تعبیرهایی که در روایات در مورد دولت و حکومت امام مهدی (عج) آمده چنین است :
1. «دولت جهانی»: که اشاره به قلمرو و حکومت دارد.
2. «دولت عدالت»: که اشاره به بسط عدالت در زمان حاکمیت این دولت دارد.
3. «دولت کریمه»:
که اشاره به محوریت کرامت انسان در این دولت دارد و به طور مشخص بیان شده
که کرامت مداری یعنی عزٌت اسلام و مسلمین از یک سو و ذٌلت و نفاق منافقان
از سوی دیگر.
4. «دولت صالحان»: که اشاره به صالح بودن زمامداران آن است.
5. «دولت حق»: که اشاره به حق مداری این دولت و نتیجه ی آن یعنی بسط حق و رفع باطل است.
6. «دولت مستضعفان»: که اشاره به حاکمیت یافتن کسانی دارد که از سوی صاحبان زر و زور و تزویر به استضعاف کشیده شده اند.
7. «دولت امنیت»: که اشاره به امنیت فراگیر در آن دولت است ، امنیتی که هم اجتماعی است و هم ایمانی.
8. «دولت رفاه»: که اشاره به فراگیری رفاه در پهنه ی زمین است و ...
یکی دیگر از تعبیرهایی که از دولت مهدوی شده ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته ، تعبیر «آخرین دولت» است.
این
تعبیر در کلمات نورانی معصومان (ع) وجود دارد . امام باقر (ع) می فرمایند :
«دولتنا آخر الدول». دولت ما آخرین دولت است . سپس در پایان کلام خویش می
فرمایند : و هو قول الله عزٌوجلٌ: [و العاقبة للمتقین] و این همان سخن
خداوند است که می فرمایند : عاقبت از آن پرهیزکاران است.
اهل
بیت از دولت مهدی (عج) به عنوان «آخرین دولت» یاد کرده اند. اکنون دو سؤال
مطرح است : آخرین دولت بودن به چه معنا است ؟ علت آخرین بودن دولت حضرت
مهدی (عج) چیست ؟
وقتی
میگوییم حکومت حضرت مهدی (عج) آخرین دولت است ، هم به این معنی است که
آخرین و مترقی ترین اندیشه در باب حکومت و زمامداری است و هم به این معنی
است که پس از آن دولت دیگری حاکمیت نمی یابد و تا پایان تاریخ ادامه می
یاید. امام باقر (ع) به دنبال اینکه می فرمایند : «دولت ما آخرین دولت است»
چنین ادامه می دهند :
هیچ خاندان دارای حکومت باقی نمی ماند ، مگر اینکه قبل از ما به حکومت میرسند.
امام
صادق (ع) نیز در همین رابطه می فرمایند : این امر (حکومت ما اهل بیت) فرا
نمی رسد تا اینکه همه ی گروه ها بر مردم حکومت کرده باشند ... آنگاه قائم
(عج) قیام میکند و حق و عدالت را برپا می دارد.
در
برخی از روایاتی که در آنها مسأله آخرین دولت بودن حکومت امام مهدی (عج)
مطرح شده ، علت آن نیز تبیین شده است . مثلا امام باقر (ع) پس از آنکه می
فرمایند دولت ما آخرین دولت است و پیش از آن ، همه ی صاحبان قدرت و اندیشه
به حکومت می رسند ، در بیان علت آن می فرمایند : ... تا وقتی شیوه ی حکومت
ما را دیدند ، نگویند : اگر ما هم به حکومت می رسیدیم ، یه شیوه ی ایشان
رفتار میکردیم .
همچنین
امام صادق (ع) پس از آنکه می فرمایند پیش از برقراری دولت ما همه ی گروه
ها به حکومت می رسند ، علت این تقدم و تأخر را چنین بیان می دارند : تا کسی
نگوید : اگر ما هم به حکومت میرسیدیم به عدالت رفتار میکردیم .
از
مجموع این دو حدیث چنین بر می آید که علت تأخر دولت امامت ، اتمام حجت
تاریخی و عملی است . باید بشر به تجربه دریابد که راه عدالت جز از طریق اهل
بیت نمی گذرد و برقراری عدالت جز به دست مردان عدالت پیشه و امامان معصوم
(ع) ممکن نیست . تببین این حقیقت در گرو توجه به این سه امر است :
نخست ، عدالت مهم ترین نیاز بشریت است.
دوم ، اجرای عدالت نیاز به مردان عادل دارد ، هر دستی توان عدالت گستری ندارد.
سوم
، عدالت گستری نیاز به عدالت پذیری دارد . بدون عدالت پذیری ، اجرای عدالت
ممکن نیست . اگر امام عدالت گستر وجود داشته باشد ، ولی امت عدالت پذیر
وجود نداشته باشد ، عملیات عدالت گستری با شکست مواجه میشود.
شاید این جمعه بیاید ، شاید ...
منبع : مهدی بیا