علی القَبْرِ تُرابٌ لَمْ یُخْرَج مِنْهُ » .

« پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) از پر کردن قبر با خاک اطراف قبر ، نهی کرد » .

صدوق بدون سند از امام صادق ( علیه السلام ) نقل می کند :

2 . « کُلّما جُعلَ علی القبرِ مِنْ غیرِ تُرابِ القَبْرِ فَهُوَ ثِقْلٌ عَلی المَیِّتِ » .
ادامه مطلب ...

فی بیوت أذِنَ اللهُ أنْ تُرْفَعَ

( فی بیوت أذِنَ اللهُ أنْ تُرْفَعَ و یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالغُدُوِّ و الآصالِ * رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ و لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ و إقامِ الصلاةِ و ایتاءِ الزَّکوةِ یَخافونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ القُلُوبُ وَالأبْصارُ ) ( نور : 37-36)

 

« این چراغ پرفروغ در خانه هایی قرار داد که خداوند اذن داده است که گرامی داشته شود . خانه هایی که نام خدا در آنها برده می شود و صبح و شام در آنها او را تسبیح می گویند . مردانی که خرید و فروش و بازرگانی ، آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و ادای زکات ، غافل نمی کند . آنها از روزی می ترسند که در آن دل ها و چشم ها زیر و زبر می شوند » .
ادامه مطلب ...

نخستین پیروان هر دین

معمولا هر دینى نخستین پیروانش از بهترین‌های آن امت هستند؛ چنان که حواریون بهترین‌های امت حضرت عیسی بودند ، پیروان نخستین دین اسلام نیز اینگونه بوده‌اند ؛ پس چگونه می‌توان به آن‌ها تهمت آتش زدن خانه دختر رسول خدا و ... را زد؟

نقد و بررسی:

مقصود از نخستین طرفداران کیست؟باید دید که مقصود از نخستین طرفداران کیست؟ آیا همه کسانى است که در ابتدا به او ایمان آورده اند، یا نخستین نفر؟

ادامه مطلب ...

نماز علی پشت سر ابوبکر

آیا امیرمؤمنان (ع) پشت سر ابوبکر نماز خوانده است؟

عده‌اى از علماى اهل سنت ادعا کرده‌اند که رسول خدا صلى الله علیه وآله، امیرمؤمنان علیه السلام را به دنبال ابوبکر فرستاد تا پشت سر ابوبکر نماز بخواند و با این کار مى‌خواست در حقیقت برترى ابوبکر را بر امیرمؤمنان علیه السلام ثابت کند. فخر رازى در این زمینه مى‌نویسد:وقیل قرر أبا بکر علی الموسم وبعث علیاً خلفه لتبلیغ هذه الرسالة، حتى یصلی على خلف أبی بکر ویکون ذلک جاریاً مجرى التنبیه على إمامة أبی بکر، والله أعلم.(1)گفته‌اند که رسول خدا (ص) ابوبکر را امیر موسم قرار داد، على را به دنبال او و به منظور تبلیغ این رسالت فرستاد تا پیش ابوبکر نماز بخواند، و این قضیه اشاره‌اى باشد بر امامت ابوبکر.

ادامه مطلب ...

تعیین امام حسن(ع)

 آیا امام علی علیه السلام برای جانشینی بعد از خودش وصیت کرده است ؟

  توضیح سؤال :اهل سنت می گویند چرا امام علی (ع) امامت حضرت امام حسن (ع) را بیان نکرد و در جواب کسانی که به حضرت علی گفتند با امام حسن بیعت کنیم یا نه حضرت علی گفتند خودتان می دانید خواستید بیعت کنید خواستید نکنید اختیار با خود شماست.

ادامه مطلب ...

عدم ذکر علی در قرآن

چرا نام علی(ع) در قرآن نیامده است؟

 به طور خلاصه میتوان گفت: علّت عدم ذکر نام علی(ع) در قرآن، ممکن است موارد زیر باشد: 

پاسخ 1 : بنای قرآن همواره بر این است که مسایل را به صورت اصول کلی بیان کند و حتی الامکان وارد جزئیات نشود که این خود، بنا به مصالح و حکمت‏هایی است که ذکر آن در وسع این مجال نیست؛ شاید خداوند تبارک و تعالی نمیخواسته است در چنین مسأله‏ای که بالاخره هوا و هوس‏ها دخالت میکند، مطلب به صورت صریح ذکر شود چرا که ممکن بود با توجیه و با بهانه‏هایی همچون اجتهاد و.... برای دستیابی به برخی مقاصد، حرمت کلام الهی شکسته گردد؛ همچنان که این امر در مورد سخنان پیامبر(ص) اتفاق افتاده است.مرحوم مطهری در کتاب امامت و رهبری میفرمایند: «....اگر آیه‏ای هم به طور صریح در این خصوص وجود داشت، باز آن را توجیه میکردند. پیغمبر(ص) در گفتار خودش به طور صریح گفت:

ادامه مطلب ...

نرفتن به درب خانه

چرا مولا امیرالمومنین (علیه السلام) از حضرت زهرا (سلام الله علیها)نتوانستند در آن حادثه دلخراش دفاع کنند و آن فاجعه اتفاق افتاد؟ امکان داشت خود مولا درب را باز کنند ویا...؟

 پاسخ :همانطوری که در کتب روایی وتاریخی نقل شده است دشمنان به خاطر کشتن امیر مومنان آمده بودند و اگر ایشان پشت در می آمدند به شهادت رسیده و نور ولایت خاموش می شد .

بیرون آمدن فاطمه زهرا به جای امیر مومنان بخاطر حفظ مقام ولایت بوده است .

ادامه مطلب ...