سوال : هدف حضرت زهرا (سلام الله علیها) از وصیت به دفن مخفیانه چه بود؟
جواب : آن حضرت در حقیقت با این اقدام خویش چندین پرسش را در مقابل نگاه
تاریخ و آیندگان قرار می دهد تا همواره این سؤالات مطرح باشد: که چرا قبر
فاطمه (سلام الله علیها) پنهان است؟ چرا دختر پیامبر خاتم(صلّی الله علیه
وآله) شبانه و پنهانی دفن شد؟ چرا علی (علیه السلام)، بدون اطلاع ابوبکر و
عمر بر وی نماز خواند؟ آیا کسی که جانشین پیامبر(صلّی الله علیه وآله) بود،
شایستگی نماز خواندن بر وی را نداشت؟ و چراهای دیگر... .
آری، فاطمه (سلام الله علیها) وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک
از کسانی را که بر وی ستم کرده اند را خبر نکنند و این بهترین سند مظلومیت
آن حضرت است تا ثابت گردد که ایشان مورد ظلم قرار گرفته و شهیده از دنیا
رفته اند و از افرادی که بر وی ستم کرده اند هرگز راضی نشده و بدون رضایت
از خلفا از دنیا رفته اند.
متن بروشور:
(( هنگامی که جنازه اش را برای نماز گذاشتند، علی رضی الله عنه از ابوبکر
رضی الله عنه خواست تا برای نماز جنازه جلود شود. ابوبکر رضی الله عنه
فرمود: (( ابوالحسن! تو خود حضور داری)) علی رضی الله عنه گفت: (( آری؛ ولی
به خدا سوگند که کسی جز تو بر فاطمه رضی الله عنها نماز نمی گزارد))
ابوبکر رضی الله عنه نماز جنازه ی فاطمه رضی الله عنها را امامت داد و
فاطمه رضی الله عنها شبانگاه به خاک سپرده شد.))
چرا امیرمؤمنان (علیه السلام) از همسرش دفاع نکرد؟
طرح شبهه:
علی که شیر خدا و اسد الله الغالب بود و در قلعه خیبر را با یک دست بلند
کرد، چگونه حاضر مىشود ببیند همسرش را در مقابل چشمانش کتک بزنند؛ اما هیچ
واکنشى از خود نشان ندهد؟!
نقد و بررسی:
یکى از مهمترین شبهاتى که وهابیها با تحریک احساسات مردم، به منظور انکار
قضیه هجوم عمر بن خطاب و کتک زدن فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح مىکنند،
این است که چرا امیرمؤمنان علیه السلام از همسرش دفاع نکرد؟ مگر نه این که
او اسد الله الغالب و شجاعترین فرد زمان خود بود و...
آیا در منطق صحابه، میتوان از وفات حضرت زهراعلیهاالسّلام به عنوان شهادت یاد کرد؟
پاسخ:
شیعه بر اساس تعالیم مکتب اهل بیتعلیهمالسّلام معتقد است: حضرت
زهراعلیهاالسّلام، در مسیر دفاع از امیرالمؤمنینعلیهالسّلام، توسّط
مهاجمینی که به دستور خلیفه اوّل به خانهشان ـ جهت اخذ بیعت از
امیرالمؤمنینعلیهالسّلام هجوم آورده بودند ـ به شدّت مضروب و مجروح شده و
فرزند خود را سقط کرده و پس از مدّتی، در اثر بیماری ناشی از این صدمات از
دنیا رفتهاند.
حال اگر با منطق صحابه یا در نگاه علمای اهل سنّت، وفاتی مشابه با آنچه
ترسیم شد، شهادت دانسته شود، بیشک، در منطق ایشان، میتوان از درگذشتِ
حضرت زهراعلیهاالسّلام نیز با عنوانِ «شهادت» یاد کرد.
چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نکردند؟
پاسخ:
طرح شبهه:
مردم مدینه نسبت قومى و خویشاوندى با پیامبر داشتند مادر پیامبر از آنجا
بود و مادر عبدالمطلب (سلمی) نیز از قبیله قدرتمند خزرج بود به همین خاطر
مردم مدینه (مخصوصا خزرج) خودشان را اخوال رسول (یعنى داییهاى پیامبر)
مىدانستند.
افزون بر همه اینها پیامبر اکرم (ص) توانستند هزارا نفر فدایى تربیت نمایند
که حاضر بودند در راه خدا و دفاع از ایشان و خانواده شان جانهایشان را فدا
کنند. در صورتى که این مطلب دروغ را که دشمنان اسلام درست کردهاند
بپذیریم چه شد که بنى هاشم، سیلى خوردن دختر رسولخدا و آتش گرفتن در خانه،
کشته شدن محسن شش ماه و... را ببینید؛ ولى به یک باره لب فرو بسته و
کوچکترین اعتراضى ننمایند؟
چرا مورّخین سنّی سخنی از «وقوع احراق خانه فاطمهعلیهاالسّلام» به میان نیاوردهاند؟ علّت چنین حذف و سانسوری چیست؟
پاسخ:
مورّخین سنّی تنها به ثبت حوادثی پرداختهاند که انگشت اتّهام خواننده را
به سمت نظام خلافت برنگرداند و باور خواننده را به سوی حقّانیّت عملکردهای
امیرالمؤمنین و فاطمه زهراعلیهماالسّلام متمایل نسازد.
آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضى شد؟
طرح شبهه:
بر فرض که قبول کنیم، فاطمه رضی الله عنها در مقطعى از شیخین دلگیر شده
باشد ؛ ولى این مطلب نیز ثابت است که شیخین در آخرین روزهاى حیات فاطمه
آمدند و از وى رضایت گرفتند؛ چنانچه بیهقى و دیگران نقل کردهاند:
عن الشعبی قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بکر الصدیق فأستئذن علیها فقال علی
یا فاطمة هذا أبو بکر یستئذن علیک فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له
فدخل علیها یترضاها وقال والله ما ترکت الدار والمال والأهل والعشیرة إلا
لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتکم أهل البیت ثم ترضاها حتى رضیت.
آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟
پاسخ :
این که عمر بن الخطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ، از قطعیات تاریخ است .
روایاتى که در رابطه با هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره در کتب اهل سنت آمده به چند دسته مى شود تقسیم کرد .
آیا مرحوم کاشف الغطاء (ره) و آیت الله خوئی (ره)، منکر شهادت حضرت زهرا (س) بودند؟
پاسخ:
طرح شبهه:
از آیه الله خوئى پرسیده شد: که آیا روایت شکسته شدن پهلوى زهرا (علیها
السلام) صحیح است؟ در پاسخ گفت: طبق رأى مشهور میان علماء صحیح نیست.
صراط النجاه، ج 3، ص 314.
آیا شهادت حضرت محسن (ع) با این سخن پیامبر (ص) که خطاب به حضرت زهرا (س)
فرمود : تو نخستین کس از اهل بیتم هستی که به من ملحق می شوی ، در تعارض
نیست ؟
پاسخ:
طرح شبهه:
آیا شهادت محسن با این سخن پیامبر که خطاب به فاطمه زهرا (س) فرمود: تو
نخستین کس از اهل بیتم هستى که به من ملحق مىشوی، در تعارض نیست؟
طبق روایت هاى متواتر سنى وشیعه، فاطمه رضى الله عنها نخستین فرد از اهل بیت بود که پس از رحلت رسول خدا (ص) به آن حضرت ملحق شد.