آخرالزمان


«آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا ، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت.

در فرهنگ اسلامی ، آخرالزمان ، هم دوران نبوت
پیامبر اکرم (ص) تا وقوع قیامت را شامل میشود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (عج) را.

در دوران معاصر ، عده ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل : مرحوم علامه طباطبایی ، استاد شهید مرتضی مطهری ، سید قطب ، محمد رشید رضا ، شهید سید محمد باقر و ... با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف:138 ، انبیاء:105 ، صافات: 171و172) استخلاف انسان در زمین ، فرمانروا شدن نیکوکارن زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل ، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده اند و آیات و روایت مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می دانند و به اعتقاد ایشان ، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان.




چنین آینده ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند ، بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار ، باید سرشار از امید ، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند . در چارچوب این برداشت ، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که او باید در آن ، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده ی الهی ادامه دهد . در حالی که در کتب علمای متقدم همچون «کمال الدین» شیخ صدوق و «کتاب الغیبه» شیخ طوسی ، چنین تفسیری از تاریخ نبوده و تحولات آخرالزمان امری است غیر عادی که در اخرین بخش از زندگی نوع انسان واقع می گردد و به تحولات قبلی جامعه انسانی مربوط نمی شود.


شناخت «آخرالزمان» یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است . نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی ، چنین می نمایاند که در میان همه خواسته های ضد و نقیضش ، امروز یکی هست که همه در آن مشترکند ، همه اقوام و ملل یکصدا خواهان «آزادی» اند .

در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان ظاهر میشود. پیامبر اکرم (ص) بر فراز منبر فرمودند : «مهدی از عترت و اهل بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می کند.» و نیز فرمودند : «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می آید و خداوند به وسیله ی او زمین را پر از قسط و عدل می نماید.»

امام باقر (ع) نیز می فرمایند :«دولت ما آخرین دولت هاست...» پیامبر اکرم (ص) دست ها را به سوی آسمان بر افراشت و گفت : خداوندا ، برادرانم را به من بنمایان . یکی از اصحاب گفت : مگر ما برادران شما نیستیم ؟ فرمود : نه ، شما یاران من هستید . برادران من کسانی هستند که در آخرالزمان می آیند و به من ندیده ایمان می آورند . خداوند آنها را پیش از آنکه از صلب پدران به رحم مادران در آیند ، با نام خود و پدرانشان به من معرفی نموده است که استقامت هر یک از آنها در دین خود ، از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک ، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعل های هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.

درباره ی فتن و حوادث آخرالزمان ، احادیث بی شماری از حضرت ختمی مرتبت (ص) و حضرات ائمه (ع) در کتب حدیث به ثبت رسیده است . مجموعه هایی از آن احادیث ، به صورت کتب مستقلی به نام «ملاحم» ، «الغیبة» و دیگر نام ها نگاشته شده است .

روایات معصومین (ع) نشان می دهد :

1. با سپری شدن این دوران ، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله ای جدید در نظام آفرینش آغاز میشود.
2. آخرالزمان خود به دو مرحله کاملا متفاوت تقسیم میشود : دوران نخست که در آن انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی میرسد. دوران بعد ، عصر تحقق وعده های الهی به پامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می شود. کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا از سوی همه فرقه های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است ، ولی در خصوص وابستگی ایت تحولات به ظهور مهدی (عج) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد.


شاید این جمعه بیاید ، شاید ...


منبع : مهدی بیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد