اگر جانشینی حضرت
علی (ع) به حق و از طرف خداوند است، چرا وقتی که دیگر خلفا آمدند و حق را
گرفتند و غصب کردند، خدا با آنها مبارزه نکرد و آنها را از بین نبرد؟
خدای عالم بشر را آفرید و میخواهد آنها را امتحان کند و بدون امتحان، بهشتیان به بهشت نمیروند و جهنمیان به جهنم وارد نمیشوند.
ثانیا:
سنت خداوند بر هدایت عامه مردم هست، نه عامه مسلمین:
إنا هدیناه السبیل إما شاکرا و إما کفورا (سوره انسان/آیه3)
ما حق را نشان می دهیم، هر کس که خواست، راه کفر را برود و هر کس خواست، راه ایمان را برود.
وقل الحق من ربکم فمن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر (سوره کهف/آیه29)
ای پیامبر! بگو حق از خداست، هر کس خواست، ایمان بیاورد و هر کس خواست، کافر شود.
اینطور نیست که خدای عالم بیاید با جبر،
یک دستهای را به طرف ایمان و یک دستهای را به جبر به طرف کفر بکشاند. یا
یک دستهای را اگر مخالفت کردند، قلع و قمع کند و یک دستهای را که مؤمن
هستند، سوار بر ابر کند.
هدایت جبری در کار خدا، وجود ندارد:
و لو شاء ربک لآمن من فی الأرض کلهم جمیعا (سوره یونس/آیه99)
اگر خداوند اراده کند، تمام جمعیت روی زمین مؤمن میشوند.
اما آن ایمان، هیچ فایدهای و ارزشی ندارد.
ثالثا:
مضافا اینکه، شما ببینید آیا خدای عالم، نسبت به مخالفین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین کاری کرده است؟
ابوجهل و ابو سفیان و ابو لهب و ... ،
21 سال علیه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جنگیدند. 13 سال در
مکه، انواع اذیتها را بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روا
داشتند. پس چرا خدای عالم آنها را به سنگ و گاو و گوسفند تبدیل نکرد و آنها
را از بین نبرد؟ 8 سال تمام، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد
از هجرت، با مشرکین جنگید. بهترین عزیزان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و
آله و سلم) را در احد شهید کردند، دندان مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و
آله و سلم) را شکستند، پیشانی مبارکش را خونی کردند، زخم کردند و ...، آیا
دیده اید که خداوند یکی از آنها را - با قدرت و اراده خود و بدون علل
طبیعی- از بین برده باشد؟ اگر واقعا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) حق است، که حق هم هست، چرا مخالفین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) به سنگ تبدیل نشدند؟ چرا خدای عالم اینها را از بین نبرد؟ لاأقل یک
حرفی بزنیم که حداقل با منطق قرآن یک تناسبی و سازگاری داشته باشد.