ظهور شیطان در حجةالوداع

بعد از ایراد خطبه ی مهم توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله،در مسجد خیف خداوند آیات 41و 42 سوره زخرف را نازل کرد.آنگاه آیات 93 و94 سوره مومنون...همچنین آیاتی از برخی سور مبارکه در آن هنگام بر حضرت نازل شد.طبق نظر مفسّرین،کلیه ی آیات ناظر به وجود امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد. [1]

پیامبر در حالی که سوار بر شتر و دست مبارکش بر شانه ی علی(ع) بود می فرمود:

خدایا!آیا من ابلاغ کردم؟آیا ابلاغ کردم؟این پسر عمویم و پدر فرزندانم است.خدایا،هر کس با او دشمنی کند با صورت در آتش افکن! [2]

بعد از ایراد خطبه ی مهم توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله،در مسجد خیف خداوند آیات 41و 42 سوره زخرف را نازل کرد.آنگاه آیات 93 و94 سوره مومنون...همچنین آیاتی از برخی سور مبارکه در آن هنگام بر حضرت نازل شد.طبق نظر مفسّرین،کلیه ی آیات ناظر به وجود امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد. [1]

پیامبر در حالی که سوار بر شتر و دست مبارکش بر شانه ی علی(ع) بود می فرمود:

خدایا!آیا من ابلاغ کردم؟آیا ابلاغ کردم؟این پسر عمویم و پدر فرزندانم است.خدایا،هر کس با او دشمنی کند با صورت در آتش افکن! [2]

در روز دوازدهم نیز،بعد از اقامه نماز صبح،رمی جمرات سه گانه انجام شد.در این هنگام اتفاقات جالبی روی داد.

ظهور شیطان

مردم در "منا"کنار پیامبر بودند که چشمشان به مردی افتاد که به رکوع و سجود می رفت و تضرع می نمود.کسانی که حاضر بودند،گفتند:یا رسول الله!چه نماز زیبایی می خواند! پیامبر فرمود: این همان شیطان است که پدر شما را از بهشت بیرون کرد!

در این هنگام علی علیه السلام با بی اعتنایی به سوی او رفت و او را محکم تکان داد،وسپس فرمود: ان شاءالله تو را خواهم کشت.

شیطان پاسخ داد: تا هنگام وقت معلوم از طرف پروردگار بر قتل من قادر نخواهی بود.چرا قصد قتل مرا کرده ای؟ به خدا قسم احدی تو را مبغوض نمی دارد مگر آنکه نطفه ی من قبل از نطفه ی پدرش در رحم مادر او قرار می گیرد.من در اموال و اولاد دشمنان تو شریک هستم. آنگاه با اشاره به آیه 64 سوره اسراء گفت:این همان کلام خداوند در کتاب محکمش است که می فرماید:

"و شارکهم فی الاموال و الااولاد" ؛ در اموال و اولاد آنان شریک باش.

پیامبر فرمود: یا علی، راست می گوید.کسی از قریش تو را مبغوض نمی دارد مگر زنازاده،و کسی از انصار تو را مبغوض نمی دارد مگر یهودی،و کسی از عرب تو را مبغوض نمی دارد مگر زنازاده،وکسی از بقیه ی مردم تو را مبغوض نمی دارد مگر شقاوتمند!

سپس لحظاتی سر مبارک را پایین انداخت و بعد سر خود را بلند کرده فرمود:

"ای انصار! محبت علی را بر فرزندان خود عرضه کنید اگر پاسخ مثبت دادند فرزند شما هستند،و اگر نپذیرفتند فرزند شما نیستند! "

-----------------------------------

[1]سنن ترمذی+بحارج32ص193

[2]المعجم الاوسطج5ص300

[3]علل الشرایعص142+بحار+مستدرک

نوشته شده توسط حسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد