اعتراف نظّام معتزلی به شهادت

اعتراف نظّام معتزلی به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه فاطمه (س)

طرح شبهه:

عبد الرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله‌اش با عنوان « قصة حرق عمر رضى الله عنه لبیت فاطمة رضى الله عنها» که در سایت «فیصل نور» آمده، در باره روایت نظام معتزلی و اعتراف او به شهادت حضرت محسن و آتش زدن خانه فاطمه مى‌نویسد:

 

ونقل أبو الفتح الشهرستانی فی کتابه الملل والنحل 1/57: وقال النظّام: إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها. وکان یصیح [عمر] احرقوا دارها بمن فیها، وما کان فی الدار غیر علی وفاطمة والحسن والحسین. انتهى کلام الشهرستانی.

ادامه مطلب ...

اهل سنت و تحصن در خانه فاطمه

آیا وقوع «تحصّن در خانه حضرت فاطمه‌علیهاالسّلام» مورد تأیید اهل سنّت می‌باشد؟

پاسخ:

کاوش در اسناد و مدارک تاریخ نیم قرن نخستین خلافت، هر محقّق ژرف‌نگری را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که یکی از نقاط عطفِ حائز اهمّیّت در روندِ تحوّلات سیاسی روزهای آغازین خلافتِ ابوبکر، ماجرای «تحصّن در خانه فاطمه‌علیهاالسّلام» می‌باشد.(1)

«موضوع خودداری حضرت علی‌علیه‌السّلام و همراهان وی از پذیرش بیعت با ابوبکر و حضور آنان در خانه فاطمه‌علیهاالسّلام، در کتاب‌های سیره، تاریخ، صِحاح و مَسانید، ادب، کلام و شرح حال رجال و معاریف، به حدّ تواتر(2) روایت شده است و تردیدی در صحّت آن نیست. ولی چون نویسندگانِ کتاب‌های مزبور، خوش نداشتند از همه اتّفاقاتی که بین متحصّنان و حزب پیروز رخ داده است، پرده بردارند؛ به جز آن مقدار که ناخودآگاه از قلمشان تراوش کرده است، چیزی به دست نداده‌اند.»(3) ادامه مطلب ...

اضافه شدن شهادت به تقویم

آیا تا قبل از سال 71 ، تقویم‌ها در باره حضرت زهرا (س) از کلمه «وفات» استفاده می‌کرده‌اند؟

پاسخ:

طرح شبهه:

احتمالا در سال ۷۱ بود که عده‌اى از کارشناسان و محققان جمهورى اسلامى مستقر در مجلس شوراى اسلامى که جزو نمایندگان هم بودند پس از ۱۴۰۰ سال تحقیق و بررسى ناگهان به راز مهمى پی‌بردند و آن اینکه حضرت فاطمه دختر رسول خدا (ص) فوت ننموده بلکه شهید شده است اینجا بود که آن نمایندگان مجلس (که خداوند از آنان نگذرد) اعلام کردند از این پس در تقویمها بجاى وفات بنویسند شهادت. و این روز را تعطیل اعلام نمودند و به این صورت بزرگترین ضربت را بر وحدت اسلامى وارد نموده و شکافى عمیق ایجاد نمودند.

ادامه مطلب ...

اعتراض فاطمه به امام علی؟!

آیا حضرت زهرا به حضرت علی علیهما السلام اعتراض کرد؟

پاسخ:

طرح شبهه

طبق روایت شیعیان، حضرت زهرا رضى الله عنها پس از بازگشت از مسجد و ایراد خطبه در آنجا به علی رضى الله عنه عتاب نمودند که شما مانند جنین در خانه نشسته‌اى و آن‌ها حق من و تو را غصب کردند. مگر شما معتقد نیستید که فاطمه زهرا معصوم است، آیا یک معصوم با معصوم دیگر دعوا میکند؟

ادامه مطلب ...

حاطب اللیل بودن جوینی

آیا أبو المجامع جوینی «حاطب اللیل» بوده است؟

طرح شبهه:

به روایت جوینى نمى‌توان اعتماد کرد؛ چرا که ذهبى گفته که وى «حاطب لیل» بوده است.

نقد و بررسی:

یکى از دلیل‌هاى شیعیان براى اثبات مصیبت‌هاى وارده بر حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت آن بانوى گرامی، روایتى است که، صدر الدین، ابوالمجامع جوینى در کتاب معتبر فرائد السمطین آورده است. وى در این کتاب مى‌نویسد:

ادامه مطلب ...

تاسیس شیعه در صفویه

علاوه بر بحثی که در تا سیس شیعه در عصر پیامبر (ص)  دراینجا و اینجا داشتیم عده ای هنوز می خواهند تاسیس آن را به دوران صفوی در قرن دهم هجری در ایران بدانند غا فل از آنکه:

دولتهای شیعه در کشورهای عربی در شمال آفریقا مانند مغرب (مراکش) وتونس ودر مشرق مانند مصر وحلب قبل از آنکه صفویان در ایران به حکومت برسند ، وجود داشت .

زیرا دولت ادریسیها در مغرب در قرن دوم هجری،دولت فاطمی ها در مصر در اواسط قرن سوم هجری،دولت حمدانی ها در حلب(سوریه) ودر عراق در قرن چهارم هجری ،بوده در صورتی که دولت صفوی در ایران در قرن دهم هجری ایجاد شده، پس اشتباه بزرگی است که عده ای میخواهند آغاز شیعه را از ایران بدانند.

ادامه مطلب ...

فائزون

سنن ترمذی جلد۴ صفحه ۲۷۷۸و۲۷۷۹درباب حدیث افتراق ازپیامبراکرم(ص)نقل می کند:ازامت من ۷۳فرقه خواهندامد و۱فرقه اهل نجات می باشند. درذیل این روایت :کتاب درالمنثور جلد۶صفحه۳۷۹  ازپیامبر(ص)نقل شده :شیعة علی هم الفائزون  شیعه علی(ع)دربهشت هستند.

با این حدیث چکار میکنبد؟

دلایل توجه ایرانیان به تشیع

پرسش: چرا ایرانیان توجه خاصى به تشیع دارند؟

پاسخ :

بعد از فتح ایران به دست قواى مسلمین، ایرانیان آزادى نسبى داشتند و اکراه و اجبارى هم در پذیرش دین مقدس اسلام نداشتند. ولى بر اثر معاشرت با مسلمین، به حقانیت اسلام پى بردند و دین چندین هزار ساله خود را، ناقص تشخیص داده و به اسلام گرویدند.

ایرانیان تنها در زمان خلافت هارون و مأمون به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) به دلیل تشریف فرمایى حضرت رضا و امامزادگان همراه علاقمند نشدند، بلکه از زمان خود پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) این مودت در دل ایرانیان ریشه دوانید.
ادامه مطلب ...

رابطه ابن سبا با قتل عثمان

یکی از اهداف جعل اسطوره عبدالله بن سبأ، پاک کردن دامن صحابه از قتل عثمان بود. آیا در کتاب‌های اهل سنت، به صراحت، نسبت به دخالت صحابه در قتل عثمان، مطلبی آمده است یا خیر؟

پاسخ:

1-جناب طبری ـ مورّخ نامی اهل سنت و همان کسی که افسانه عبدالله بن سبأ را ساخته و تمام قضایای قتل عثمان را به گردن او انداخته ـ صراحتا نقل می‌کند که افرادی از صحابه که در مدینه بودند، این‌گونه نامه نوشتند:

من بالمدینة من أصحاب النبی صلى الله علیه و سلم إلى ما بالآفاق منهم و کانوا قد تفرقوا فی الثغور، انکم إنما خرجتم أن تجاهدوا فی سبیل الله عز وجل تطلبون دین محمد صلى الله علیه و سلم، فإن دین محمد قد أفسد من خلفکم و ترک، فهلموا، فأقیموا دین محمد صلى الله علیه و سلم، فأقبلوا من کل أفق حتى قتلوه.
ادامه مطلب ...

عدم مبارزه امام علی با غاصبین

اگر جانشینی حضرت علی (ع) به حق و از طرف خداوند است، چرا وقتی که دیگر خلفا آمدند و حق را گرفتند و غصب کردند، خدا با آنها مبارزه نکرد و آنها را از بین نبرد؟

اولا:

بنای جهان هستی بر مبنای امتحان است:

أحسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا و هم لا یفتنون (سوره عنکبوت/آیه2)

خدای عالم بشر را آفرید و می‌خواهد آنها را امتحان کند و بدون امتحان، بهشتیان به بهشت نمی‌روند و جهنمیان به جهنم وارد نمی‌شوند.
ادامه مطلب ...