جمهوری اسلامى که میتواند بگوید: نه!

 چکیده: دیدار اساتید دانشگاه‏هاى کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامى و بیانات معظم له در جمع این اساتید، یکى از مسائل مهمى است که در هفته گذشته و در سرى دیدارهاى ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب اسلامى صورت گرفت و ایشان با تأکید بر ضرورت‏هاى نظام دانشگاهى کشور به برخى از مهمترین نکاتى که امروز و در شرایط کنونى داخلى و بین‏المللى دانشگاه‏هاى ما به آن نیازمند هستند، پرداختند.


 اولین نکته‏اى که در این دیدار از اهمیت بسیار والایى برخوردار بود، این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامى خاطرنشان ساختند که استقامت کشور در مسیر اصلى انقلاب و پایدارى آن در راه خویش، بدون رکن اصلى و اساسى آن که همان پیشرفت علمى باشد ممکن نیست و براى موفقیت در عرصه‏هاى مختلف، یکى از نیازهاى اصلى همان پیشرفت علمى است. به تعبیر معظم له: «یکى از ارکان و ستونهاى اصلىِ ایستادگى کنونى ملت ایران عبارت است از پیشرفتهاى علمى کشور؛ که به دنبال این پیشرفتهاى علمى، پیشرفتهاى عملى و اجرایى هم در موارد بسیارى بوده. ایستادگى ملت ایران، در دنیا یک حادثه باشکوه است. ما توى قضیه قرار داریم. آن کسانى که از بیرون نگاه مى‏کنند، عظمت این ایستادگى را بیشتر احساس مى‏کنند.»

  جمهوری اسلامى که مى‏تواند بگوید: نه!

 اصولا نظام جمهورى اسلامى ایران در برابر نظام سلطه بین‏المللى شکل گرفت و هویت این نظام به ایستادگى در برابر نظام سلطه است. جمهورى اسلامى ایران در طول 30 سال گذشته نشان داده است که مى‏تواند به همه دنیاى استکبار و تلاش‏هاى آن براى به زانو درآوردن ملت ایران نه بگوید و همین امر است که از این نظام یک قدرت منطقه‏اى و توانى در برابر دنیاى استکبار ساخته است. نکته‏اى که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید نمودند همین بود که این توان «نه» گفتن نظام اسلامى لااقل دربخشى از آن نیازمند به پیشرفت علمى بوده و از آن ناشى شده است: «شما ملاحظه کنید؛ قدرتهاى اقتصادى اول دنیا، قدرتهاى علمى درجه یک دنیا، قدرتهاى نظامى و امنیتى ردیف اول دنیا، امروز یک جبهه وسیعى را در مقابل این ملت تشکیل دادند. اینجور نیست؟ هر کارى هم از دستشان برمى‏آید، دارند مى‏کنند. تهدید امنیتى مى‏کنند، تهدید اجتماعى مى‏کنند، تهدید سیاسى مى‏کنند، دانشمند ما را ترور مى‏کنند، تحریم مى‏کنند، فشارهاى سیاسى فراوان وارد مى‏کنند، دائم تهدید به تحرک نظامى مى‏کنند، در داخل تا هر جا دستشان برسد، فتنه‏انگیزى و آشوب‏آفرینى مى‏کنند؛ اما ملت ایران و جمهورى اسلامى با کمال قدرت و استقامت در مقابل همه این‏ها ایستاده؛ آن «بله»اى را که به‏زور مى‏خواهند از او بگیرند، آن «بله» را نمى‏دهد. آن «بله» عبارت است از تعظیم در مقابل قدرت مسلط جهانى - نظام سلطه - این کار را نمى‏کند. ما که در مقابل نظام سلطه جهانى «نه» مى‏گوییم، این نه، «نه»ى به علم نیست، «نه»ى به تمدن نیست، «نه»ى به پیشرفت نیست، «نه»ى به تجربه‏هاى متراکم بشرى نیست؛ «نه» به سلطه‏طلبى و زیاده‏خواهى و استعباد و به زیر مهمیز کشیدن ملتهاست؛ این «نه» را ما گفتیم، پایش هم ایستادیم؛ «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا» ایستادگى ملت ایران، خیلى ایستادگى باشکوهى است. یک رکن مهم این ایستادگى، علم است. این علم است که به ما اعتماد به نفس داده. اگر امروز نفت ما را شرکتهاى خارجى باید مى‏آمدند استخراج و پالایش مى‏کردند، گاز ما را باید آن‏ها لوله‏کشى مى‏کردند، اگر نظام سلامت ما وابسته به متخصصین خارجى و عمدتاً فرنگى بود، اگر تغذیه ما دست آن‏ها بود، اگر کشت و صنعت ما دست اسرائیلى‏ها بود، اگر صنعت هسته‏اى ما در صورتى که بنا نبود در آرزوى آن بمیریم و یک چیزى وجود مى‏داشت، در اختیار فرانسه و آلمان و دیگران بود، ما امروز این اعتماد به نفس را نداشتیم، قدرت این ایستادگى نبود، این عزت و این شرف وجود نمى‏داشت. اگر ما براى ساختن یک سد، براى ساختن یک نیروگاه، براى ساختن یک بزرگراه، براى ساختن یک تونل، براى ساختن سیلوهاى گندم، دستمان به سمت صنعتگران و دانشمندان شرق و غرب دنیا دراز بود، ملت ما احساس عزت نمى‏کرد؛ مسؤولین کشور هم آبروى اظهار وجود در قبال استکبار جهانى را نداشتند؛ نه چنین اعتماد به نفسى وجود داشت، نه چنین قوت اراده‏اى وجود داشت، نه چنین عزمى وجود داشت.»

  بر همین اساس است که نظام جمهورى اسلامى ایران خود را مدیون حرکت‏ها و تلاش‏هاى مخلصانه و خداجویانه عالمان و متفکران مى‏داند. چرا که مى‏بیند ایستادگى در راه خدا و حفاظت از دستاوردهاى ملت ایران بدون مجاهدت علمى ممکن نبود و این مجاهدت علمى به حمد و لطف خداى متعال توسط نیروهاى مومن و انقلابى‏صورت گرفته است. به تعبیر معظم له: «کى براى ما جاده ساخت و تونل ساخت و نیروگاه ساخت و سد و پل و بزرگراه و سلولهاى بنیادى و انرژى هسته‏اى را درست کرد؟ دانشگاه. این دانشگاه بود که به ملت ایران کمک کرد تا بتواند عزت نفس خودش را حفظ کند، آبروى خودش را حفظ کند و در مقابل زیاده‏خواهى دشمنان سینه سپر کند. مسؤولین کشور هم از این جهت مدیون دانشگاهند.»



       نوشته شده توسط :سرباز ولایت ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد