بنی امیه در روایات اهل سنت

در روایات وارد شده از پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) در کتب اهل سنت بنی امیه افرادی ملعون، منفور، وفاسد شمرده شده اند.از پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است که مدام می فرمود: ویل لبنی امیة؛ وای بر بنی امیه (معجم الصحابة، ابن قانع، ج 1، ص 284.).

این کلام پیامبر، دلالت بر گمراهی امویان دارد؛ چرا که کلمه ویل در قرآن، نسبت به کفار و منافقان و کسانی که عاقب بد و شومی دارد، به کار رفته است.در این باره عبدالله بن مطرف می گفت :  ابغض الناس الی النبی بنو امیة و بنوحنیفة و ثقیف.منفورترین مردم نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله، بنی امیه و بنی حنیفه و ثقیف بودند (مجمع الزوائد، هیثمی، ج 10، ص 71، معجم الصحابة، ابن قانع، ج 2، ص 129، مستدرک الحاکم النیشابوری، ج 4، ص 529.).



همچنین در تفاسیر اهل سنت آمده است که : پیامبر (صلى الله علیه وآله) در خواب دید که امویان همچون بوزینگان از منبر ایشان بالا می روند و مردم را به انحراف می کشانند، از آن روز غمگین و ناراحت بود و دیگر نخندید تا از دنیا رفت (تفسیر قرطبی، ج 10، ص 282، الدر المنثور، سیوطی، ج 5، ص 310، تفسیر ابن کثیر، ج 4، ص 530, فتح القدیر، شوکانی، ج 3، ص 240.).

اما در باره هشدار پیامبر (صلى الله علیه وآله) نسبت به این خاندان آمده است : اذا بلغت بنو امیة اربعین اتخذوا عباد الله خولا و مال الله نحلا و کتاب الله دغلا.

هرگاه تعداد بنى امیه به چهل تن رسد، بندگان خدا را برده خود گردانند و مال خدا را حیف و میل کنند و کتاب خدا را به فساد و تباهى کشند (الفتن، نعیم بن حماد، ج 1، ص 130، مستدرک، حاکم نیشابوری، ج 4، ص 525).

واما حکم ابن عاص بن امیه هنگامی که اجازه خواست که به حضور پیامبر مشرف شود، پیامبر صدای او را شنید و او را شناخت. فرمود: بگذارید داخل شود. نفرین خداوند براو و بر فرزندان او باد، مگر آنانی که مؤمن هستند؛ و چه بسیار کم اند مؤمنانشان. آنان اهل مکر و حیله اند؛ به دنیا بها می دهند و آخرت را وامی گذارند؛ از این رو، دنیا نصیب آنان می گردد و در آخرت هیچ بهره ای ندارند (مستدرک، حاکم نیشابوری، ج 4، ص 481).

همچنین در تاریخ آمده است که : هر کودکی که به دنیا می آمد، نزد پیامبر (صلى الله علیه وآله) می بردند تا برایش دعایی کند و طلب خیر نماید. وقتی مروان بن حکم به دنیا آمد و او را نزد رسول خدا بردند، پیامبر امتناع کرد و فرمود: هو الوزغ ابن الوزغ الملعون ابن الملعون؛ او وزغ ِ وزغ زاده و ملعون ِ ملعون زاده است. نابودی امت من به دست او و فرزندانش خواهد بود (کتاب الفتن، ج 1، ص 129، صواعق المحرقه، ص 108، مستدرک، حاکم نیشابوری، ج 4، ص 479).

در نهایت به این فرمایش پیامبر گرامی اسلام (صلى الله علیه وآله) اشاره می کنم که فرمود:پس از من، خاندانم به دست همین امت، دچار قتل و غارت و پراکندگی می شوند. به راستی که بنی امیه و بنی مغیره و بنی مخزوم، بیشترین بغض و کینه را نسبت به ما دارند (کتاب الفتن، ص 131).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد