قرآن و نام امامان

چرا اسم امام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟

جواب:در قرآن کریم کلیات احکام و معارف آمده است ؛ ولی تفصیل و تشریح آن را به عهدۀ نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  گذاشته شده است ؛ چنانچه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید :وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ . النحل / 44 .ترجمه:و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم ، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى ، و امید که آنان بیندیشند .وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ . النحل /64 .ترجمه:و ما  [این ] کتاب را بر تو نازل نکردیم ، مگر براى اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده اند ، براى آنان توضیح دهى .و با آیات فراوانی اطاعت از آن حضرت را برای همۀ مردم واجب کرده است ‌؛ از جمله :وَمَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا . الحشر / 7 .ترجمه:و آنچه را فرستاده  [ او ] به شما داد ، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت ، بازایستید.و ده‌ها آیۀ دیگری که به جهت اختصار به همین یک آیه اکتفا می‌شود .

ادامه مطلب ...

غلو در اعتقادات شیعه

آیا برخی اعتقادات شیعیان غلو آمیز  نیست؟

یکى از پدیده هاى انحرافى که در حوزه اعتقادهاى دینى در جهان اسلام رخ داده است، پدیده غلوّ و ظهور غالیان است. آنان کسانى بوده اند که در حقّ پیامبر صلى الله علیه و آله یا على بن أبى طالب علیه السلام و یا دیگر ائمه اهل بیت یا افراد دیگر به الوهیت، حلول خداوند در آنها، یا اتحاد خداوند با آنان قائل شده اند. ولى این بدان معنا نیست که شیعه امامیه هر عقیده اى که به امامان خود دارد، از قبیل: عصمت، رجعت، علم لدنّى و ... همه غلوّ باشد، زیرا شیعه در اعتقاد به این امور ادله اى متقن دارد.

ولى مع الأسف در مواردى در کلمات مغرضان و معاندان یا جاهلان مى بینیم که این عنوان را به شیعه امامیه نسبت داده اند. 
ادامه مطلب ...

موضع اهلبیت(ع) در برابر غالیان

 چرا شیعه در اعتقادات خود غلو و افراط می کند طوری که جزء «غلات» شمرده می شود؟

در طول تاریخ افراد یا گروه هایی بوده اند که در حقّ پیامبران و اولیای الهی غلوّ کرده اند و این انکارناپذیر است، ولی مع الأسف در مواردی در کلمات مغرضان و معاندان یا جاهلان می بینیم که این عنوان را به شیعه امامیه نسبت داده اند؛ برای نمونه احمد امین مصری می نویسد: «غالیان شیعه در حقّ علی به این اکتفا نکردند که او افضل خلق بعد از پیامبر(ص) و معصوم است، بلکه برخی از آنان قائل به الوهیت او شده اند.» [1]

زبیدی در تاج العروس می نویسد: «امامیه فرقه ای از غالیان شیعه است.» [2]

دکتر کامل مصطفی می نویسد: «غالیان از شیعه عقاید اصلی تشیع، از قبیل: بداء، رجعت، عصمت و علم لدنّی را تأسیس نمودند که بعدها به عنوان مبادی رسمی برای تشیع شناخته شد...». [3] ادامه مطلب ...

بیعت علی(ع) با ابوبکر

آیا امام علی با سقیفه موافقت کرد و با آنان بیعت نمود؟

جواب: نه، هرگز امام علی با وضعیت موجود موافقت نکرد و سکوت هم ننمود، بلکه علی رغم تهدید، با آنان احتجاج کرد و بیعت ننمود. ابن قتیبه در تاریخش آورده است که علی به آنان گفت: «به خدا قسم با شما بیعت نمی‌کنم و شما سزاوارتر به بیعت با من هستید». و همسرش فاطمه زهرا را با خود به مجالس انصار می‌برد و اعلام مخالفت می‌نمود، ولی آنان پوزش می‌طلبیدند و می‌‌گفتند که ابوبکر بر او سبقت گرفته است.

ادامه مطلب ...

پیروان محمد یا شیعیان علی

 نظر علمای اهل سنت در باره خلط وهابیت میان شیعه و غلات:


وهّابیان کمترین تفاوت های موجود میان تشیّع و غلو را هم درک نکرده اند. بزرگان اهل سنّت معتقدند وهّابیان خطر اشتباه در مرحله شناخت انتسابی مذهب تشیّع را نشناخته اند به همین جهت و به شکل طبیعی میان شیعیان و غالیان تفاوتی قائل نمی شوند.

 

1-اندیشمند اسلامی مصری و سنّی مذهب، استاد((انور الجندی))- رحمه الله- در کتاب ارزشمند خود((الإسلام و حرکة التاریخ)) در این باره می نویسد:((حق این است که پژوهشگر بیدار باشد و میان مذهب شیعه و مذهب غلو تفاوت قائل شود. غالیان کسانی هستند که امامان شیعه، خود به آنان تاخته اند و پیروان خود را از اندیشه های نفوذی آنان بر حذر داشته اند.))- همان ص421
ادامه مطلب ...

وجوب خمس نزد اهل سنت

پاسخ به منکران خمس بر درآمد و اثبات فرض بودن خمس از صحیح بخاری:

می گویند:

در قرآن و سنت خمس بر درآمد دلیل ندارد!

 فقهای شیعه خمس را بر درآمد واجب نمی‏دانند، بلکه مستحب می‏دانند!  

به چه دلیل خمس را به فقها باید پرداخت؟!
ادامه مطلب ...

علی بالاتر از خدا و رسول

 عثمان الخمیس می گویند:

ماذا یعتقدون فی ائمتهم، لا شک أن الشیعة غَلَوْا فی ائمتهم غُلُوّا شدیدا، حتی غَلَوْا عن علی بن ابیطالب رضی الله عنه أنه قال والله لقد کنت مع إبراهیم فی النار و أنا الذی جعلتها بردا و سلاما و کنت مع نوح فی السفینة و أنجیته و کنت مع موسی ... 

هذا فی الأنوار النعمانیه، جزء1، ص31، و الأنوار النعمانیة من الکتب معتمدة عند الشیعة.

شیعه معتقد است که علی بن ابیطالب می گوید: به خدا قسم من با حضرت ابراهیم (علیه السلام) در آتش بودم و من آن آتش را سرد و سلامت کردم، من با حضرت نوح (علیه السلام) در کشتی بودم و من نجات دادمشان، با حضرت موسی (علیه السلام)... .
ادامه مطلب ...

نزول آیه تطهیر و زنان پیامبر

عده اى از مفسرین اهل سنّت ، آیه فوق را اختصاص مى دهند به همسران پیامبر صلّى اللّه علیه و آله از جهت اینکه آیه در وسط آیاتى آمده است که در رابطه با زوجات پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نازل شده اند. و آن آیات عبارتند از :وَاءُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلاً * وَإِنْ کُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الاَْخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ اءَعَدَّ لِلْمُحْسِنَ تِ مِنکُنَّ اءَجْرًا عَظِیًما* یَ نِسَآءَ النَّبِىِّ مَن یَاءْتِ مِنکُنَّ بِفَ حِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَ عَفْ لَهَا نُّؤْتِهَآ اءَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَاءَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا کَرِیمًا* یَنِسَآءَ النَّبِىِّ لَسْتُنَّ کَاءَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِى مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَّعْرُوفًا* وَقَرْنَ فِى ةَ وَاءَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ اءَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا* وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَى فِى بُیُوتِکُنَّ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا)(1)

ادامه مطلب ...

مسجدسازی در کنار قبور

آیا مسجدسازی بر رو و یا در کنار قبر صالحان جائز است یا نه و در صورت جواز، مفاد حدیثی که از پیامبر در مورد عمل یهود و نصاری نقل شده است، چیست؟ زیرا در حدیث آمده است که پیامبر دو گروه را لعن کرد که قبور پیامبران خود را معبد اتخاذ کرده اند .آیا مسجدسازی در کنار قبور اولیاء ملازم با آنچه که در این روایت آمده است، نیست؟!

پاسخ:

مسجدسازی در جوار قبور اولیاء و صالحان با توجه به اصول کلی اسلام کوچکترین مانعی ندارد؛ زیرا هدف از بناء مسجد، جز پرستش خدا، در جوار مدفن محبوب او که مایه ی تبرک آن نقطه گردیده است، چیزی دیگری نیست .

ادامه مطلب ...

بت پرستان حق خلافت ندارد

امامت در قرآن:

وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ(سوره بقره، آیه 124)

 

به یاد آر هنگامی که خداوند ابراهیم (علیه السلام) را به اموری چند آزمایش کرد و او همه را بجا آورد و خداوند به او فرمود من تو را به «امامت» برگزیدم ابراهیم عرض کرد. این «امامت» را به فرزندان من نیز عطا خواهی کرد؟! فرمود: عهد من هرگز به سمتکاران نخواهد رسید.
ادامه مطلب ...