آیت الله سبحانی
شیعه نیوز :
پاسخ آیت الله سبحانی :
شکى
نیست که سنت پیامبر به سان کتاب خدا، یکى از مصادر و مدارک عقیدتى و فقهى
است. و ردّ گفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله) جز شرک و خروج از اسلام، چیزى
نیست.
ما اگر سخن پیامبر را از خود او شنیدیم طبعاً صد در صد مى
پذیرفتیم و بدان عمل مى کردیم، ولى چون به مرور زمان، بین ما و پیامبر
واسطه هایى قرار گرفته اند، شیعه مى گوید باید درباره این واسطه ها دقّت
کرد. هرگاه ثقه و پرهیزکار باشند براى ما حجت است.
از این نتیجه مى
گیریم هرگاه روایاتى که در صحاح و سنن آمده، با این میزان تطبیق کند، فرقى
بین این کتابها و کتب اربعه نیست. این که شایع کرده اند ما روایات آنها را
نمى پذیریم، بر خلاف واقعیت است. ما روایاتى را نمى پذیریم که وثاقت راوى
زیر سؤال رفته باشد یا مجهول باشد ولى بهترین گواه بر گفتار ما، این است که
در کتب فقهى ما با روایاتى که در صحاح آمده، استدلال مى شود، که ما به
برخى اشاره مى کنیم:
1. نهى النبى عن الغرر
2. على الید ما أخذت حتى تؤدیه
3. المسلمون عند شروطهم
4. البیّعان بالخیار ما لم یفترقا.
و... .
در
این جا نکته اى را متذکریم: قسمت عظیمى از روایات اهل بیت در کتب اهل سنت
است، چطور ما نسبت به این کتابها خوشبین نیستیم؟ دو استاد درگذشته آیة الله
سید مهدى روحانى و آیة الله میرزا على احمدى میانجى، گستره اى در 10جلد در
این مورد آماده کرده اند و در آنها روایات اهل بیت(علیهم السلام) را که در
کتب اهل سنت است یکجا گرد آورده اند. و نخستین جلد آن، منتشر شده است و
این حاکى از این است که در قرون گذشته ـ بر خلاف امروز ـ فقیهان و محدثان
اهل سنت به روایات اهل بیت ارزش قائل شده و به آن عمل مى کردند.