اعتراف نظّام معتزلی به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه فاطمه (س)
طرح شبهه:
عبد الرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقالهاش با عنوان « قصة حرق
عمر رضى الله عنه لبیت فاطمة رضى الله عنها» که در سایت «فیصل نور» آمده،
در باره روایت نظام معتزلی و اعتراف او به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه
فاطمه مىنویسد:
ونقل أبو الفتح الشهرستانی فی کتابه الملل والنحل 1/57: وقال النظّام: إن
عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها. وکان یصیح [عمر]
احرقوا دارها بمن فیها، وما کان فی الدار غیر علی وفاطمة والحسن والحسین.
انتهى کلام الشهرستانی.
آیا تا قبل از سال 71 ، تقویمها در باره حضرت زهرا (س) از کلمه «وفات» استفاده میکردهاند؟
پاسخ:
طرح شبهه:
احتمالا در سال ۷۱ بود که عدهاى از کارشناسان و محققان جمهورى اسلامى
مستقر در مجلس شوراى اسلامى که جزو نمایندگان هم بودند پس از ۱۴۰۰ سال
تحقیق و بررسى ناگهان به راز مهمى پیبردند و آن اینکه حضرت فاطمه دختر
رسول خدا (ص) فوت ننموده بلکه شهید شده است اینجا بود که آن نمایندگان مجلس
(که خداوند از آنان نگذرد) اعلام کردند از این پس در تقویمها بجاى وفات
بنویسند شهادت. و این روز را تعطیل اعلام نمودند و به این صورت بزرگترین
ضربت را بر وحدت اسلامى وارد نموده و شکافى عمیق ایجاد نمودند.
آیا حضرت زهرا به حضرت علی علیهما السلام اعتراض کرد؟
پاسخ:
طرح شبهه
طبق روایت شیعیان، حضرت زهرا رضى الله عنها پس از بازگشت از مسجد و ایراد
خطبه در آنجا به علی رضى الله عنه عتاب نمودند که شما مانند جنین در خانه
نشستهاى و آنها حق من و تو را غصب کردند. مگر شما معتقد نیستید که فاطمه
زهرا معصوم است، آیا یک معصوم با معصوم دیگر دعوا میکند؟
آیا أبو المجامع جوینی «حاطب اللیل» بوده است؟
طرح شبهه:
به روایت جوینى نمىتوان اعتماد کرد؛ چرا که ذهبى گفته که وى «حاطب لیل» بوده است.
نقد و بررسی:
یکى از دلیلهاى شیعیان براى اثبات مصیبتهاى وارده بر حضرت زهرا سلام الله
علیها و شهادت آن بانوى گرامی، روایتى است که، صدر الدین، ابوالمجامع
جوینى در کتاب معتبر فرائد السمطین آورده است. وى در این کتاب مىنویسد:
سنن ترمذی جلد۴ صفحه ۲۷۷۸و۲۷۷۹درباب حدیث افتراق ازپیامبراکرم(ص)نقل می
کند:ازامت من ۷۳فرقه خواهندامد و۱فرقه اهل نجات می باشند. درذیل این روایت
:کتاب درالمنثور جلد۶صفحه۳۷۹ ازپیامبر(ص)نقل شده :شیعة علی هم الفائزون
شیعه علی(ع)دربهشت هستند.
با این حدیث چکار میکنبد؟