دختران و زنان محور اولیه جنگ نرم

خانواده ها مراقبت کنند
دختران و زنان محور اولیه جنگ نرم
[تصویر: women-west-east.jpg]
استفاده از رسانه های بیگانه دیداری و شنیداری به خصوص اینترنت و ماهواره از سوی نوجوانان، جوانان و خانواده ها در خراسان رضوی، کارشناسان مسائل تربیتی را نگران ساخته است. به نقل از مهر، از مهمترین دغدغه های اولیاء مدارس و متخصصان تعلیم و تربیت خطه خورشید، استفاده نادرست و آثار مخرب وسایل ارتباط جمعی به خصوص اینترنت و ماهواره بر روح و روان خانواده و شخصیت فرد است. به عقیده کارشناسان، خطر کنونی فضای مجازی یا اینترنت از خطراتی که در بیرون از خانه فرزندان ما را تهدید می کند بیشتر است.

اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به ما این امکان را می دهد که با دوستان و خانواده در تماس باشیم. اطلاعات بی شماری را به دست بیاوریم. سایتهای آموزشی بسیاری وجود دارد که می توانیم در آنها سرگرمی ها، موسیقی، ورزش و خیلی چیزهای دیگر مورد علاقه را بیابیم.

فضای اینترنت شبیه شهر بزرگی است که در آن کتابخانه ها، موزه ها، مکانهایی برای سرگرمی و فرصتهای فراوانی برای ملاقات افراد عجیب و غریب در تمامی گردشگاه ها وجود دارد. ماهواره ها نیز با تفاوت یک سویه بودن، ما را در هجمه ای از اطلاعات درست و غلط قرار می دهند. مسائلی را در قالب فیلم و سریال به جامعه تزریق می کنند که هیچ شباهتی با فرهنگ و اخلاق ما نداشته و در اغلب موارد، بیننده بزرگسال را نیز با خطر انواع شبهات و انجام ضد اخلاقها مواجه می سازد؛ چه رسد به کودکان و نوجوانانی که هنوز در تشخیص خوب و بد زندگی با چالش های بسیاری مواجهند.

شهرام گیل آبادی استاد دانشگاه هنر تهران معتقد است: رسانه ها از باب فرم، کیفیت ارتباط، ابزارها و ماهیت؛ دسته بندی های متفاوتی دارند.


وی می افزاید: بعد از جنگ جهانی دوم این مخاطبان رسانه ها، فعال شدند، به گونه ای که امروزه ما با مخاطبانی کنشگر و حاضرمواجهیم، این موضوع نحوه ارتباط با هر مخاطبی را متفاوت می سازد.
وی می گوید: ما باید در دنیای کنونی، نحوه کیفیت، ارتباط و نوع مدیریت انتقال پیام را انتخاب کنیم و بر اساس آدمها، که عده ای سمعی و برخی بصری و دیگران هیجانی هستند؛ به آنان اطلاعات برسانیم. این کارشناس تاکید می کند:هر بچه ای به سمت فضای سایبر و موبایل و ماهواره کشیده نمی شود، بلکه به سوی میل درونی خود می رود. وی با اشاره به این که متاسفانه والدین، مربیان و جامعه ما می خواهند کودک و نوجوان را به سیستم خود، فعال سازند در حالی که رسانه های متفاوت جهان برای این کار برنامه ریزی دارند، می افزاید: به دلیل ورود تئوری های تازه نظیر "بازاریابی برای هر فردمتفاوت است" باید مجراهای گوناگون انتقال پیام نیز وجود داشته باشد. پلیس امنیت عمومی کشور معتقد است نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر سایبر و ماهواره قرار دارند، این گروه سنی نسبت به کشف گوشه و کنار ها و شکاف های اینترنت کنجکاوترند؛ آنان احتمالا بیشتر جذب گروههای غیر همسال می شوند و متاسفانه اغلب طعمه شکارچیان اینترنتی اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد