راه اندازی وب سایت تخصصی: ستاد اقامه نماز + تصویر

معرفی مرکز:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم‏

الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ   (الحج :1 4)
همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‏دارند، و زکات می‏دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست.
بشریت ، امروز به نماز خالص وکامل وپرشور اسلامی از همیشه نیازمند تر است. (مقام معظم رهبری)

نماز تنها عبادتی است که اسلام در هیچ حالت اجازه ترک آن را نداده است بلکه بنابر شرائط خاص شیوه انجام آن عوض می شود . نماز این ویژگی منحصر به فرد را دارد که ظاهر و شکل آن اگر چه برای همه افراد یکسان است اما باطن و روح آن به اندازه وسعت معنوی اشخاص عمیق است به گونه ای که با همین نماز ، افراد معمولی با خدا و خالق خویش ارتباط برقرار کرده وبا همین نماز است که بزرگان و علمائ دین با خداوند خویش خلوت نموده و به معراج می روند.
همانطوری که از آیات و روایات بر می آید نماز خلاصه و گنجینه ای از رموز معارف اسلامی است که در اذکار و اعمال آن تعبیه شده  و ناظر به زندگی فردی ، اجتماعی و اخروی انسان است و اهل معرفت به اندازه وسع خویش بر رمز گشایی این حقیقت اهتمام نموده اند.
بر همین اساس قرآن کریم اقامه نماز را از مهمترین وظایف حکومت اسلامی می داند که به محض برپایی حکومت می بایست توسط مسئولین زمینه های اقامه این فریضه را فراهم نموده  و  در جهت برطرف نمودن موانع ذهنی و خارجی آن سعی و تلاش نمایند.
لذا اقامه نماز که از جمله موارد مهم برنامه تمامی پیامبران الهی از صدر تا ذیل بوده می تواند یکی از مهمترین شاخصه های جامعه دینی به حساب آید، از این رو همواره بزرگان در متون دینی برتوسعه کمی  و مخصوصا کیفی نماز و اقامه نماز درجامعه اسلامی تاکید داشته و دارند.
فرهنگ اقامه نماز یکی از موارد فرهنگ تخصصی می باشد که مقام معظم رهبری در راستای تفکر فراگیر مهندسی فرهنگ، در پیامهای خود به اجلاسهای سراسری نماز و سخنرانی های  مختلف به آن توجه نموده وشاخص های اصلی مهندسی اقامه نماز راتبیین و گوشزد نموده اند . 

اهمیت کمبود کار فرهنگی و مبنایی پیرامون نماز و معارف نماز و در قالب روش‌های نوین تحقیقی و تبلیغی موجب کاهش اهمیت نماز در میان جامعه و جوانان و در نتیجه افزایش فساد و کم توجهی به دین در فرد و جامعه شده است.
از سوی دیگر اهمیت نماز در ایجاد فضائل و مکارم اخلاقی فردی و اجتماعی و تأثیر شگرف آن در سعادت یا شقاوت یک جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست، دین مبین اسلام تأکید ویژه‌ای بر نماز دارد به گونه‌ای که نماز تنها فریضه‌ای است که در هیچ حالتی ترک نمی‌شود و آن را راه معراج مومن و بازدارنده از فحشا و منکر معرفی می‌کند، از این‌رو ضرورت تأسیس مرکزی تخصصی برای نهادینه ساختن فرهنگ نماز و نمازخوانی و تحقیق و پژوهش پیرامون نماز احساس می‌شود.
باعنایت به ضرورت گسترش فعالیت های آموزشی و پزوهشی درجهت ترویج،توسعه و تعمیق فرهنگ نماز به منظور فراهم آوردن زمینه های لازم جهت آموزش افراد موثر دراین امر ،به همین منظورمرکز تخصصی نماز  تأسیس شده است که فعالیت خود را در سه محور آموزش، پژوهش و تبلیغ،‌  با جذب و تربیت استاد و محقق دنبال می‌کند.

برنامه ها
برنامه های مرکز بصورت دو بخش اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت ترسیم می‌شود که در موارد زیر خلاصه  می‌شود.
1. شناسایی و جذب نیروی‌های مستعد؛
2. تربیت استاد و کارشناس در موضوع نماز؛
3. تبلیغ و تدریس تخصصی پیرامون نماز؛
4. تحقیق و پژوهش در موضوع نماز و پیرامون آن؛
5. واکاوی اسرار و آثار و برکات نماز؛
6. آسیب شناسی نمازخوانی در جامعه؛
7. تدوین طرح و برنامه برای نهادینه سازی فرهنگ نماز و نمازخوانی؛
8.   ایجاد و اشاعه فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد