دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها « بخش اول »

بسم الله الرحمن الرحیم

 
نوشتار ذیل ردیه ای است بر برخی ادله و شبهات مخالفان در باب علت دفن شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها
 
 
قال المخالف :
شیعه می گوید دلیل این بود که ایشان نمی خواست حضرت ابوبکر و عمر در تشییع جنازه شرکت داشته باشند و به این وسیله نفرت خود را از آن دو اعلان کردند!
اهل سنت می گوید:دلیل این نبود! زیرا رسول الله صلی الله علیه وسلم هم در شب به خاک سپرده شدند و حضرت عایشه و ابوبکر و عثمان هم شبانه دفن شدند! پس این یک رخداد عادی بود اما شیعه عادتا، دوست دارد داستانهای خیالی ببافد تا دلیلی برای دروغ های خود بیابد!

 
شاید نویسنده نمی خواهد بفهمد که بحث اصلی در شبانه دفن شدن بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) عدم نارضایتی ایشان از خلفای جور بوده و اینکه ایشان نمی خواستند که ابی بکر و عمر در مراسم حضور داشته باشند .
قبل از بیان مدارک اهل سنت در اثبات کلام خودمان ، بد نیست در مورد برخی مدعیات نویسنده سخنی داشته باشیم .
وی بیان کرده است که شبانه دفن کردن افراد امری طبیعی بوده است همانند دفن شبانه پیامبر !
ما سوال می کنیم : اگر شبانه دفن نمودن افراد معمول بوده است ، آیا افراد مهمی که شبانه دفن می شدند هم دارای مراسمی خلوت و مخفیانه بوده اند یا خیر ؟؟؟
 
آیا مراسم غسل و تدفین پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) نیز مخفیانه و دور از دید همگان بود یا خیر ؟
 
ابتدا بیان خواهیم کرد که داعیه دفن شبانه پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ادعایی پوچ و بی اساس است و علمای اهل سنت این امر را رد نموده اند . و سپس نشان خواهیم داد که مراسم تدفین ایشان نه تنها مخفیانه و خلوت نبود ( بر خلاف مراسم تشییع پیکر پاک دختر ایشان ) بلکه بسیاری در این مراسم حضور داشتند .
 
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در روز 3 شنبه ( بنابر نقل اهل سنت ) به خاک سپرده شدند .
 
ابن عبدالبر در " الاستذکار " ج 3 ص 56 چنین می گوید :
" وأما الاختلاف فی وقت دفن رسول الله صلى الله علیه و سلم فأکثر الآثار على أنه دفن یوم الثلاثاء وهو قول أکثر أهل الأخبار والله أعلم  "
 
( و اما اختلاف در زمان دفن رسول الله صلی الله علیه – و آله – وسلم : اکثر روایات دال بر آن است که ایشان در روز 3 شنبه به خاک سپرده شدند و این قول ، قول اکثریت اهل خبر است )
 
 
جالب است بدانید که مراسم تشییع جنازه ایشان نیز بسیار شلوغ و سنگین بود !
 
سرخسی در " المبسوط " ج 2 ص 76 از قول محمد بن ادریس شافعی چنین می گوید :
 
" وَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى الصَّحَابَةُ عَلَیْهِ فَوْجًا بَعْدَ فَوْجٍ   "
 
( وقتی رسول الله صلی الله علیه – و آله - وسلم فوت کرد ، صحابه گروه گروه بر وی نماز خواندند )
 
این مطلب را ابوبکر کاشانی در " بدائع الصنائع " ج 1 ص 311 نیز بیان می کند .
 
 
ابن هشام در " السیره النبویه " ج 4 ص 314 و بیهقی در " دلائل النبوه " ج 7 ص 250 و ابن کثیر در " البدایه و النهایه " ج 5 ص 285 چنین می گویند :
 
لما مات رسول الله صلى الله علیه و سلم أدخل الرجال فصلوا علیه بغیر امام أرسالا حتى فرغوا ثم أدخل النساء فصلین علیه ثم ادخل الصبیان فصلوا علیه ثم أدخل العبید فصلوا علیه ارسالا "
 
( وقتی رسول الله صلی الله علیه – و آله – وسلم فوت کرد ، مردان بر ایشان نماز خواندند بدون امام . وقتی نمازشان تمام شد ، زنان وارد شدند و بر پیامبر نماز خواندند و سپس کودکان و بندگان ( خدمتکاران ) وارد شدند و بر ایشان نماز خواندند )
 
 
البته اینگونه کلی گویی ها بر این است که دامن ابی بکر و عمر بن خطاب را از این امر پاک نمایند که : هیچگدام از این دو نفر در مراسم تشییع و تدفین پیامبر نبودند ، بلکه در سقیفه بنی ساعده در حال سعی و تلاش برای غصب خلافت بودند !!!
 
 
ابن ابی شیبه ( استاد بخاری ) در " المصنف " ج 8 ص 572 ( ما جاء فی خلافه ابی بکر ... ) چنین می گوید :
 
" أن أبا بکر وعمر لم یشهدا دفن النبی صلى الله علیه و سلم کانا فی الأنصار فدفن قبل أن یرجعا  "
 
( ابی بکر و عمر در مراسم تدفین پیامبر حضور نداشتند . آنها نزد انصار بودند و ( پیامبر ) دفن شد قبل از اینکه آن دو بیایند )
 
 
پس مشخص شد که نه تنها پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) شبانه دفن نشدند ، بلکه افراد فوج فوج برای تشییع پیکر ایشان آمده بودند مگر برخی کسانی که به دنبال غصب خلافت و امور دنیوی بودند همچون ابی بکر و عمر بن خطاب !
 
 
قال المخالف : حضرت عایشه و ابوبکر و عثمان هم شبانه دفن شدند!
 
نویسنده از عایشه هم نامبرده است که شبانه دفن شد !
 
حال این سوال مطرح می شود که آیا دفن جسد وی نیز مخفیانه بود ( به مانند تشییع پیکر مطهر بی بی مظلومه سلام الله علیها ) و یا اینکه افراد زیادی در این مراسم بودند ؟؟؟
 
خاکسپاری عایشه بسیار شلوغ بوده و افراد زیادی در خاکسپاری وی شرکت داشتند ....
 
ابن سعد در " الطبقات الکبری " ج 8 ص 76 – 77 چنین می گوید :
 
ماتت عائشة لیلة سبع عشرة من شهر رمضان بعد الوتر فأمرت أن تدفن من لیلتها فاجتمع الناس وحضروا فلم نر لیلة أکثر ناسا منها .....   "
 
( عایشه در شب 17 ماه رمضان بعد از نماز وتر فوت کرد . و دستور داد که در همان شب تدفین شود . مردم همه حضور پیدا کردند و شبی با آن همه جمعیت را ندیده ایم .)
 
 
 
 
 
ذهبی در " سیر اعلام النبلاء " ج 2 ص 192 – 193 چنین می گوید :
 
" أنها ماتت فی اللیلة السابعة عشرة من شهر رمضان بعد الوتر فأمرت أن تدفن من لیلتها فاجتمع الإنصار وحضروا فلم یر لیلة أکثر "
 
( عایشه در شب 17 ماه رمضان بعد از نماز وتر فوت کرد . و دستور داد که در همان شب دفن شود . انصار جمع شده و حاضر شدند و شب به خود این همه جمعیت را ندیده است .)
 
نکته نغز در این است که نه تنها مراسم وی مخفیانه نبود ، بلکه بسیاری از افراد همانند انصار ، در این مراسم بودند !
 
 
مشاهده می فرمایید که نمونه هایی که نویسنده برای ما اقامه نموده است ، نه تنها توجیهی در مورد مخفیانه تشییع شدن بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) نیست بلکه اصل استدلال وی به آنها غلط است .
 
لذا کلام وی غلط است !
 
حال بد نیست دلیل مخفیانه تشییع شدن پیکر مطهر بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) را از کتب اهل سنت بیان نماییم :
آنچه از مجموع روایات اهل سنت و سخنان بزرگان آنان به دست می آید این است که نبودن ابی بکر و عمر بن خطاب در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان ، فقط و فقط به دستور خود ایشان بوده است .
 
بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) از امیرالمومنین ( علیه السلام ) خواستند که ابی بکر و عمر را در مراسم تشییع پیکرشان راه ندهند .
 
 
بخاری در صحیح خود ج 4 ص 1549 حدیث 3998 چنین می گوید :
 
" فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها   "
 
( وقتی که فاطمه ( سلام الله علیها ) وفات کرد ، علی ( علیه السلام ) وی را شبانه به خاک سپرد و به ابی بکر خبر نداد و خودش بر وی نماز خواند )
 
 
مسلم در صحیح خود ج 3 ص 1380 حدیث 1759 نیز چنین می گوید :
 
" فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیُّ بن أبی طَالِبٍ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها عَلِیٌّ    "
 
( وقتی که فاطمه ( سلام الله علیها ) وفات کرد ، علی ( علیه السلام ) وی را شبانه به خاک سپرد و به ابی بکر خبر نداد و خودش بر وی نماز خواند )
 
 بلاذری در " انساب الاشراف " ج 1 ص 180 چنین می گوید :
 
وغسلها علیّ، وأسماء، وبذلک أوصت. ولم یعلم أبو بکر، وعمر بموتها.   "
 
(  علی ( علیه السلام ) و اسماء ، فاطمه ( سلام الله علیها ) را غسل دادند و به همین حالت هم وصیت نموده بود و ابی بکر و عمر از مرگ وی آگاه نشدند )
 
 
ابن ابی الحدید شافعی در " شرح نهج البلاغه " ج 16 ص 167 چنین می گوید :
 
بل یقع الأحتجاج بذلک على ما وردت به الروایات المستفیضة الظاهرة التی هی کالتواتر ، أنها أوصت بأن تدفن لیلاً حتى لا یصلی الرجلان علیها   "
 
(  روایات مستفیضه که در حد تواتر است دلالت می کند که ایشان وصیت نمود که وی را شبانه دفن نمایند برای آنکه آن 2 مرد ( ابی بکر و عمر ) بر وی نماز نخوانند )
 
توجه : در سنی بودن ابن ابی الحدید همین بس که وی جلد 12 از شرحش را به دفاع از عمر و شرح احادیث ساختگی در فضایل وی اختصاص داده است ...(( گذشته از صراحت کَتبی و .... بر شافعی بودن وی )) .
 
 
 
 
بیهقی در " السنن الکبری " ج 6 ص 300 حدیث 12512 چنین می گوید :
 
" فدفنها علی رضی الله عنه لیلا ولم یؤذن بها أبا بکر رضی الله عنه   "
 
( پس علی ( علیه السلام ) وی را شبانه به خاک سپرد و به ابی بکر خبر نداد )
 
 
طحاوی در " مشکل الاثار " ج 1 ص 48 چنین می گوید :
 
" فلما توفیت دفنها زوجها علی بن أبی طالب لیلا ولم یؤذن بها أبا بکر وصلى علیها علی   "
 
(  وقتی فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) فوت کرد ، همسرش علی بن ابیطالب وی را دفن کرد و ابی بکر را آگاه ننمود و خودش بر وی نماز خواند )
 
 
 
بدر الدین عینی در " عمده القاری " ج 17 ص 259 چنین می گوید :
 
" قوله : ( و لم یوذن بها ابی بکر ) ای : و لم یعلم بوفاتها ابی بکر "
 
( ابی بکر از وفات بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) خبر نداشت )
 
 
 
 

 

ابن حجر در " فتح الباری " ج 7 ص 378 و عینی در " عمده القاری " ج 17 ص 259 صراحت دارند که علت دفن شبانه بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) وصیت ایشان بوده است .

 

 

 
 
 
نووی در " تهذیب الاسماء و اللغات " ج 2 ص 352 شماره 1182 و ابن اثیر در " اسد الغابه " ج 56 ص 524 چنین می گویند :
 
" وأوصت أن تدفن لیلاً ففعل ذلک بها   "
 
( فاطمه زهرا سلام الله علیها وصیت نمود که شبانه دفن شود و امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیز این چنین کرد )
 
 
ابن عبدالبر در " الاستیعاب " ج 4 ص 1898 چنین می گوید :
 
" و کانت اشارت علیه ان یدفنها لیلا   "
 
( فاطمه زهرا سلام الله علیها از امیرالمومنین ( علیه السلام ) خواسته بود که وی را شبانه دفن نمایند )
 
 
 
ابن قتیبه در " تاویل مختلف الحدیث " ص 299 – 300 چنین می گوید :
 
"  وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا  "
 
( فاطمه زهرا سلام الله علیها وصیت نمود که شبانه دفن شود تا مبادا ابی بکر در مراسم وی حاظر نشود . پس شبانه دفن شد )
 
 
 
 
سرخسی در " السیره الحلبیه " ج 3 ص 487 چنین می گوید :
 
" و قال الواقدی: ثبت عندنا أنّ علیّا- کرّم اللَّه وجهه دفنها لیلًا و صلّى علیها و معه العبّاس و الفضل، و لم یُعلموا بها أحداً.   "
 
(  واقدى مى‏گوید نزد ما ثابت است که على کرم اللّه وجهه خودش او ( فاطمه زهرا سلام الله علیها ) را شبانه دفن کرد و بر وى نماز گزارد و عباس و فضل نیز با او بودند و کسى دیگر را خبر نکردند )
 
 
 
حتی ابن بطال ( شارح صحیح بخاری ) به علت این مخفی بودن مراسم اشاره می کند .
 
وی در " شرح صحیح بخاری " ج 3 ص 325 چنین می گوید :
 
 " أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء "
 
(  اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علی بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود )
 
 
 
 
کلام علمای اهل سنت موید این مطلب می باشد که بی بی مظلومه ( سلام الله علیها ) بخاطر اینکه از ابی بکر عصبانی و بر وی غضبناک بودند ( چون ابی بکر و رفیقش عمر بن خطاب حق ایشان را غصب کرده بودند ) وصیت نمودند که این دو نفر در مراسم تشییع جنازه ایشان نباشند و اینکه ابی بکر در این مراسم نبود ، تنها دلیلش این امر است که امیرالمومنین ( علیه السلام ) اصلا به آنها خبر ندادند و نه این داستانسرایی هایی که نویسنده ناصبی برای دفاع از مولایش سر هم نموده است !!!!
 
العبد الحقر – مقداد العلوی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد