عزاداری در سیره پیامبر

یکی از دلایل شیعه در برگزاری مجالس سوگوارى تأیید مکرر توسط پیامبر (ص)است به چند نمونه توجه فرماپید:

الف) ابو هریره مى‏گوید: «مات میّت فى آل رسول اللّه فاجتمع النساء یبکین علیه فقام عمر ینهاهن و یطردهن فقال رسول اللّه (ص): دعهن یا عمر فان العین دامعة و القلب مصاب و العهد جدید»؛ (26) فردى از خاندان رسول خدا (ص) از دنیا رفت، زنان مدینه اجتماع کرده و بر وى گریه مى‏کردند. عمر آنان را از گریه باز مى‏داشت و آنان را دور مى‏کرد. پیامبر (ص) فرمود: اى عمر! بگذار تا گریه کنند چشم اشک مى‏ریزد و دل مى‏سوزد - چرا که - مصیبت دیده است و این مصیبت تازه است.

ادامه مطلب ...

پرستش صاحبان قبور

سؤال: آیا ساختن بنا بر قبور سبب پرستش قبور مى شود؟


جواب: مى گویند ساختن بنا بر قبور سبب پرستش قبرها مى شود و این حدیث نبوى گواه بر عدم جواز آن است: «لَعَنَ اللهُ الْیَهُودَ اتَّخَذُوا قُبُورَ أنْبِیَائِهِمْ مَسَاجِدَ; خداوند یهود را لعن کرد زیرا قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند».(1)


ولى بر همه مسلمین روشن است که هیچ کس قبور اولیاء الله را پرستش نمى کند و میان «زیارت» و «عبادت» فرق واضح و روشنى است. ما همان گونه که به زیارت و دیدار احیا و زنده ها مى رویم و بزرگان را احترام کرده و از آنها التماس دعا مى کنیم، همین گونه به زیارت اموات مى رویم و به بزرگان دین و شهداى راه اسلام احترام مى گذاریم و از آنها التماس دعا داریم.

ادامه مطلب ...

زهد علی(ع)و جناب عمر

چرا شیعیان حضرت علی  (علیه السلام)‌ را از خلیفه دوم زاهد‌تر می‌دانند؟

پاسخ :

تنها شیعیان نیستند که چنین اعتقادی دارند ، بلکه بسیاری از علمای سنت نیز به این مطلب اعتقاد دارند ؛  در بسیاری از کتب از سفیان بن عیینة روایت شده است که می گوید :أزهد الصحابة علیّ بن أبی طالب رضی الله عنه.زاهدترین صحابه علی بن ابی طالب است .(أبو طالب المکی، محمد بن علی بن عطیة الحارثی (متوفاى 286هـ)، قوت القلوب فی معاملة المحبوب ووصف طریق المرید إلی مقام التوحید، ج 1   ص 443 ، تحقیق: د.عاصم إبراهیم الکیالی، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة:

ادامه مطلب ...

زیارت و احترام به قبور بزرگان

در این جا مخاطب ما فقط وهّابیان تندرو هستند، زیرا زیارت قبور بزرگان اسلام را همه فرق مسلمین ـ جز این گروه اندک ـ جایز مى شمرند، به هر حال گروهى از وهّابى ها به ما ایراد مى کنند که چرا به زیارت پیشوایان دینى مى روید؟ و ما را «قبوریّون» مى نامند!

    در حالى که در همه نقاط جهان براى آرامگاه هاى گذشتگان اهمّیّت قائل هستند و به زیارت آن مى روند.


    مسلمین جهان نیز همیشه براى قبور بزرگان خود ارج قائل بوده و هستند و به زیارت آنها رفته و مى روند، تنها گروه کوچک وهّابیون هستند که با آن مخالفت مى کنند و در واقع مدّعى تمام مسلمین دنیا مى باشند.

ادامه مطلب ...

زیارت قبر پیامبر (ص)

ابن تیّمه و وهابیون معتقدند سفر به قصد حتى زیارت مرقد پیامبر (ص) و کلّاً هر زیارتى حرام است و مجاز نمى باشد و احتمالا آن را نوعى تقرب به غیر خدا و از مقوله شرک به حساب مى آورند و ضمناً ابن تیّمه ادعا نموده است کلیه روایات وارده در این موضوع نیز بوده و در صماح و سنن و مسانید ذکر نگردیده است.

ادامه مطلب ...

الله اکبر به شیوه خلفاء

آیا سه بار «الله اکبر» گفتن بعد از سلام نماز، شیوه نماز خلفاء بوده است؟

توضیح سؤال :

آیا این مسأله که ما در نماز بعد از اتمام آن سرمان را به سمت راست، سپس چپ می‌چرخانیم و «الله اکبر» می گوئیم, در نماز ائمه علیهم السلام هم وجود داشته و یا آن طور که عده‌ای ادعا می کنند این مدل نماز خلفا بوده نه ائمه معصومین (ص). ؟

ادامه مطلب ...

همکاری علی(ع) با خلفا

چرا امام علی (ع) با خلفا همکاری می‌‌کرد؟

توضیح سؤال :


عبد الرحمن سلیمی می‌نویسد :


اگر حضرت على نسبت به حضرت عمر سوء نیتى مى‏داشت یا قلباً از او ناراضى بود و او را غاصب حق خود مى‏دانست، همواره منتظر فرصتى براى اعاده حق خود مى‏شد و براى غاصب حق خود از این فرصت طلایى استفاده مى‏کرد آنجا که حضرت عمر از سیدنا على مشاوره‏اى در مورد رفتن خود براى جنگ با ایرانیان خواست او را راهنمائى مى‏کرد که شخصاً به میدان نبرد برود و در آنجا کشته شود و زمینه براى خلافت وى فراهم آید ؛ اما مى‏بینیم که چگونه با دل سوزى و صمیمیت فوق العاده در راستاى خیرخواهى عمر و سایر مسلمین مى‏کوشد. همانا مشورت او از عمق جان برخاسته و حقا که چنین پیشنهادى جز از قلب پاک و بى‏غرض و از مردى بلند همّت و آینده‏نگر صادر نمى‏شود. حقا که على چنین بود و این عمل از آزاده‏اى چون او شگفت‏آور نیست. خداوند او را از سوى اسلام و مسلمین شایسته‏ترین پاداشها را که به دوستان مخلص خود مى‏دهد عنایت فرماید.

ادامه مطلب ...

خواستگاری از دختر ابوجهل

سازنده­ی افسانه­ی خواستگاری علی (علیه ‌السلام) از دختر ابو جهل ابوهریره است.وی اجیر معاویه برای ساختن این گونه جعلیات منحوس برای لکه­دار ساختن شخصیت فوق تصور علی امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) در افکار عمومی بود(1).

 آنان جریان را چنین نقل کرده‌اند که علی (علیه ‌السلام) در حیات رسول الله (صلی الله علیه و آله) دختر ابوجهل را خواستگاری کرد و او را به غضب آورد. رسول خدا در منبر خطبه خواند و گفت: به خدا سوگند دختر دوست خدا با دختر دشمن خدا ابی جهل جمع نمی‌شوند. همانا فاطمه پاره­ای از من است، هرکس او را اذیت کند، به من اذیت کرده است اگر علی خواهان دختر ابی­جهل است، باید از دخترم جدا شود؛ سپس هرچه می‌خواهد بکند. ابن ابی الحدید گوید: این جریان را در صحیح مسلم و بخاری از مسوربن­مخرمة الزهری نقل گرده اند(2). مسوربن­مخرمة در سال فتح مکه سال هشتم هجرت شش ساله بود. بعدها ملازم خدمت عمر بود و در شب­های شورای عمر همراه دائیش عبدالرحمن­بن­عوف (فرعون امت(3)) بود و از او چیزها یاد گرفت و سپس با ابن زبیر بود(4) که در کینه­ی او با اهل بیت سخنی نیست.

ادامه مطلب ...

عدم وصیت بعد از رزیه الخمیس

چرا رسول خدا (ص) پس از «رزیة الخمیس» وصیت نامه‌اش را ننوشت؟

پاسخ:

طبق روایاتى که شیعه و سنى نقل کرده‌اند، هنگامى که رسول خدا صلى الله علیه وآله از مردم درخواست کرد تا قلم و دواتى بیاورند تا کتابى براى عموم بنویسد که مردم هرگز گمراه نشوند، خلیفه دوم مانع شد و پیام‌آور خدا را به هذیان گوئى متهم کرد.اما چرا پس از خروج مردم و تا چند روز بعد از این قضیه ، آن حضرت وصیت‌نامه را ننوشتند؟

شیعه و سنى نقل کرده‌اند که برخى از اصحاب که موافق نوشتن این وصیت‌نامه عمومى بودند، بعد از خروج اهانت کنندگان خدمت رسول خدا صلى الله علیه وآله عرض کردند که آیا کاغذ بیاوریم تا آن کتاب را بنویسید؟ رسول خدا در جواب فرمود: آیا بعد از این که این سخن را گفتید؟ یعنى بعد از آن که مرا متهم به هذیان‌گوئى کردید، بنویسم؟

ادامه مطلب ...

اسلام ابوطالب

شیعه امامیه معتقد به ایمان و اسلام ابوطالب پدر امام علی(ع) است، با توجه به شواهد تاریخی در فوت وی در حال شرک و عدم درک اسلام، دلیل شیعه بر این امر چیست؟

پاسخ:

اگر یک دهم گواه‌هایی که بر ایمان و اسلام "ابوطالب" داریم، درباره فرد دیگری ـ دور از مسائل سیاسی ـ داشتیم، به اتفاق شیعه و سنی اسلام و ایمان او را تصدیق می‌کردیم، ولی چگونه است که با وجود این همه گواه محکم بر ایمان "ابوطالب"، باز گروهی ظالمانه وی را تکفیر کرده‌اند. حتّی بعضی گفته‌اند: برخی از آیاتی که دلالت بر عذاب دارد در حق او نازل شده است. گروهی هم در این باره توقف نموده‌اند. عده انگشت‌شماری از دانشمندان سنی نیز حکم به اسلام و ایمان او کرده‌اند؛ از جمله زینی دحلان، مفتی مکه (متوفای سال 1304ه‍( او می‌گوید: "باید انصاف داد که هدف از طرح این مسئله جز طعن در فرزندان ابوطالب و بالاخص امیرالمؤمنین چیز دیگری نیست." در این بحث قصد داریم با اثبات مظلومیت و ایمان ابوطالب(ع)، حقیقت امر را روشن نماییم.

ادامه مطلب ...