بسم الله الرحمن الرحیم
امروز ۲۲ جمادی الثانی طبق نقل های تاریخی روزی است که ابوبکر از دار دنیا دستش کوتاه شد و به سرای حساب اعمال رهسپار شد.
حالا به همین مناسبت ، می خوام ببینیم با تکیه بر احادیث معتبر ترین کتاب حدیثی اهل سنت
« صحیح بخاری »،
« ابوبکر » عاقبت بخیر شد یا نه؟
مؤمن از دنیا رفت یا نه؟
( دقت کنید،من نه توهین می کنم،نه حرف ناحسابی می زنم . فقط از کتاب صحیح بخاری می گم)
جواب در چند نکته روشن می شود:
نکته ی اول:
صحیح بخاری ، کتاب فضائل الصحابة ، باب مناقب قرابة رسول الله و همچنین در باب مناقب فاطمه علیها السلام این حدیث را آورده است:
قَالَ النَّبِىُّ – صلى الله علیه وسلم – « فَاطِمَةُ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ »
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطمه برترین زن بهشت است.
نکته ی دوم:
صحیح بخاری در همان باب مناقب فاطمه علیها السلام این حدیث را هم دارد:
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله « فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّى ، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِى »
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: فاطمه قطعه ای از وجود من است ، پس هر کس او را غضب ناک کند مرا غضبناک کرده است.
نکته ی سوم:
حضرت فاطمه سلام الله علیها برترین زن عالم است ، یعنی از حضرت مریم هم بالاتر.
پس وقتی حضرت مریم به حکم قرآن معصوم باشد ، فاطمه سلام الله علیها قطعا معصوم است.
همچنین پیغمبر صلی الله علیه و آله معصوم است. و حضرت فاطمه سلام الله علیها چون قطعه ای از وجود اوست پس او هم معصوم است.
نکته ی چهارم:
غضبناک کردن حضرت زهرا سلام الله علیها مساوی است با غضبناک کردن رسول خدا صلی الله علیه و آله.
چون حضرت زهرا معصوم است و غضبش بر مدار حق است ، بنابر این وقتی غضبناک شود ، رسول خدا هم که غضبش بر مدار حق است غضبناک می شود.
و وقتی رسول خدا غضبناک شود ، خدا هم غضبناک می شود.
پس غضبناک کردن فاطمه سلام الله علیها غضبناک کردن خداست.
و کسی که خدا را غضبناک کند ، قطعا مشرک است.
نکته ی پنجم:
بدعت گذار کافر است. چون آنچه در دین نبوده ، وارد دین کرده و با خدا مخالفت کرده.
نکته ی آخر:
صحیح بخاری ، کتاب فرض الخمس ، باب فرض الخمس ، حدیث شماره ۳۰۹۲ :
« أَخْبَرَنِى عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَیْرِ أَنَّ عَائِشَةَ أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ – رضى الله عنها – أَخْبَرَتْهُ أَنَّ فَاطِمَةَ – عَلَیْهَا السَّلاَمُ – ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – سَأَلَتْ أَبَا بَکْرٍ الصِّدِّیقَ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – أَنْ یَقْسِمَ لَهَا مِیرَاثَهَا ، مَا تَرَکَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَیْهِ . فَقَالَ لَهَا أَبُو بَکْرٍ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – قَالَ « لاَ نُورَثُ مَا تَرَکْنَا صَدَقَةٌ » . فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله علیه وسلم – فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ ، فَلَمْ تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حَتَّى تُوُفِّیَتْ . »
عائشه می گوید:
فاطمه علیها السلام بعد از وفات پیغمبر صلی الله علیه و آله نزد ابوبکر آمد و سهم و میراث خود را از اموال پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله در خواست کرد.
ابوبکر گفت:
از پیغمبر شنیدم که فرمود: ما هیچ چیزی به ارث نمی گذاریم ، هر چه بماند صدقه است.
فاطمه علیها السلام از این رفتار غضبناک شد و از ابوبکر دوری کرد و همین حال را داشت تا از دنیا رفت.
مضمون این حدیث بارها در صحیح بخاری تکرار شده و حتی در حدیث شماره ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱ در باب غزوة خیبر در همین کتاب صحیح بخاری بعد از ذکر این جریان می گوید:
« فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّیَتْ ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِىِّ – صلى الله علیه وسلم – سِتَّةَ أَشْهُرٍ ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ ، دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِىٌّ لَیْلاً ، وَلَمْ یُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى عَلَیْهَا »
حضرت فاطمه علیها السلام با ابوبکر دیگر سخنی نگفت تا از دنیا رفت. و وقتی از دنیا رفت همسرش ( علی علیه السلام ) فاطمه را شبانه دفن کرد و به ابوبکر اجازه نداد در مراسم دفن و نماز حضرت زهرا سلام الله علیها شرکت کند.
حضرت زهرا که معصوم بود و پاره ای از وجود رسول خدا ، آیا می شود حکم شرعی ( مساله ی ارث ) را نداند و به ناحق غضبناک شود؟؟؟
این حکم ارث نبردن انبیاء را نه علی علیه السلام شنید و نه فاطمه سلام الله علیها که معصوم بود ، فقط خلیفه ی اول شنید که معصوم نبود؟؟؟
دوری حضرت زهرا از ابوبکر تا آخرین لحظه ی زندگانی ، و غضبناک شدن تا حدی که دفنش را هم شبانه انجام دادند ، چه معنائی دارد؟؟؟
نتیجه ای که من گرفتم این بود:
« همانا کسانی که خدا و رسولش را اذیت می کنند ، خداوند آن ها را در دنیا و آخرت لعنت کرده و عذاب خوار کننده ای برایشان آماده کرده است.»
« إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً »[۱]
من اینجا سه تا نقطه می ذارم ، ببینید عقل سلیم خودتون چه نتیجه ای می گیره:
…
Seyyed Ali Mosavi
site : razva.ir