ابعاد مختلف قیام و انقلاب امام حسین علیه السلام

ابعاد مختلف قیام و انقلاب امام حسین علیه السلام

السّـلام علیک یا سیّدالشـهداء
چکیدهی تحلیل قیام عاشوراء از منظر حضرت آیتاللهالعظمی حاجآقا مجتبی تهرانیمقدمه
حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی، از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) می‌باشند که بیش از 30 سال است که کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزه‌ی علمیه‌ی تهران، طلاب و فضلای اُمّ‌القرای جهان اسلام را سیراب می‌سازد. معظّم‌له از سال 1380 هـ.ش در بیانات ایّام دهه‌ی اوّل محرّم‌الحرام و دهه‌ی آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداخته‌اند که نگاهی چنین عمیق به مقوله‌ی عاشوراء، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود مثال‌زدنی است.

ادامه مطلب ...

چرا غدیر فراموش شد؟

چکیده:

یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث در میان علما و حتی مردم بوده،مسئله علت فراموشی واقعه غدیر است.در واقع این سوال، مطرح است که اصلا غدیر فراموش شد؟یا اینکه وقایعی باعث نادیده گرفتن این اتفاق مهم تاریخی شد؟در این جا قصد داریم تا با بررسی برخی ابعاد قرآنی _ اخلاقی ،پاسخ این سوال را جستجو و موضوع را کمی روشن تر کنیم. در خصوص غدیر خم و اتفاق مبارکی که در آن عید بزرگ رخ داده است، چندین آیه در قرآن کریم و روایات متعدّدی از اهل بیت علیهم السّلام وجود دارد.

متن مقاله :

 

یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث در میان علما و حتی مردم بوده،مسئله علت فراموشی واقعه غدیر است.در واقع این سوال، مطرح است که اصلا غدیر فراموش شد؟یا اینکه وقایعی باعث نادیده گرفتن این اتفاق مهم تاریخی شد؟در این جا قصد داریم تا با بررسی برخی ابعاد قرآنی _ اخلاقی ،پاسخ این سوال را جستجو و موضوع را کمی روشن تر کنیم.

ادامه مطلب ...

آیا روایت «علی کنفسی» با سند معتبر در منابع اهل سنت ...

آیا روایت «علی کنفسی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

پاسخ:

یکى از آیاتى که از فضائل بى‌نظیر «اهل البیت» و به ویژه امیرمؤمنان علیه السلام محسوب مى‌شود، آیه مباهله است، بر طبق این آیه، امیرمؤمنان علیه السلام «نفس» رسول الله صلى الله علیه وآله است؛ آن جا که خداوند مى‌فرماید:

فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبین‏. آل عمران/61.

هر گاه بعد از علم و دانشى که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

ادامه مطلب ...

آیا امیرمؤمنان (ع) در صلح حدیبیه، با دستور رسول خدا (ص) مخالفت..

آیا امیرمؤمنان (ع) در صلح حدیبیه، با دستور رسول خدا (ص) مخالفت کرده است؟

طرح شبهه:

یکى از نویسندگان سنى در پاسخ به حدیث قرطاس و مخالفت عمر بن الخطاب با دستور رسول خدا صلى الله علیه وآله ادعا کرده است که اگر عمر با دستور آن حضرت مخالفت کرده، على علیه السلام نیز در قضیه صلح حدیبیه مخالفت کرده است.

در ذیل عین کلام ایشان را براى شما نقل مى‌کنم، امیدوارم که پاسخ قانع کننده‌اى براى بنده ارسال فرمایید:

«هنگامى که آن حضرت در صلح حدیبیه صلح نامه نوشتند و در پایان آن، دستور دادند که محمد رسول الله را بنویسد بعد از آن مشرکین اعتراض کردند که ما شما را رسول الله نمى دانیم، لذا رسول الله را حذف کنید و تنها محمد بنویسید، آن حضرت صلى الله علیه وسلم به حضرت على رضى الله عنه فرمودند: امح رسول الله (لفظ رسول الله را از پایان صلح نامه پاک کنید) اما حضرت على رضى الله عنه در جواب ایشان فرمودند: والله لا امحوک ابداً قسم به خدا اسم شما را پاک نخواهم کرد (صحیح بخاری: 610/2).

ادامه مطلب ...

آیا روایت «نگاه کردن به چهره على (ع) عبادت است» با سند معتبر...

آیا روایت «نگاه کردن به چهره على (ع) عبادت است» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟

پاسخ:

روایات متعددى در منابع اهل سنت در این زمینه وجود دارد که ثابت مى‌کند نگاه کردن به چهره نورانى امیرمؤمنان علیه السلام عبادت است.

این فضیلت، از فضائل بى‌نظیر امیرمؤمنان علیه السلام به شمار مى‌رود و چنین روایتى در باره هیچ یک از اصحاب و به ویژه خلفاى سه گانه در کتاب‌هاى اهل سنت یافت نمى‌شود.

نه تنها در باره خلفا چنین روایتى نیست؛ بلکه حتى طبق روایتى که بخارى نقل کرده است امیرمؤمنان علیه السلام از بودن با عمر کراهت داشت و دوست نداشت که چهره او را ببیند:

فَأَرْسَلَ إِلَى أَبِی بَکْر أَنِ ائْتِنَا، وَلاَ یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَکَ، کَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ.

ادامه مطلب ...

آیا روایت «وأنت خلیفتى من بعدی» با سند معتبر در منابع اهل ...

آیا روایت «وأنت خلیفتى من بعدی» با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است؟ (ویرایش جدید)

پاسخ:

روایات متعددى با این مضمون در منابع اهل سنت با سند‌هاى معتبر نقل شده است که ما در این مقاله تنها به یک روایت اشاره و سند آن را تصحیح خواهیم کرد.

عمرو بن أبى عاصم در کتاب السنة خود مى‌نویسد:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَ نَا یَحْیَى بْنُ حَمَّادٍ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ یَحْیَى بْنِ سُلَیْمٍ أَبِی بَلْجٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مَیْمُونٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): ...

وَخَرَجَ النَّاسُ فِی غَزْوَةِ تَبُوکَ، فَقَالَ عَلِیٌّ: أَخْرُجُ مَعَکَ، قَالَ: «لا»، قَالَ: فَبَکَى، قَالَ: «أَفَلا تَرْضَى أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، إِلا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ، وَأَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی».

ابن عباس از رسول خدا (ص) نقل مى‌کند که مردم به جنگ تبوک رفتند، على (ع) به رسول خدا (ص) عرض کرد، من هم با شما خارج شوم؟ فرمود: خیر . ابن عباس گفت: پس على (ع) گریه کرد. رسول خدا فرمود: آیا راضى نمى‌شوى که منزلت تو براى من همانند منزلت هارون براى موسى باشد، جز این که تو پیامبر نیستى و این که تو بعد از من ، جانشین من در میان همه مؤمنان هستی؟

الشیبانی، عمرو بن أبی عاصم الضحاک (متوفاى242هـ)، السنة، ج 2، ص603 ، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ.

ادامه مطلب ...

آیا امیرمؤمنان و حسنین علیهم السلام از عثمان طرفداری کرده‌اند؟

توضیح سؤال:

برخی ادعا می‌کنند که امیرمؤمنان علیه السلام و همچنین حسنین علیهما السلام در زمانی که عثمان در محاصره بوده، به طرفداری از او با مهاجمان درگیر شده‌اند، برای عثمان آب آورده و ...

آیا این مطلب صحت دارد ؟ آیا روایت صحیح السندی در این زمینه در منابع شیعه و سنی وجود دارد یا خیر؟

پاسخ:

برخی از علمای اهل سنت، روایتی در این زمینه نقل کرده‌اند؛ اما از نظر سندی و دلالی مشکلاتی دارد که ما به صورت مختصر به آن خواهیم پرداخت:

تنها مدرکی که در کتاب‌های اهل سنت در این زمینه وجود دارد، و این ارتباط صمیمانه را ثابت می‌کند، روایتی است که بلاذری در انساب الأشراف، ابن شبه نمیری در تاریخ المدینه و ابن عبد ربه در العقد الفرید نقل کرده‌اند.

ادامه مطلب ...

چه کسانى از اصحاب در جنگ صفین به شهادت رسیده‌اند؟

پاسخ:

جنگ صفین، یکى از جنگ‌هایى است که میان اصحاب رسول خدا صلى الله علیه وآله اتفاق افتاده است.

در این جنگ ، تعداد زیادى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه وآله کشته شد که کشته شدن آن‌ها، تکلیف جنگ را مشخص مى‌کند؛ از جمله عمار بن یاسر که رسول خدا او را معیار تشخیص حق و باطل قرار داده بود.

طبق نقل ابن جوزى، تنها بیست و پنج نفر از اصحاب بدرى در این جنگ در رکاب امیرمؤمنان علیه السلام به شهادت رسیده است:

وقتل بصفین سبعون ألفا خمسة وأربعون ألفا من أهل الشام وخمسة وعشرون ألفا من أهل العراق منهم خمسة وعشرون بدریا.

در جنگ صفین هفتاد هزار نفر؛ چهل و پنج هزار نفر از اهل شام، بیست و پنج هزار نفر از اهل عراق کشته شدند که بیست و پنج نفر از آن‌ها بدرى بودند.

ادامه مطلب ...

چرا شیعیان می‌گویند که حضرت على (ع)، سه روز جنازه عثمان را ...

چرا شیعیان می‌گویند که حضرت على (ع)، سه روز جنازه عثمان را بدون دفن رها کرد؟

پاسخ:

برخى تلاش مى‌کنند که رابطه نیک امیرمؤمنان، حسنین علیهم السلام و عثمان را ثابت کنند؛ در حالى که این مطلب با واقعیت‌هاى تاریخ و روایات اهل سنت سازگارى ندارد.

 طبق روایات معتبرى که در منابع اهل سنت وجود دارد، بعد از آن که عثمان بن عفان کشته شد، سه روز در محل جمع‌آورى زباله ماند، هیچ کس براى دفن او اقدامى نکردند؛ حتى امیرمؤمنان علیه السلام.

حال سؤال این است که اگر رابطه بین عثمان و امیرمؤمنان علیه السلام خوب بوده، چرا آن حضرت از دفن عثمان خوددارى کردند؟

بدون تردید، دفن میت مسلمان، بر هر مسلمانى واجب است؛ هر چند واجب کفائی؛ اما دفن نکردن میت مسلمان و ماندن آن در مزبله، کارى است غیر شرعی؛ اما چرا عثمان بن عفان سه روز در مزبله ماند؛ ولى امیرمؤمنان علیه السلام براى دفن او اقدامى نکرد؟

ادامه مطلب ...

آیا خطبه شقشقیه، تنها از طریق عکرمه خارجى نقل شده است؟

توضیح سؤال:

برخى از وهابى‌ها ادعا کرده‌‌اند که خطبه شقشقیه تنها از طریق عکرمه غلام ابن عباس نقل شده است که او هم از خوارج بوده است و سخن خوارج از کى تا به حال براى شیعیان حجت شده است که به آن استناد مى‌کنند؟

پاسخ:

خطبه شریف شقشقیه، بیش از هفت سند در کتاب‌هاى شیعه و سنى دارد که تنها دو طریق آن به عکرمه خارجى مى‌رسد .

ادامه مطلب ...