آیا متعه در جنگ خیبر حرام شد؟!
اهل سنت بر صادر نشدن این حدیث از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم برهانی اقامه کردهاند ، که سخن چند نفر از آنان را مىآوریم :
1-ابن قیّم جوزیّه مىگوید : « ولم تحرم المتعة یوم خیبر» زاد المعاد ، ج3 ،
ص298 در روز خیبر متعه حرام نگردید و بعد دلیل این مطلب را ذکر مىکند و
مىگوید :
اصحاب در خیبر ، زنان یهودی را متعه
نمىکردند و نه مجاز بودند که با زن یهودی ازدواج موقّت کنند و هیچ کس در
این جنگ این مطلب را نقل نکرده و سخنی از متعه در آن نبوده؛ نه فعلش و نه
تحریمش
و قصة خیبر لم یکن فیها الصحابة یتمتّعون
بالیهودیات ، و لا استأذنوا فی ذلک رسول اللَّه صلی الله علیه و آله وسلم و
لا نقله احد قط فی هذه الغزوة ، ولا کان للمتعة فیها ذکر البتة ، لا فعلاً
و لا تحریماً.
همان ، ص299
و نیز مىگوید : در خیبر زنان مسلمان
نبودند و تنها زنان یهود بودند و هنوز ازدواج با زنان اهل کتاب جایز نشده
بود و پس از آن در سوره مائده جایز شد
. همان ، ص397
پس زمینهی برای تحریم متعه وجود ندارد و
احادیثی که به علی علیه السلام نسبت داده شده ، همانطور که قبلاً گفتیم ،
مسلّماً ساختگی است .
2- سهیلی گوید : توجه شما را به
اشکالىکه در حدیث نهی از نکاح متعه در روز خیبر وارد است ، جلب مىکنم و
آن چیزی است که هیچ یک از تاریخ نویسان و سیره نگاران آن را نمىشناسند .
همان ، ص397
3- ابن عبد البرّ این مطلب - عدم تحریم متعه در خیبر - را به اکثر مردم نسبت مىدهد . و . فتح الباری ، ج9 ، ص73