نسخ آیه متعه با آیه ۶ مومنون

عده ای می گویند آیه 6 سوره مؤمنون (23) آیه متعه (ازدواج موقت) را نسخ کرده است آیا این صحیح است؟

برخى دیگر تلاش دارند تا آیه شریفه } إِلاّ عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ{; «مگر بر جفت هایشان یا کنیزان ملکى آن ها که هیچ گونه ملامتى در مباشرت این زنان بر آنان نیست مؤمنون (23): 6» را ناسخ آیه فوق قلمداد کنند.

با اندکى توجه مى توان دریافت که سوره مؤمنون، سوره مکى و سوره نسا سوره مدنى است. از آنجا که سوره هاى مکى از نظر زمانى مقدم بر سوره هاى مدنى مى باشند; لذا ناسخ نباید قبل از منسوخ باشد. علاوه بر این و با فرض درست بودن این ادعا، چرا ـ حتى به اقرار خود عمر خلیفه دوم ـ این عمل در زمان حیات پیامبر و یا ابوبکر تعطیل و حرام نشد. بسیارى از اکابر علماى اهل سنت از جمله جارالله زمخشرى در تفسیر کشاف آیه متعه را از محکمات قرآن دانسته اند که نسخ هم نشده است. به همین دلیل است که مالک بن انس ـ امام مالکى ها ـ متعه را هنوز مجاز و مشروع مى داند.
ادامه مطلب ...

چرا شیعه جعفری؟

چرا شیعه را جعفری میخوانند؟

رئیس مذهب جعفری , در اصل خود رسول الله (ص) است ،زیرا ریشه شیعیان به خود پیغمبر عظیم الشان اسلام میرسد واولین بار اززبان ایشان نام شیعیان امیرالمومین علی(ع) بگوش رسیده است .

ابن عباس روایت مى کند که چون آیه شریفه" إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْن تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً رَضِیَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ" «آنان که ایمان آورده اند و نیکوکار شدند به حقیقت، بهترین اهل عالمند. پاداش آن ها نزد خدا باغ هاى بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جارى است و در آن بهشت تا ابد جاودان و متنعمند و خدا از آن ها خشنود است» بینه (98): 7 و 8
ادامه مطلب ...

تحریم متعه در جنگ خیبر

آیا متعه در جنگ خیبر حرام شد؟!

اهل سنت بر صادر نشدن این حدیث از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم برهانی اقامه کرده‏اند ، که سخن چند نفر از آنان را مى‏آوریم :



1-ابن قیّم جوزیّه مى‏گوید : « ولم تحرم المتعة یوم خیبر» زاد المعاد ، ج3 ، ص298 در روز خیبر متعه حرام نگردید و بعد دلیل این مطلب را ذکر مى‏کند و مى‏گوید :

ادامه مطلب ...

شرک در بوسیدن ضریح

آیابوسیدن ودست کشیدن ضریح ائمه(ع) شرک است؟

1-درباره بوسیدن ضریح و قبور ائمه که بسیارى از مخالفان شیعه آن را حمل بر سجده مى کنند باید گفت:

اولاً :اعمال هر کسى در گرو نیت او مى باشد إنّما الأعمال بالنّیات

شرح سنن النسائى، ج 7، ص242 ; فتح البارى، ج 1، ص9.

ثانیاً: بوسیدن ضریح و قبور ائمه به قصد سجده بر آن ها نیست بلکه براى اظهار شدت و کثرت علاقه و محبت به آن ها است. بنابراین، این کار به منزله تکریم و تعظیم آن ها است و هیچ شیعه اى به قصد و نیت خدا بودن یا شریک براى خدا قرار دادن، هرگز این چنین بر روى خاک نمى افتد(( هر چند شایسته نیست با چنین حالتى که مخصوص خداى متعال است در برابر و مقابل غیر خدا و بدون نیت قرار گیرد))
ادامه مطلب ...

بنای مساجد بر قبور

نمونه های بنای مساجد بر قبور ونماز در آنها از مکه تا دیگر بلاد اسلامی

1-مسلمانان در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و بعد از آن، در کنار بیت الله الحرام، طواف می کردند. مِنْ جمله از طواف ها، طواف بر محور حجر اسماعیل (علیه السلام) است. در داخل حجر اسماعیل (علیه السلام)، قبر حضرت اسماعیل (علیه السلام) و مادرش هاجر قرار دارد. این را، احدی منکر نمی شود.
ادامه مطلب ...

تبرک جستن اصحاب

نمونه هایی از تبرک جستن صحابه از پیامبر(ص) در صحیح بخاری وصحیح مسلم

بخاری در صحیحش از مالک بن اسماعیل از اسرائیل از عاصم از ابن سیرین نقل کرده که گفته:به عبیده گفتم :مقداری از موی پیامبر(ص) نزد ماست که از طریق انس یا خاندان انس ، به ما رسیده است.گفت: همانا اگر یک موی پیامبر نزد من باشد ، بهتر است از دنیا و ما فیها(صحیح بخاری ج1ص54 کتاب الوضو – باب الوضوء الذی یغسل به شعر الانسان)

وهمچنین بخاری از محمد بن عبدالرحیم نقل کرده که گفت:سعیدبن سلیمان به ما خبر داد از عقاد از ابن عون از ابن سیرین از انس که گفت:وقتی رسول الله(ص) سر خود را اصلاح کرد،ابو طلحه نخستین کسی بود که چند موی سر حضرت را برداشت. (همان)
ادامه مطلب ...

جمع نبوت و سلطنت

آیا قول جناب عمر مبنی به اینکه نبوت و سلطنت - رسیدن ولایت بلافصل به علی(ع) - در یکجا جمع نمی شود، صحیح است؟

حدیث فوق ساختگی است زیرا:

1-در سوره نسا 4/54 می فرماید: أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنَآ آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَآتَیْنَاهُم مُّلْکًا عَظِیمًا.آیا حسد می ورزند مردم به آنچه خدا آنها را به فضل خود بر خوردار نموده پس بتحقیق ما بر آل ابراهیم کتاب وحکمت فرستادیم وبه آنها ملک وسلطنت بزرگ عطا کردیم.

2- درحدیث منزلت حکم نبوت وسلطنت در موسی وهارون(ع) جمع شد ،پس در محمد(ص) وعلی(ع) هم جمع می شود.
ادامه مطلب ...

مهر پرستی شیعیان

وهابی ها و اهل سنت به شیعه اتهام مهر پرستی می زنند آیا این صحیح است؟

فرق بین مسجود له و مسجود علیه :

یکی از ایراد‌هایی که وهابی‌ها به شیعیان می‌گیرند ، این است که می‌گویند شما مهر پرست هستید و خیال می‌کنند که نمازگذار مهری را که جلوی خود گذاشته است ، عبادت می‌کند ! .

در جواب این مطلب باید گفت که متأسفانه وهابی‌ها فقط به دنبال این هستند که با کوچکترین بهانه مشرک بودن شیعیان را ثابت کنند ؛ با این که خود آن‌ها می‌دانند که شیعیان اگر بر مهر سجده می‌کنند ، نه به این خاطر است که مهر را عبادت کنند ؛ بلکه فقط به این خاطر است که به پاک بودن آن اطمینان دارند و و نیز یقین دارند که این تربت جزئی از زمین هستند .
ادامه مطلب ...

دلایل مشروعیت زیارت قبور

چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟

در پاسخ این پرسش ، از کتاب و سنّت مى‏توان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:

الف - قرآن کریم :

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ.... نساء : 64.

اگر به خود ستم کردند ، سراغ تو مى‏آیند و استغفار مى‏کنند و تو اى محمد ، براى آنان طلب مغفرت کنى
ادامه مطلب ...

محل سجده در کتب اهل سنت

در کتاب صحیح بخاری، ج1، ص86 از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کند:و جعلت لی الارض مسجدا و طهورا.خداوند، زمین را برای من هم سجده گاه قرار داده است و هم محل تیمم.

آقایان اهل سنت که تیمم می کنند، آیا روی فرش تیمم می کنند یا روی خاک؟ همانگونه که تیمم بر خاک جایز است، سجده هم باید بر خاک و زمین باشد.

خود آقایان صراحت دارند، مانند صحیح مسلم، ج2، ص62 که مفصل آورده است بر اینکه:رأیته یصلى على حصیر یسجد علیه.
ادامه مطلب ...