پیامبر:جانشینم علی است!

پرسش مردم از جانشینی پیامبر

در حالی که مراسم حج کم کم به پایان خود نزدیک می شد،سوره نصر بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد.به محض نزول این سوره،پیامبر به طور رسمی نزدیکی مرگ خویش را خبر داد و فرمود:

"نفسم به من خبر می دهد که در این سال قبض روح خواهم شد."[1]

طبیعتا اولین مسئله ای که پس از نزول این سوره و شنیدن این خبر به ذهن همه خطور کرد،جانشینی حضرت بود.اصحاب پیامبر سراغ سلمان فارسی رفتند و از او خواستند تا از حضرت درباره ی جانشینی و این که محبوب ترین افراد نزد وی کیست سوال کند.در پاسخ این سوال حضرت تعللی نموده و تا سه بار آن را به تاخیر انداخت و گویا مردم را نسبت به مسئله حساس تر کرد.سپس فرمود:

پرسش مردم از جانشینی پیامبر

در حالی که مراسم حج کم کم به پایان خود نزدیک می شد،سوره نصر بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد.به محض نزول این سوره،پیامبر به طور رسمی نزدیکی مرگ خویش را خبر داد و فرمود:

"نفسم به من خبر می دهد که در این سال قبض روح خواهم شد."[1]

طبیعتا اولین مسئله ای که پس از نزول این سوره و شنیدن این خبر به ذهن همه خطور کرد،جانشینی حضرت بود.اصحاب پیامبر سراغ سلمان فارسی رفتند و از او خواستند تا از حضرت درباره ی جانشینی و این که محبوب ترین افراد نزد وی کیست سوال کند.در پاسخ این سوال حضرت تعللی نموده و تا سه بار آن را به تاخیر انداخت و گویا مردم را نسبت به مسئله حساس تر کرد.سپس فرمود:

"برادرم و وزیرم و جانشینم در اهل بیتم و بهترین کسی که بعد از خود باقی می گذارم،که او دِین مرا ادا می کند و به وعده های من وفا می نماید، علی بن ابیطالب است."[2]

گفتار صریح پیامبر درباره ی جانشینی علی بن ابیطالب

دومین پیامد نزول سوره نصر آن بود که پیامبر،امیرالمومنین را فرا خوانده و به او فرمود:

"یا علی! آنچه بدان وعده داده شده بودم آمد.فتح آمد و مردم گروه گروه در دین خدا داخل شدند.هیچ کس از تو سزاوار تر به قرار گرفتن در مقام من نیست.به خاطر پیش تر بودن تو در اسلام و نزدیکی تو با من و  دامادی تو نسبت به من و این که سیّده زنان جهان همسر توست، و قبل از آن حمایت هایی که پدرت ابوطالب درباره ی من داشت و گرفتاری هایی که هنگام نزول قرآن به خاطرش متحمّل شد..." [3]

سومین واکنش پیامبر به نزول سوره،آن بود که در فرصت باقیمانده از آخرین روز مراسم حج ،مردم را در کنار مسجد"خیف" جمع کرد و سخنرانی مفصّلی برای آنان ایراد کرد که در بخش بعد خواهد آمد.

--------------------------------

[1]امتال الاسماع.ج2ص447+عدةالداعی:ص279+بحار+اقبال

[2]تفسیر فرات ص613+شرح الاخبار

[3]شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید:ج9ص174+بحار+ینابیع المودّة

*تا تصرف و تلخیص از کتاب گزارش حجةالوداع محمد باقر انصاری

نوشته شده توسط گروه غدیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد