پایبندی حسین(ع)به صلح

چرا امام حسین(ع) در مقابل معاویه اقدام به قیام نکرد،ریشه در اموری دارد که تنها برخی از آنها را می‏توانیم اشاره می شود:

1- وجود صلحنامه‏:

امام(ع) در یکی از جواب‏های خود به نامه‏های معاویه خود را پایبند به صلح نامه معاویه با امام حسن(ع) معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود به دور دانسته است : «و معاذ اللَّه ان انقض عهداً عهده الیک اخی الحسن(ع)». (1)

ادامه مطلب ...

ازدواج عمر با ام کلثوم-2

. سن ام کلثوم هنگام ازدواج

در این که امّ‌کلثوم در هنگام ازدواج با عمر چند سال داشته، اختلاف‌هاى شدیدى میان عالمان سنى وجود دارد. آن جایى که دفاع از آبروى خلیفه در میان است، او را آن قدر کوچک جلوه مى‌دهند که بوسیدن، در بغل گرفتن و حتى برهنه کردن ساقش حرام نیست.هنوز به حدی نرسیده بود که شهوت را برانگیزد:(ابن حجر هیثمى،الصواعق المحرقه،2/457)، (ابن سعد،الطبقات،8/463)دختری کوچک و غیر بالغ که با دیگر دختران بازی می کرد:عبد الرزاق صنعانى،االمصنف،6/164)ده سال یا بیشتر داشت: (ابن حجر،الایثار،1/211) ؛(الذهبی،سیر اعلام النبلا،3/500)

ادامه مطلب ...

ازدواج عمر با ام کلثوم-1

یکى از شبهاتى که اهل سنت؛ به ویژه در سال‌هاى اخیر به صورت گسترده مطرح کرده‌اند، ازدواج خلیفه دوم با امّ‌کلثوم دختر امیر مؤمنان و فاطمه زهرا علیهما السلام است.اهل سنت،‌ استفاده‌هاى گوناگونى از این ازدواج مى‌کنند؛ از جمله مى‌خواهند با اثبات این ازدواج، رابطه صمیمانه و دوستانه امیر مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوى دیگر، شهادت صدیقه شهیده سلام الله علیها، غصب خلافت و... را انکار نماید.از این رو، این شبهه اهمیت فوق العاده و پیوند ناگسستنى با اندیشه‌هاى شیعیان دارد و باید به صورت دقیق و مستدل بررسى شود.انها می گویند: شیعیان ادعا مى‌کنند که خلیفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضى الله عنها) است؛ اما کدام‌ عقل‌ سلیم‌ مى‌پذیرد که‌ حضرت‌ علی ‌(رضی‌الله عنه‌) دخترش‌ را به‌ ازدواج‌ قاتل‌ همسر گرامیش‌، فاطمه(س)‌ درآورد و رابطه‌ دوستانه‌ با او برقرار نماید؟ این ازدواج بهترین دلیل بر دروغ بودن داستان شهادت حضرت زهرا می باشد.

ادامه مطلب ...

مردگان و شنیدن صدای پیامبر

شبهه :شنیدن صدای پیامبر (ص) توسط کفار کشته شده جنگ بدر یک معجزه بوده وکلیت ندارد !!!

پاسخ:

1-حرفی که این آقایان زده اند  از آن حرفهاست  این بندگان خدا  که دیده اند  این حدیث را بخاری در صحیحش نقل کرده وهیچ جوری نمی توانند  آن را انکار ویا تضعیف نماید  به این چاره متوسل شده اند که بگویندد این فقط یک مورد خاص بوده ومعجزه !!!! بوده است  باید از این آقایان  پرسید  کجای این ماجرا به معجزه  شبیه است  معجزه باید آشکار باشد آیا یاران پیامبر (ص)  واقعا با چشم وگوش وحس خود دانستند که  مردگان جنگ بدر سخنان پیامبر را شنیدند  آیا راهی برای قبول کردن این موضوع جز اعتماد به پیامبر (ص) داشتند؟این کار وقتی معجزه بود که مردگان پاسخ پیامبر (ص) را  به گونه ای می داند که اصحاب پیامبر (ص) همه می شنیدند واصلا معجزه وقتی انجام می شود   که مردم به گفتار  پیامبر اطمینان نداشته باشند پس فرض معجزه بودن  فرضی خنده دار وبه دور از عقل است .

ادامه مطلب ...

مذهب ابن ابی الحدید

آیا ابن ابی الحدید ، شیعه بوده است یا سنی معتزلی ؟

در جواب این سؤال سه نکته شایان ذکر است .

1- معنای شیعه :شیعه به کسی می گویند که اولاً قائل به امامت 12 امام که اولین آنها حضرت امیرالمؤمنین یعسوب  الدین  حبل المتین علی علیه الصلاة و السلام و آخرین آنها حضرت حجت امام زمان ارواحنا فداه است باشد و عقیده  داشته  باشد  که  اینان  خلفای‌ بر حق و بلافصل رسول خدایند و از تمامی  مخلوقات خدا برترند .

2- مذهب او :آنچه از عبارات بعضی علمای اهل سنت برمی آید  این است که «عبدالحمید بن هبة الله بن محمد بن الحسین بن أبی الحدید  أبو حامد  عزالدین معتزلی » شافعی مذهب بوده است .

ادامه مطلب ...

ازدواج عثمان با دختران پیامبر

یکی از فضیلت‌هایی که برای عثمان بن عفان نقل کرده‌اند ، ازدواج با دو دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به نام‌های رقیه و ام کلثوم است . در این باره نظریات مختلفی وجود دارد ، اهل سنت با قاطعیت تمام بر آن پافشاری می‌کنند ؛ اما از طرف دیگر برخی از محققین شیعه بر این اعتقاد هستند که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند ؛ بلکه ربیبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه بوده‌اند و برای این احتمال دلایلی نیز ذکر کرده اند که ما بدون هیچگونه اظهار نظر این دلایل را به صورت مختصر نقل و قضاوت به عهده خوانندگان گرامی وا می گذاریم .دوستان عزیزی که مایل به تحقیق بیشتر در این باره هستند می‌توانند به این کتاب‌ها مراجعه بفرمایند : ازواج النبی و بناته ، تألیف الشیخ نجاح الطائی و الصحیح من سیرة النبی الأعظم نوشته سید جعفر مرتضی و... .اما دلایلی که در این باره آورده شده است :

ادامه مطلب ...

سلمان جزء اهل بیت

با توجّه به این که آیه تطهیر بر اساس روایات اهل بیت علیهم السّلام شامل پنج تن می‌شود و غیر از آنها را شامل نمی‌شود و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم نیز در باره سلمان فارسی در روایتی می‌فرماید: «سلمان منّا اهل البیت» حال چگونه سلمان فارسی را می‌توان جزو آن بزرگواران دانست؟

پاسخ:قبل از پاسخ به موضوع مورد سئوال باید مطالبی را به عنوان مقدمه مطرح کنیم:

اهل البیت در لغت:معنای أهل البیت در لغت  و در عرف  با توجّه به مضاف الیه آن معلوم می‌شود:مثلاً: أهل القریه یعنی: ساکنین و اهالی آن روستا و أهل الشئ یعنی: صاحب و مالک آن چیز و أهل الکتاب یعنی: پیروان و قرائت کنندگان آن کتاب و أهل الرجل یعنی: خانواده و نزدیکان آن شخص .ر . ک . القاموس المحیط مجد الدین فیروزآبادی ج 1  ص 331  مادة أهل  مؤسسة الرسالة  بیروت /لسان العرب ابن منظور ج 11 ص 28 – 29 مادة أهل أدب الحوزة قم ـ مفردات الراغب ص 29 ماده أهل المکتبة المرتضویة .

ادامه مطلب ...

سوسمار!یهودی مسخ شده

چه کسی سوسمار می‌خورد؟

1. نظر رسول خدا (ص) و اهل بیت علیهم السلام در مورد خوردن سوسمار :

على بن جعفر ، برادر حضرت موسى بن جعفر علیه السلام از ایشان روایت مى‌کند که :

[ 228 ] وسألته عن الضب والیربوع أیحل أکله ؟ قال : " لا "

از امام موسى بن جعفر علیه السلام در مورد حکم سوسمار و موش صحرایى سوال کردم ، که آیا خوردن آن جایز است ؟ آن حضرت فرمود : خیر .

مسائل علی بن جعفر - ابن الإمام جعفر الصادق (ع) - ص 157

همچنین مرحوم کلینى در کتاب کافى چنین روایت مى‌کند :
ادامه مطلب ...

مباهله و اهل بیت

ایه مباهله در حق اهل البیت علیهم السلام نازل نشده؟

 جواب:ابتداءا ایه مباهله را ملاحظه بفرمایید.خداوند متعال می فرماید: " فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْکاذِبینَ(آل عمران، 61)ترجمه:  پس هر کس با تو در مقام مجادله درباره عیسی برآید پس از آنکه به وحی خدا بر احوال او آگاه شدی بگو که بیایید ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخیزیم تا دروغ گو و کافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازیم.حالا ببینیم روایات اهل سنت میگویند این ایه در شان چه کسانی نازل شده است:

ادامه مطلب ...

وجود تشیع از زمان پیامبر

شیعه دروغ میگوید که در منابع اهل سنت روایاتی مبنی بر این وجود دارد که تشیع از زمان رسول الله وجود داشته است؟

جواب :شیعه حقیقت را میگوید اما ظاهرا این نویسنده وهابی اهل حقیقت نیست و مطلب به این واضحی را هم میخواهد انکار کند. برای روشن شدن این مطلب که شیعه از زمان خود حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم وجود داشته برخی از این روایات را  که تماما از منابع اهل سنت میباشند را  خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم:

1-قال تعالى ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) . لما نزلت هذه الآیة قال الرسول لعلی یا علی ( ع ) هم أنت و شیعتک .  سورة البینة ، آیة 7 (1) زمانی که آیه ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی امیر المؤمنین فرمودند : منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید .

ادامه مطلب ...