آیا علماى مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر ( ص ) و یا قبور صالحین ، نظر مثبت دارند؟
پاسخ :آرى ، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله ، و رملى شافعى و محبالدین
طبرى و ابو الصیف یمانى - یکى از علماى بزرگ مکه و زرقانى مالکى و عزامى
شافعى و دیگران نقل شده است ، که تفصیل آن به این شرح است:
1 - عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل مىگوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر
رسولاللّه و تبرّک با مس آن ، و بوسیدن و یا مس و متبرّک شدن به قبر شریف و
یا بوسیدن آن به قصد ثواب ، چه حکمى دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشکالى ندارد
.( الجامع فى العلل و معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414.)
2 - رملى شافعى مىگوید: تبرّک به قبر پیامبر ( ص ) و یا عالم و یا اولیا
جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادى ندارد .( کنز المطالب ، ص219)
3 - محب الدین طبرى شافعى گوید: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روى آن جایز
است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است .( اسنى المطالب ، ج1 ، ص331)
4 - از نظر تاریخى ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر( ص ) و
حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر مى داشتند و روایاتى هم وارد
شده که تربت مدینه شفاى هر دردى است و امان از جذام و صداع. از جمله
زرکشى مىگوید : تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین ، استثنا شده است؛
زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براى معالجه صداع است .( وفاء الوفا ، ج1
، ص69)
ابو سلمه از پیامبر ( ص ) نقل مىکند :غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام .
ابن اثیر جزرى از پیامبر ( ص ) نقل کرده: وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ
فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ . سوگند به کسى که جان من در دست اوست ،
غبارِ خاک مدینه شفاى از هر دردى است .
سمهودى مىنویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر ( ص ) برمىداشتند( وفاء الوفا ، ج1 ، ص544)