چرا اسم امام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟
جواب:در قرآن کریم کلیات احکام و معارف آمده است ؛ ولی تفصیل و تشریح آن را
به عهدۀ نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم گذاشته شده است ؛ چنانچه
خداوند در قرآن کریم میفرماید :وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ
لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ
یَتَفَکَّرُونَ . النحل / 44 .ترجمه:و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم ،
تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى ، و امید که
آنان بیندیشند .وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ
لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ . النحل /64 .ترجمه:و ما [این ] کتاب را
بر تو نازل نکردیم ، مگر براى اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده اند ، براى
آنان توضیح دهى .و با آیات فراوانی اطاعت از آن حضرت را برای همۀ مردم
واجب کرده است ؛ از جمله :وَمَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا
نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا . الحشر / 7 .ترجمه:و آنچه را فرستاده [ او ]
به شما داد ، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت ، بازایستید.و دهها
آیۀ دیگری که به جهت اختصار به همین یک آیه اکتفا میشود .
آیا برخی اعتقادات شیعیان غلو آمیز نیست؟
آیا امام علی با سقیفه موافقت کرد و با آنان بیعت نمود؟
جواب: نه، هرگز امام علی با وضعیت موجود موافقت نکرد و سکوت هم ننمود، بلکه
علی رغم تهدید، با آنان احتجاج کرد و بیعت ننمود. ابن قتیبه در تاریخش
آورده است که علی به آنان گفت: «به خدا قسم با شما بیعت نمیکنم و شما
سزاوارتر به بیعت با من هستید». و همسرش فاطمه زهرا را با خود به مجالس
انصار میبرد و اعلام مخالفت مینمود، ولی آنان پوزش میطلبیدند و
میگفتند که ابوبکر بر او سبقت گرفته است.
عده اى از مفسرین اهل سنّت ، آیه فوق را اختصاص مى دهند به همسران پیامبر صلّى اللّه علیه و آله از جهت اینکه آیه در وسط آیاتى آمده است که در رابطه با زوجات پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نازل شده اند. و آن آیات عبارتند از :وَاءُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلاً * وَإِنْ کُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الاَْخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ اءَعَدَّ لِلْمُحْسِنَ تِ مِنکُنَّ اءَجْرًا عَظِیًما* یَ نِسَآءَ النَّبِىِّ مَن یَاءْتِ مِنکُنَّ بِفَ حِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَ عَفْ لَهَا نُّؤْتِهَآ اءَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَاءَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا کَرِیمًا* یَنِسَآءَ النَّبِىِّ لَسْتُنَّ کَاءَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِى مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَّعْرُوفًا* وَقَرْنَ فِى ةَ وَاءَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ اءَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا* وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَى فِى بُیُوتِکُنَّ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا)(1)
ادامه مطلب ...آیا مسجدسازی بر رو و
یا در کنار قبر صالحان جائز است یا نه و در صورت جواز، مفاد حدیثی که از
پیامبر در مورد عمل یهود و نصاری نقل شده است، چیست؟ زیرا در حدیث آمده است
که پیامبر دو گروه را لعن کرد که قبور پیامبران خود را معبد اتخاذ کرده
اند .آیا مسجدسازی در کنار قبور اولیاء ملازم با آنچه که در این روایت آمده
است، نیست؟!
پاسخ:
مسجدسازی در جوار قبور اولیاء و صالحان با توجه به اصول کلی اسلام کوچکترین
مانعی ندارد؛ زیرا هدف از بناء مسجد، جز پرستش خدا، در جوار مدفن محبوب او
که مایه ی تبرک آن نقطه گردیده است، چیزی دیگری نیست .
امامت در قرآن: