ابن تیمیه از علما و نظریه پردازان وهابی همواره سعی کرده با نقل اکاذیب و رد متعصبانه فضائل اهل بیت و زدن تهمتهای فراوان به اهل بیت افکار مردم را نسبت به ایشان منحرف نماید اینک نمونه ای از تهمتهای وی به امیر المومنین را که در مورد خواستگاری ساختگی ایشان از دختر ابو جهل است نقل می نماییم وی در منهاج السنة خود می نویسد :قصد على از تجدید فراش، اذیت کردن فاطمه بود:و على رضى الله عنه کان قصده ان یتزوج علیها (على فاطمة) فله فى أذاها غرض. (1)و على مى خواست که بر سر فاطمه هوو آورد؛ پس او نیز قصد آزار فاطمه را داشته است!!!
ادامه مطلب ...سوال : ادعای حضرت زهرا (سلام الله علیها) مبنی بر مالکیت فدک چگونه بود؟
جواب : در اینجا به دو طریق جواب خواهیم داد:
الف: طریق اجمالی:
بعد از اینکه ابوبکر به عنوان دستگاه خلافت سرزمین فدک را مصادره کرد حضرت
زهرا (سلام الله علیها) خطاب به او می فرماید که فدک ملک پیغمبر بوده است و
در زمان حیات به ایشان بخشیده است وحال ملک شخصی فاطمه (سلام الله علیها)
است اما ابوبکر سخن فاطمه (سلام الله علیها) است و ایشان از هرگونه رجس و
بدی و در نتیجه دروغ مبرّا است) نپذیرفت و از ایشان شاهد خواست که حضرت
زهرا (سلام الله علیها) چهار نفر را به عنوان شاهد معرفی می کنند که
عبارتند از:
انگیزه «ابن قُتَیْبَه» از بیان داستان ساختگی «بیعت مختارانه حضرت علیعلیهالسّلام» چیست؟
پاسخ:
برای کشف انگیزه «ابن قُتَیْبَه»
از جعل چنین مطلبی، ابتدا نگاهی گذرا به فضایی که وی برای خواننده خود
ترسیم کرده و در آن به بیان «بیعت مختارانه» پرداخته است میاندازیم:
مؤلّف در کتابش، ابتدا با نقل روایات دروغین، «برتری ابوبکر و عمر نسبت به
حضرت علیعلیهالسّلام» و «برگزیده شدن ابوبکر به خلافت توسّط پیامبر»(1)
را به مخاطبین خود القا میکند و خانه علیعلیهالسّلام را مرکز توطئه و
آشوب علیه جماعت مسلمین معرّفی مینماید.
اعتراف ابن ابی دارم به لگد زدن عمر به حضرت زهرا(س) و شهادت حضرت محسن(ع)
طرح شبهه:
ابن أبی دارم یکى از راویانى است که علامه شمس الدین ذهبى در کتاب «میزان
الاعتدال» وى را رافضى دروغگو مىداند؛ هر چند که در تمام دروان زندگیاش
مسقیم الأمر (ثابت قدم در اعتقادات) بوده است؛ اما در اواخر عمرش در باره
مثالب شیخین زیاد سخن مىگفته و آن دو را شتم مىکرده است؛ بنابراین،
روایت او براى ما حجت نیست.
علت بازنگرداندن فدک به اهلش پس از به خلافت رسیدن امیر المومنین (علیه السلام)
پاسخ:
سوال : اگر فدک حق حضرت فاطمه (علیهاالسلام) و فرزندانشان بود، چرا حضرت
علی ((علیه السلام)) بعد از اینکه به خلافت رسیدند آن را به صاحبان اصلی اش
بر نگرداندند؟
جواب :
به این سؤال دو پاسخ می توان داد:
آیا تهدید عمر مبنی بر به آتش کشاندن خانه حضرت زهراعلیهاالسّلام، یک
تهدید ظاهری (= صوری و ساختگی) به قصد ارعاب و ترساندن بوده، یا جنبه واقعی
به قصد احراق داشته است؟
پاسخ:
خاطرنشان میگردد که بسنده کردن به یک تهدید لفظی و کلامی با
فراهم آوردن تمامی امکانات لازم جهت به اجرا در آوردن یک تهدید، کاملاً فرق
دارد.
توجّه کنید: با نگاه به رفتار و عملکرد انسانها در زندگی، به دو مدل و شیوه برای تهدید دست مییابیم:
چرا مورّخین سنّی با وجود اینکه پیرو مکتب خلفا بوده و به دلیل اعتقاد به عدالت صحابه، خود را ملتزم به دفاع از خلفا میدانستهاند، ماجرای «تهدید به احراق خانه حضرت فاطمهعلیهاالسّلام توسّط عمر» را در کتب خود نقل کردهاند؟ در حالی که از ثبت بسیاری حوادث دیگر در این رابطه، اجتناب ورزیدهاند؟
ادامه مطلب ...انگیزه ثبت سندی حاکی از تهدید بیت حضرت زهرا سلام الله علیها به احراق توسط ابن قتیبه چیست؟
حال این سوال مطرح است که:
با توجه به حمیت و تعصب شدید ابن قتیبه انگیزه او از ثبت سخنان عمر بن خطاب مبنی بر تهدید خانه حضرت زهرا سلام الله علیهابه سوزاندن چه میتواند باشد؟
به عبارت دیگر چرا ابن قتیبه که یک ناصبی است به درج سندی دست مییازد که میتوان از آن مظلومیت اهل بیت صلوات الله علیهم و مذمت عمر و ابوبکر را استخراج نمود؟
جهت بررسی دلالت سند
تاریخی مندرج در کتاب ابن قتیبه که از تهدید عمر مبنی بر سوزاندن خانه
فاطمه صلوات الله علیها سخن به میان میآورد نخست باید با افکار و عقاید
مذهبی ابن قتیبه آشنا شویم و پس از آن به تحلیل این مدرک تاریخی مهم
بپردازیم.
آشنایی با عقاید مذهبی ابن قتیبه دینوری
در تحلیل اندیشههای مذهبی ابن قتیبه توجه به نکات ذیل بسیار راهگشا میباشد: