تحریم متعه در جنگ خیبر

آیا متعه در جنگ خیبر حرام شد؟!

اهل سنت بر صادر نشدن این حدیث از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم برهانی اقامه کرده‏اند ، که سخن چند نفر از آنان را مى‏آوریم :



1-ابن قیّم جوزیّه مى‏گوید : « ولم تحرم المتعة یوم خیبر» زاد المعاد ، ج3 ، ص298 در روز خیبر متعه حرام نگردید و بعد دلیل این مطلب را ذکر مى‏کند و مى‏گوید :


اصحاب در خیبر ، زنان یهودی را متعه نمى‏کردند و نه مجاز بودند که با زن یهودی ازدواج موقّت کنند و هیچ کس در این جنگ این مطلب را نقل نکرده و سخنی از متعه در آن نبوده؛ نه فعلش و نه تحریمش

و قصة خیبر لم یکن فیها الصحابة یتمتّعون بالیهودیات ، و لا استأذنوا فی ذلک رسول اللَّه صلی الله علیه و آله وسلم و لا نقله احد قط فی هذه الغزوة ، ولا کان للمتعة فیها ذکر البتة ، لا فعلاً و لا تحریماً.

همان ، ص299

و نیز مى‏گوید : در خیبر زنان مسلمان نبودند و تنها زنان یهود بودند و هنوز ازدواج با زنان اهل کتاب جایز نشده بود و پس از آن در سوره مائده جایز شد
. همان ، ص397
پس زمینه‏ی برای تحریم متعه وجود ندارد و احادیثی که به علی علیه السلام نسبت داده شده ، همان‏طور که قبلاً گفتیم ، مسلّماً ساختگی است .
2- سهیلی گوید : توجه شما را به اشکالى‏که در حدیث نهی از نکاح متعه در روز خیبر وارد است ، جلب مى‏کنم و آن چیزی است که هیچ یک از تاریخ نویسان و سیره نگاران آن را نمى‏شناسند . همان ، ص397
3- ابن عبد البرّ این مطلب - عدم تحریم متعه در خیبر - را به اکثر مردم نسبت مى‏دهد . و . فتح الباری ، ج9 ، ص73
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد