عدم حضور ابی بکر در مراسم تدفین حضرت زهرا سلام الله علیها

بسم الله الرحمن الرحیم

در این نوشتار ، به برخی شبهات مخالفین در توجیه عدم شرکت ابی بکر در مراسم تدفین بی بی مظلومه سلام الله علیها اشاره می کنیم .
 


قال المخالف :
شما تاریخ صدر اسلام را بخوانید برای کدام زن مراسم تشیع جنازه مفصل گرفتند؟
اصلا اون وقت ها برای مردان هم نمیگرفتند چه برسد به زنان

 

نویسنده مدعی است که شیعیان با رسم اعراب آشنا نیستند و لذا بی جهت اشکال می کنند !!
شاید بررسی کتب اهل سنت به ما نشان دهد که در تاریخ صدر اسلام ، برای چه کسانی مراسم تشییع جنازه گرفتند .

 
*پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : ( از مردان )
 
 
ایشان در روز 3 شنبه ( بنابر نقل اهل سنت ) به خاک سپرده شدند .
ابن عبدالبر در " الاستذکار " ج 3 ص 56 چنین می گوید :
" وأما الاختلاف فی وقت دفن رسول الله صلى الله علیه و سلم فأکثر الآثار على أنه دفن یوم الثلاثاء وهو قول أکثر أهل الأخبار والله أعلم   "
 
( و اما اختلاف در زمان دفن رسول الله صلی الله علیه – و آله – وسلم : اکثر روایات دال بر آن است که ایشان در روز 3 شنبه به خاک سپرده شدند و این قول ، قول اکثریت اهل خبر است )
 
 
جالب است بدانید که مراسم تشییع جنازه ایشان نیز بسیار شلوغ و سنگین بود !
 
سرخسی در " المبسوط " ج 2 ص 76 از قول محمد بن ادریس شافعی چنین می گوید :
 
" وَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى الصَّحَابَةُ عَلَیْهِ فَوْجًا بَعْدَ فَوْجٍ   "
 
( وقتی رسول الله صلی الله علیه – و آله - وسلم فوت کرد ، صحابه گروه گروه بر وی نماز خواندند )
 
این مطلب را ابوبکر کاشانی در " بدائع الصنائع " ج 1 ص 311 نیز بیان می کند .
 
*تذکر : در مکتب اهل سنت ، هر کس که در حال اسلام پیامبر را دیده باشد و یا با وی همراهی کرده باشد را جزء صحابه می دانند (وَمَنْ صَحِبَ النَّبِىَّ - صلى الله علیه وسلم - أَوْ رَآهُ مِنَ الْمُسْلِمِینَ فَهْوَ مِنْ أَصْحَابِهِ )
 
 
ابن هشام در " السیره النبویه " ج 4 ص 314 و بیهقی در " دلائل النبوه " ج 7 ص 250 و ابن کثیر در " البدایه و النهایه " ج 5 ص 285 چنین می گویند :
 
لما مات رسول الله صلى الله علیه و سلم أدخل الرجال فصلوا علیه بغیر امام أرسالا حتى فرغوا ثم أدخل النساء فصلین علیه ثم ادخل الصبیان فصلوا علیه ثم أدخل العبید فصلوا علیه ارسالا "
 
( وقتی رسول الله صلی الله علیه – و آله – وسلم فوت کرد ، مردان بر ایشان نماز خواندند بدون امام . وقتی نمازشان تمام شد ، زنان وارد شدند و بر پیامبر نماز خواندند و سپس کودکان و بندگان ( خدمتکاران ) وارد شدند و بر ایشان نماز خواندند )
 
 
آیا پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) عرب نبودند ؟؟؟؟ یا شاید مردمان سرزمین ایشان عرب نبودند که این چنین فوج فوج برای تشییع ایشان آمده و نماز خواندند !!!!!!
 
 
البته اینگونه کلی گویی ها بر این است که دامن ابی بکر و عمر بن خطاب را از این امر پاک نمایند که : هیچگدام از این دو نفر در مراسم تشییع و تدفین پیامبر نبودند ، بلکه در سقیفه بنی ساعده در حال سعی و تلاش برای غصب خلافت بودند !!!
 
 
ابن ابی شیبه ( استاد بخاری ) در " المصنف " ج 8 ص 572 ( ما جاء فی خلافه ابی بکر ... ) چنین می گوید :
 
" أن أبا بکر وعمر لم یشهدا دفن النبی صلى الله علیه و سلم کانا فی الأنصار فدفن قبل أن یرجعا  "
 
( ابی بکر و عمر در مراسم تدفین پیامبر حضور نداشتند . آنها نزد انصار بودند و ( پیامبر ) دفن شد قبل از اینکه آن دو بیایند )
 
 
 
*عایشه : ( از زنان )
 
خاکسپاری عایشه بسیار شلوغ بوده و افراد زیادی در خاکسپاری وی شرکت داشتند ....
 
ابن سعد در " الطبقات الکبری " ج 8 ص 76 – 77 چنین می گوید :
 
ماتت عائشة لیلة سبع عشرة من شهر رمضان بعد الوتر فأمرت أن تدفن من لیلتها فاجتمع الناس وحضروا فلم نر لیلة أکثر ناسا منها .....   "
( عایشه در شب 17 ماه رمضان بعد از نماز وتر فوت کرد . و دستور داد که در همان شب تدفین شود . مردم همه حضور پیدا کردند و شبی با آن همه جمعیت را ندیده ایم .)
 
 
 
 
 
ذهبی در " سیر اعلام النبلاء " ج 2 ص 192 – 193 چنین می گوید :
 
" أنها ماتت فی اللیلة السابعة عشرة من شهر رمضان بعد الوتر فأمرت أن تدفن من لیلتها فاجتمع الإنصار وحضروا فلم یر لیلة أکثر "
 
( عایشه در شب 17 ماه رمضان بعد از نماز وتر فوت کرد . و دستور داد که در همان شب دفن شود . انصار جمع شده و حاضر شدند و شب به خود این همه جمعیت را ندیده است .)
آیا انصار از اعراب نبودند ؟؟؟ یا شاید عایشه عرب نبوده است !!!!
 
  
 
 
*سعد بن معاذ : ( از مردان)
اهل سنت می گویند در خاکسپاری وی ، پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و صحابه حضور داشتند .
 
ذهبی در " سیر اعلام النبلاء " ج 1 ص 290 می گوید :
 
" فلما وضع فی قبره، تغیر وجه رسول الله صلى الله علیه وسلم، وسبح ثلاثا، فسبح المسلمون حتى ارتج البقیع، ثم کبر ثلاثا، وکبر المسلمون "
وقتی سعد بن معاذ را قبر نهادند ، صورت پیامبر تغییر کرد و 3 بار " سبحان الله " گفتند و مسلمانان ( صحابه ) نیز طوری سبحان الله گفتند که بقیع از صدای آنان به لرزه در آمد . سپس ایشان 3 مرتبه " الله اکبر " گفتند و مسلمانان نیز تکرار کردند
 
 
همین 3 مورد برای نقض کلام جاهلانه نویسنده کفایت می کند .
 
اگر نویسنده کمی در کتب رجالی خودشان تتبع نماید خواهد دید که پیامبر و دیگر خلفای 3 گانه بر بسیاری از صحابه نماز خوانده اند . و قطعا این نماز خواندن به تنهایی نبوده است بلکه جماعتی از اصحاب و یارانشان نیز در این مراسم بوده اند !!!!
 
العبد الاحقر – مقداد العلوی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد