یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً [1]
در تفسیر عیاشى است که در روایت ابى بصیر از امام باقر علیه السلام آمده که فرمود: آیه شریفه : اطیعوا اللّه ... درباره على بن ابی طالب علیه السلام نازل شده ، من عرضه داشتم : مردم مى گویند اگر درباره على (علیه السلام ) نازل شده چرا نام على و اهل بیتش در قرآن نیامده ؟
امام ابو جعفر علیه السلام فرمود: به ایشان بگویید به همان دلیل که خداى تعالى نماز را در قرآن مجیدش واجب کرده ولى نامى از سه رکعت و چهار رکعت نبرد، تا آن که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم نماز را براى مردم تفسیر کرد و به همان دلیل که حج را واجب کرد، ولى نفرمود: هفت طواف کنید تا آن که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم آن را تفسیر فرمود: و همچنین خداى تعالى آیه : اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم را درباره على و حسن و حسین علیهم السلام نازل کرد ولى نام آنان را نبرد !
این رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بود که فرمود: من کنت مولاه فهذا على مولاه ! هر کس که من به حکم (و اطیعوا الرسول) مولاى اویم ، على به حکم (اولى الامر منکم ) مولاى اوست ، و نیز درباره همه اهل بیتش فرمود:
اوصیکم بکتاب اللّه ، و اهل بیتى انّى ساءلت الله ان لا یفرق بینهما حتى یوردهما على الحوض فاعطانى ذلک
من شما را وصیت مى کنم به کتاب خداى تعالى و اهل بیتم ، من از خداى تعالى خواسته ام بین آن دو را جدایى نیندازد، تا هر دو را کنار حوض ، به من وارد کند، و خداى تعالى این درخواستم را به من داد .
و نیز فرمود: پس شما اى مسلمانان به اهل بیت من چیز یاد ندهید، که آنان اعلم از شمایند، اهل بیت من شما را تا قیامت از هیچ در هدایتى بیرون نمى کنند، و به هیچ در ضلالتى داخل نمى سازند و اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بیان نمى کرد که اولى الامر چه کسانى هستند قطعا آل عباس و آل عقیل و آل فلان (آل امیه؟) ساکت نمى نشستند، و ادعاى خلافت و اولى الامرى مى کردند، ولى چون خداى تعالى در کتابش نازل کرده بود، که انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا همه مى دانستند که منظور از اهل بیت على و حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام هستند، چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم در خانه ام سلمه دست على و حسن و حسین و فاطمه صلوات الله علیهم را گرفت و داخل کسائشان کرد، و ام سلمه عرضه داشت : آیا من از اهل تو نیستم ؟ فرمود: تو عاقبت بخیرى ، ولى ثقل من و اهل من و اهل بیت من اینهایند (... تا آخر حدیث ).
_________________________________________________________
پی نوشت:
[1]. سوره ی نساء ، آیه ی 59
نوشته شده توسط طه حسن زاده