آیا آیه ای در قرآن کریم در باره جواز توسل به مردگان وجود دارد؟
پاسخ :
آیه 64 سوره نساء :وَلَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ
فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ
تَوَّاباً رَحیماً.اگر ایشان وقتی به خودشان ظلم کردند نزد تو آیند پس از
خداوند طلب بخشایش کنند و رسول خدا هم برای ایشان طلب بخشایش کند به تحقیق
خداوند را توبه پذیر وبخشنده خواهند یافت .
یکی از مسائلی که وهابیان بر آن تأکید زیادی دارند موضوع حرمت زیارت زنان
است بر قبور صالحان، آنان برای این ادعای خود به برخی از روایاتی که از
پیامبر – صلى الله علیه وآله – نقل شده استناد می کنند، ازجمله این روایتکه
می گوید:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ زَوّاراتِ الْقُبُورِ (1)
پیامبر خدا، زنانی را که بسیار به زیارت قبور روند، لعن کرد.»
ولی باید توجه داشت که استدلال با اینگونه احادیث، بر حرمت زیارت برای زنان، از جهاتی صحیح نیست:
پرسش: در سوره حمد می خوانیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، لذا توسل و کمک خواستن از غیر خداوند شرک و سبب کافر شدن است.
1. هیچ مانعی ندارد انسان در کارها و مقاصدش از وسایل و امکاناتی که خدا در
اختیار بنده اش قرار داده کمک بگیرد و استفاده کندو اگر کمک گرفتن از آن
وسایل شرک بود نباید خداوند در اختیار بندگانش قرار میداد و ...
آیا امام حسین علیه السلام را شیعیان به شهادت رسانده اند؟!!
توضیح سؤال:
با وجود تمام نصوص و عبارات صریحی که در متون تاریخی ذکر گردیده و همچون
روز روشن است که قاتل امام حسین علیه السّلام چه کسی است؛ اما با این وجود
همچنان برخی افراد در سایت ها و کتاب های خود در صدد عوام فریبی و سم پاشی
بر آمده و این جمله از امام حسین علیه السلام در کتاب ارشاد شیخ مفید رحمه
الله علیه را خطاب به شیعیان آن حضرت دانسته و به این وسیله آنها را قاتلان
واقعی آن حضرت معرفی نموده اند. از این رو لازم است توضیحاتی پیرامون این
موضوع ذکر گردد.
پرسش: شروع گریه و عزا برای امامان شیعه، از آن زمان بود که علمای شیعه به تدریج ،آن را به صورت یک عبادت و سنّت در آوردند.
جواب اجمالی:
اولاً: عزاداری بر امام حسین (ع) از زمان پیامبر اسلام (ص) برپا شده است و این مطلب از طریق شیعه و سنّی نقل شده است.
ثانیاً: بعد از شهادت امام حسین (ع) عزاداری آن حضرت توسط اهل بیت ـ علیهم
السلام ـ برپا شد و نخستین عزاداران آن حضرت، اسراء کربلا بودند و مکان
عزاداری نیز در کوفه و شام بوده است. در مدینه نیز نخستین فرد عزادار امّ
سلمه زوجة رسول اکرم (ص) می باشد و شیعیان پیرو و تابع سنّت نبوی و ائمه
اطهار هستند.
پرسش: در آیات شریفه قرآن هیچگونه دلالتی بر عزاداری و اظهار حزن و گریه و
عزا بیان نشده است و در حقیقت می توان مدعی شد عزاداری را که بر خلاف
دستورات دین اسلام می باشد.
جواب اجمالی:
با نظری به آیات و روایات روشن می شود که عزاداری و برپایی مجالس عزا نه
تنها با قرآن مخالفت و ناسازگاری ندارد، بلکه از مصادیق شعایر الهی، مودّت و
محبّت به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ، و مبارزه با ظلم و ستم می باشد که
در قرآن به آنها سفارش شده است.
نمونه عینی عزا و گریه در قرآن کریم سوگواری و گریة حضرت یعقوب ـ علیه
السّلام ـ در فراق یوسف است، که بنا بر نقل زمخشری هفتاد سال گریه کرد و
پاداش آن گریه ها برابر با پاداش هفتاد شهید می باشد. بنابراین عزاداری و
گریه در مصائب برگزیدگان الهی و اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ مورد تأیید
روایات بوده و ممدوح قرآن کریم و در قرآن و روایات هیچگونه نهی و مذمتی از
آن نشده است.
پرسش: آیا آیات قرآن و روایات در مورد صبر ، با عزاداری منافات ندارد ؟
جواب اجمالی:
در این که آیات و روایات معصومین ـ علیهم السّلام ـ به صبر و استقامت توصیه
کرده اند، هیچ جای تردید نیست مراد از آن توصیه ها این است که در عزاداری
ها جزع و فزع و اظهار نارضایتی نسبت به قضا و قدر الهی، و گفتن سخنان
بیهوده و باطل در هنگام مصیبت صورت نگیرد، در حالی که هیچ یک از مصادیق
عزاداری (گریه، تسلیت گقتن، گرامی داشت خاطرات شهدا و ...) که شیعیان
دارند، چنان حالتی نداشته و منافاتی با سفارشات صبر ندارد.
ائمه شیعه از اعمال شیعیان مانند برگزاری مراسمات عزاداری یا بر پایی جشن
برای آنها، در آخرت تبری می جویند و هیچگونه رضایتی بر چنین بدعتهای ندارد؟
جواب اجمالی:
اولا: باید گفت خود ائمه اطهار(علیهم السلام) سفارش به عزاداری نمودند، و
همچنین فرموده اند در شادی ما شاد باشید و ثانیاً قرآن سفارش به تعظیم
شعائر (که عزاداری ها و جشن های مربوط به ائمه (علیهم السلام) مصداقی از آن
می باشد) نموده است.
جواب تفصیلی:
در ابتدا به چند نکته اشاره می شود:
از پیامبر اسلام نقل
شده که:ان المیت لیعذب ببکاء اهله علیه،همچنین روایات دیگری در مورد مذمت
گریه و عزا بر میت وارد شده است.بااین حال چرا شیعیان بر گذشتگانشان
عزاداری می کنند؟
جواب اجمالی:
روایات مذکور، از طرف عایشه همسر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ
پذیرفته نشده، و او به راویان این روایت نسبت فراموشی و اشتباه داده است،
زیرا ناقلین، درست نقل نکردهاند، و ابن عباس هم میگوید، این روایات سخن
خلیفه است نه سخن پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ . علاوه بر آن،
روایات مذکور با قرآن مخالفت دارد، و اگر سخن پیامبر هم باشد، مربوط به
کفار میشود نه مسلمانان.
پرسش: در قرآن کریم مکتوب است که خداوند در عرش استقرار یافته است و بیش از صد آیه در قرآن آمده که خداوند را علی کبیر توصیف نموده است که اینها نشان دهنده جسم بودن خداست.