پرسش: آیا صحیح است شیعیان همواره عامل افتراق بین مسلمانان هستند ؟
جواب:مصلحان و دانشمندان روشنفکر اسلامی معاصر، اتحاد و همبستگی ملل و فرق
اسلامی را از ضروری ترین نیازهای اسلامی می دانند؛ به ویژه در اوضاع و
احوال کنونی که دشمن از همة جوانب به آنها هجوم آورده و پیوسته با وسایل
مختلف در پی توسعة اختلافات کهن و اختراع اختلافات نوین است.
همان طور که می دانیم وحدت و اخوات اسلامی، سخت مورد عنایت و اهتمام شارع
مقدس اسلام بوده و از اهمّ مقاصد اسلام محسوب می شود و قرآن، سنت و تاریخ
اسلام و سیرة پیامبر (صلی الله علیه وآله) گواه آن می باشد.
اصلا امام مهدی که شیعه میگه وجود ندارد.
در کتب صحاح اهل تسنّن ابوابی به نام مهدی ـ علیه السّلام ـ منعقد و
احادیثی از پیغمبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده است از باب
نمونه:
1. عبدالله از پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت کرده فرمود دنیا سپری
نخواهد شد تا این که مردی از اهل بیت من که نامش نام من است بر عرب حکومت
می کند.[1]
ترمذی بعد از نقل این حدیث می گوید این حدیث صحیح است و نیز می گوید در
مورد مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ علی ابو سعید، ام سلمه و
ابوهریره روایت از پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل نموده اند:
وهابیت می گوید شیعه معتقد به الوهیت علی ابن ابیطالب است؟ آیا این مطلب صحیح است؟
جواب:
دربارة شخصیت های بزرگ جهان موضع گیری های بسیار متفاوت و گاه متضادی دیده
می شود. از یک سو دوستانی پیدا می کنند که در راه آنان سر از پا نشناخته و
جان را پروانه وار فدای آنان و آرمان هایشان می کنند و به پاس دوستی و محبت
خویش بدترین شماتت ها و سخت ترین شکنجه ها را به جان خریدار می شوند و از
سوی دیگر، دشمنانی کینه توز و لجوج که در این راه از مروّت و انسانیّت و
منطق پا فرارتر گذاشته و همه چیز را فدای دشمنی و عناد و عداوت خویش می
کنند.
آیا علماى مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر ( ص ) و یا قبور صالحین ، نظر مثبت دارند؟
پاسخ :آرى ، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله ، و رملى شافعى و محبالدین
طبرى و ابو الصیف یمانى - یکى از علماى بزرگ مکه و زرقانى مالکى و عزامى
شافعى و دیگران نقل شده است ، که تفصیل آن به این شرح است:
1 - عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل مىگوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر
رسولاللّه و تبرّک با مس آن ، و بوسیدن و یا مس و متبرّک شدن به قبر شریف و
یا بوسیدن آن به قصد ثواب ، چه حکمى دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشکالى ندارد
.( الجامع فى العلل و معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414.)
وهابی های الجزایر می
گویند که ما شیعیان می گوییم که جبرییل وحی را اشتباهی به جای امام علی به
حضرت محمد ( ص ) داد ، آیا این مطلب صحت دارد ؟
توضیح شبهه :
از زمان هاى گذشته شیعه را متهم نموده اند که معتقد است جبرئیل در جریان
وحی خیانت کرده و به جاى آن که رسالت را به على بن ابى طالب ابلاغ کند آن
را بر رسول خدا صلى الله علیه وآله ابلاغ نموده است. از این رو بعد از سلام
نمازشان سه بار دست خود را بالا می برند و می گویند: (خان الامین) .
چرا شیعه قایل به تحریف قرآن است؟
موضوع تحریف قرآن از دیرباز توسط اهل سنت به عنوان اتهامی بر مذهب حقه شیعه
وارد شده است. غافل از آنکه هر چه که در احادیث موثق شیعه یافت می شود
نوعی اختلاف قرائت است. این نوع قرائت که گاهی به نقصان حروف و یا کلماتی
در قرآن فعلی اشاره دارد حقیقت قرآن کریم است که بر پیامبر اکرم(ص) نازل
شده و توسط جاننشینان بر حق او بیان شده است.
تحریف هم عمدتا زمانی بر کتابی اطلاق می شود که مفاهیم کلی آن نابود شده و
تشخیص حق از باطل در آن پوشیده بماند. اگر چه قرائت ائمه شیعه مقداری با
قرائت قاریان قرآن تفاوت دارد – همان گونه که خود قاریان با یکدیگر اختلاف
قرائت دارند- ولی با صرفنظر از آن و یا با وجود آن هرگز نمی شود عنوان
تحریف قرآن را بر آن نهاد.
چرا علی(ع) در شورای 6 نفره انتخاب عثمان شرکت کرد؟
توضیح سوال : اگر امام در زمام داری ؛خود را منصوص تز جانب خدا و رسول
میدانست؛ پس چگونه در شورای 6 نفره شرکت کرد؟ آیا این عمل
امیرالمومنین(ع)نشانه ی تایید شورا و عدم اعتقاد به حق الهی نیست؟
آیا متعه در احادیث شیعه حرام اعلام شده است؟
طرح شبهه:علی که شیر خدا و اسد الله الغالب بود و در قلعه خیبر را با یک
دست بلند کرد، چگونه حاضر مىشود ببیند همسرش را در مقابل چشمانش کتک
بزنند؛ اما هیچ واکنشى از خود نشان ندهد؟!
نقد و بررسی:
یکى از مهمترین شبهاتى که وهابیها با تحریک احساسات مردم، به منظور انکار
قضیه هجوم عمر بن خطاب و کتک زدن فاطمه زهرا سلام الله علیها مطرح مىکنند،
این است که چرا امیرمؤمنان علیه السلام از همسرش دفاع نکرد؟ مگر نه این که
او اسد الله الغالب و شجاعترین فرد زمان خود بود و...عالمان شیعه در طول
تاریخ از این شبهه پاسخهاى گوناگونى دادهاند که به اختصار به چند نکته
بسنده مىکنیم.
عکس العمل تند حضرت در برابر عمر بن خطاب:
طرح شبهه:بر فرض که قبول کنیم، فاطمه رضی الله عنها در مقطعى از شیخین دلگیر شده باشد ؛ ولى این مطلب نیز ثابت است که شیخین در آخرین روزهاى حیات فاطمه آمدند و از وى رضایت گرفتند؛ چنانچه بیهقى و دیگران نقل کردهاند:عن الشعبی قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بکر الصدیق فأستئذن علیها فقال علی یا فاطمة هذا أبو بکر یستئذن علیک فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل علیها یترضاها وقال والله ما ترکت الدار والمال والأهل والعشیرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتکم أهل البیت ثم ترضاها حتى رضیت.(1)هنگامى که فاطمه بیمار شد ابوبکر براى کسب رضایت نزد وى آمد و اجازه خواست تا او را ملاقات کند، علی به فاطمه فرمود: ابوبکر براى ملاقات اجازه مىخواهد فاطمه فرمود: آیا شما دوست دارید وارد شود؟ علی فرمود: آری، پس فاطمه اجازه داد، ابوبکر وارد شد و جویاى کسب رضایت فاطمه بود، ابوبکر گفت: به خدا سوگند خانه و زندگى و مال و ثروتم و خویشانم را ترک نکردم؛ مگر براى به دست آوردن رضایت و خوشنودى خدا و رسول و شما خاندان پیغمبر، پس فاطمه از وى راضى شد.
ادامه مطلب ...