حضور آگاهانه و اعتقادی مردم، گوهر ویژه سیاست در جمهوری اسلامی

حضور آگاهانه و اعتقادی مردم، گوهر ویژه سیاست در جمهوری اسلامی

یکی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود بر آن تأکید می­کنند، نقش مردم در تدوام انقلاب اسلامی، حفظ و ثبات جمهوری اسلامی و طی­کردن مسیر پیشرفت است. آخرین بیانات معظم­له در جمع اعضای ستاد گرامی­داشت حماسه 9 دی به­روشنی بر این موضوع تأکید دارد. ایشان در این دیدار(21/9/1390) می­فرمایند: « در قضیه 9 دی سال 88 یک نکته اساسی وجود دارد و آن نکته بر می گردد به هویت و ماهیت انقلاب یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و حضور عظیم بی نظیر تاریخی در سال 57 - در 9 دی این روح به شکل بارزی نشان داده شد – به­طوری که جای انکار و تردید و تأمل را برای هیچ­کس از بدخواهان، دوستان، دشمنان و دیگران باقی نگذاشت. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دل­های مردم. پس اینجا ما دو عنصر در کنار هم داریم: یک عنصر عنصر مردم است که مردم در هر کشور و جامعه ای، اگرچنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند؛ همه مشکلات را  می توانند حل کنند. اما عنصر دوم هم عنصر ایمان دینی مردم است. ایمان دینی آن معجزه گری است که قادر است اولا همه مردم را بسیج کند و بیاورد. ثانیا آنها را در صحنه نگه دارد و سختی ها را برای آنها هموار و آسان کند. هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد.»


مؤلفه حضور مردم البته در تمامی حکومت­های مردم­سالار وجود دارد و مشروعیت­بخش آن حکومت­هاست. مردم در چنین حکومت­ها با حضور در انتخابات مسؤلان سیاسی کشور را انتخاب می­کنند و مسؤلان در قبال مردم و نمایندگان آن­ها پاسخگو هستند. مشارکت سیاسی مردم در این­جا یک پیوند اعتقادی نیست، بلکه بیشتر یک عمل سیاسی هدفمند و مادی است که تنها در زمان انتخابات یا تظاهرات ایجاد می­شود. به­همین سبب مسؤلان سیاسی در قبال اعتقادات مردم تعهدی ندارند و تنها به تأمین نیازهای مادی آن­ها می­اندیشند، مگر این­که برخی از این اعتقادات را در تضاد با تأمین منافع مادی خود بدانند. اما در جمهوری اسلامی، ایفای نقش مردم در حکومت و سیاست قبل این­که عملی مادی باشد و به رأی­دادن محدود گردد، برخاسته از پیوند اعتقادی و ایمانی مردم با نظام سیاسی است. این پیوند طبق بیانات مقام معظم رهبری به­معنای حضور آگاهانه و مؤمنانه مردم در حمایت از نظام است. این حضور تنها یک حضور فیزیکی نیست، بلکه اعتقادی آگاهانه به دفاع از نظام است و به­گونه­ای است که حتی زمانی­که فرد در موقعیت انتخابات یا مناسبت­های انقلابی مانند راهپیمایی 22 بهمن قرار ندارد، از لحاظ اعتقادی با نظام سیاسی احساس نزدیکی می­کند. بنابراین وقتی که ارزش­های نظام به­خطر می­افتد به­صورت خودجوش به­دفاع از نظام برخاسته و خود موقعیت­های ممتازی همچون 9 دی 1388 را خلق می­کند. بنابراین حضور مردم در جمهوری اسلامی خلق کننده موقعیت دفع تهدید و تضمین ثبات انقلاب و نظام سیاسی است. دفع تهدید و برقرای امنیت بیرونی و تضمین ثبات و پایداری در داخل اهداف ویژه و معنای اصلی سیاست به­شمار می­روند و این اهداف ویژه در جمهوری اسلامی با حضور آگاهانه و مؤمنانه مردم خلق می­شود.حضور مردم در جمهوری اسلامی به­معنای پیوند امت با امام است. چنین حضوری ماهیتی اسلامی و توحیدی دارد، چرا که پیوند مسلمین و شیعیان با رهبر خود که مجتهدی جامع­الشرایط است، برخاسته از اعتقادات و باورهای دینی آن­هاست. مقام معظم رهبری در تبیین مفهوم ولایت به همین موضوع اشاره می­کنند از این رو باید گفت حضور مردم گوهر ویژه سیاست در جمهوری اسلامی است.

در حکومت­های مردم­سالار سکولار حمایت مردم از حکومت­ها سبب تقویت ثبات داخلی و امنیت بیرونی آن­ها می­شود، اما این حکومت­ها چون معتقدند هدف وسیله را توجیه می­کند، از هرگونه هدف مادی برای حفظ خود استفاده می­کنند. جمهوری اسلامی که تلاش می­کند بر مبنای لوازم و برنامه­هایی که اسلام تجویز می­کند، حکومت کند، تنها می­تواند متکی به حضور مردم امنیت بیرونی و ثبات داخلی خود را تضمین کند. این حضور بهترین وسیله حل شکاف­های بالقوه و بالفعل داخل کشور اعم از شکاف قومی، طبقاتی، نسلی و سایر چالش­ها داخلی است. همچنان­که حضور مردم در راهپیمایی 9 دی نیز بساط فتنه را جمع کرد و جلوگیری از وقوع دوباره فتنه­ها بسته به چنین حضور مردمی است.

در هر جامعه­ای باید تمامی بخش­ها با گوهر ویژه سیاست در آن جامعه ارتباط داشته باشد، در غیر این­صورت و به­ویژه زمانی­که این حوزه­ها در تقابل با آن گوهر ویژه باشد، ثبات و آرامش داخلی کشور به­هم می­ریزد و سبب چالش و بحران می­گردد. در جمهوری اسلامی در تمامی ارکان جامعه باید حضور مردم گنجانده شود و این  نمی­تواند یک موضوع نمایشی باشد. به­عبارت دیگر اگر حضور مردم به­معنای پیوند اعتقادی و فکری آن­ها با سیاست است، بخش­های اساسی آن جامعه باید به­گونه­ای باشد که مردم اعتقاد و باور داشته باشند که در این بخش­ها حضور دارند و بخش­های مذکور متشکل از حضور مردمی است. همچنین این بخش­ها باید تجسم اعتقادات و گرایشات مردم باشند تا این حضور معنا پیدا کند.

مهم­ترین خطری که در این­جا وجود دارد، انحصارگرایی است. انحصارگرایی و ویژه­خواری دو تأثیر منفی بر حضور مردم و پشتیبانی آن­ها از حکومت می­شود. اولین تأثیر این­که اعتقاد مردم به نظام را تخریب می­کند و پیوند فکری و ایمانی آن­ها با نظام و حضور در صحنه­های دفاع از حکومت را از بین می­برد. دوم این­که حضور مردم که ماهیتی یکپارچه و هویتی واحد دارد و به­معنای وحدت در عین کثرت است را دچار شکاف و انشقاق می­کند.

انحصارگرایی می­تواند در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ رخ دهد. در جمهوری اسلامی ساختار مردم­سالار قدرت و وجودکانال­هایی برای مشارکت مردم در قدرت سیاسی، انحصارگرایی در عرصه سیاسی را تا حد زیادی از بین می­برد، اما در حوزه اقتصاد وفرهنگ این خطر وجود دارد. مقام معظم رهبری برای مقابله کردن با انحصارگرایی در عرصه اقتصدای و مردمی­کردن این حوزه تاکنون در قالب توصیه، تذکر و ابلاغ برنامه­های مشخص به دولت­ها، اقدامات زیادی را انجام داده­اند. تأکید ایشان بر مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، ابلاغ فرمان هشت ماده­ای مبارزه با فساد و ابلاغ سیاست­های کلی اصل 44 از جمله اقدامات برجسته ایشان در مردمی کردن بخش اقتصادی کشور است. موفقیت بخش اقتصاد زمانی مشخص می­شود که ببینیم این بخش با گوهر سیاست یعنی مردمی بودن چقدر نزدیک است. طی سال­های گذشته هرچند اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما خطر وجود جریان­های انحصارگر که دستی در فساد اقتصادی دارند، موضوعی است که این روزها مشاهده می­شود و می­تواند ضربات بزرگی بر کشور وارد کند، هرچند اقتدار قوه قضائیه در مقابله با فساد اقتصادی با این خطر مقابله می­کند.

انحصارگرایی در حوزه فرهنگ با ظرافت زیادی همراه است. همچنین مردمی­بودن این حوزه نیز نیازمند تعریف است. در حوزه فرهنگ برای این­که حضور مردم تجلی یابد، باید این حوزه برآیند افکار و اعتقادات مردم باشد. اکنون دیگر با گذشت بیش از سی سال از عمر انقلاب اسلامی و حضور گسترده و فراگیر مردم در راهپیمائی­های انقلابی اثبات شده است که اکثریت مردم ایران طرفدار جمهوری اسلامی بوده و وحدت و ثبات کشور را می­خواهند.

هرچند در میام مردم افرادی هم وجود دارند که تمایلی به جمهوری اسلامی ندارند، اما خواهان براندازی آن نیستند. در حالی­که برخی جریان­های سیاسی با مطبوعاتی که در اختیار دارند، همواره سعی می­کنند از جانب این اقلیتی که با نظام همراه نیستند سخن گفته و آن­ها را شمار بزرگی تلقی کنند که خواهان از بین رفتن نظام هستند. این کار تحمیل یک دیدگاه خاص بر مردم است  که با ابزارهای ارائه اطلاعات و تحلیل­های غیرواقعی سعی می­کند الگوی فکری یک جریان سیاسی خاصی را بر مردم تحمیل نماید. درفتنه 88 و ماه­های قبل از آن این موضوع با قدرت تمام توسط مطبوعات اصلاح­طلب دنبال شد، اما تنها موجب برانگیختن بخش کوچکی از مردم گردید و اکثریت جامعه با برگزاری راهیمائی­های انقلابی و از جمله راهپیمائی بی­نظیر 9 دی 88 اثبات کردند که آنچه جریان اصلاح­طلب در مطبوعات خود منتشر می­کرد، سخن اکثریت نیست. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود با اشاره به این موضوع فرمودند: « حجم عظیم تبلیغات دشمن، می خواست فتنه گران را مردم ایران معرفی کند و این­جور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند. آن تبلیغات دشمن، با این حرکت مردم، به کلی نقش بر آب شد. یعنی مردم نشان دادند که این اجتماع، مردم ایران است. تحلیل گران خارجی وقتی نگاه کردند، گفتند: هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این طپش با این شور و هیجان وجود نداشته است. این است حقیقت 9 دی. این حرکت، حرکت بزرگی بود و کار بزرگی هم انجام گرفت.»

نکته مهم این­که امروزه دشمنان انقلاب اسلامی، همان­ها که فتنه 88 را طراحی کردند، محور اصلی کار خود را بر این مبنا گذاشته­اند که خود را نه دشمن مردم ایران بلکه دوست آن­ها معرفی کنند و وانمود کنند که در کنار مردم قرار دارند و خواسته­های آن­ها را دنبال می­کنند. دشمن در این کار به­دنبال ترجمه خواسته­های مردم به­زبان خود و مصادره کردن این خواسته­ها و گرایش­ها در چارچوب برنامه­های خود است. این کار با هدف جدا کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی صورت می­گیرد. بنابراین دخالت دادن مردم در تمامی حوزه­ها؛ نقش اساسی در حفظ ثبات نظام دارد. به­نظر می­رسد در شرایط کنونی مصادره به­مطلوب کردن حضور مردم و تبدیل آن به پشتوانه قدرت یک جریان سیاسی خاص یک موضوع مهم است که می­تواند در ماه­­های آینده عرصه سیاسی را به­خود مشغول کند.

نوشته شده توسط :سرباز ولایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد