شیعه دروغ میگوید که در منابع اهل سنت روایاتی مبنی بر این وجود دارد که تشیع از زمان رسول الله وجود داشته است؟
جواب :شیعه حقیقت را میگوید اما ظاهرا این نویسنده وهابی اهل حقیقت نیست و
مطلب به این واضحی را هم میخواهد انکار کند. برای روشن شدن این مطلب که
شیعه از زمان خود حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم وجود داشته برخی از
این روایات را که تماما از منابع اهل سنت میباشند را خدمت شما عزیزان
تقدیم میکنیم:
1-قال تعالى ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة ) . لما
نزلت هذه الآیة قال الرسول لعلی یا علی ( ع ) هم أنت و شیعتک . سورة
البینة ، آیة 7 (1) زمانی که آیه ( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک
هم خیر البریة ) نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی امیر
المؤمنین فرمودند : منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید .
2-... عن الشعبی عن علی قال : قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " أنت
وشیعتک فی الجنة "(2)شعبی از امیر المؤمنین علی نقل می کند که رسول خدا صلی
الله علیه و آله و سلم فرمودند :(ای علی) تو و شیعیانت (روز قیامت ) در
بهشت هستید .
3- أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لعلی أنت وشیعتک تردون على الحوض
رواة مرویین بیضة وجوهکم وان عدوک یردون على الحوض ظمأ مقمحین .(3)رسول
الله صلى الله علیه وآله و سلم به علی علیه السلام فرمودند : یا علی تو
وشیعیانت (روز قیامت) در کنار حوض بر من وارد می شوید در حالی که سیراب
هستید و صورتهایتان سفید (و نورانی) است و دشمن تو در کنار حوض بر من وارد
می شود در حالی که تشنه و هلاک شده است .
باید عرض کنیم که در منابع اهل سنت حدود چهل روایت به این مضمون صادر شده
است که در این خلاصه نمیگنجد.اینهم اسامی عده ای از صحابه رسول خدا که شیعه
بوده اند و علمای اهل سنت آنها را با نام شیعه میشناسند:
1-ذهبی در ترجمه حجر بن عدی ابن جبلة بن عدی بن ربیعة می گوید : وهو حجر
الخیر ... أبو عبد الرحمن الشهید . له صحبة ووفادة ... وکان شریفا ، أمیرا
مطاعا ، أمارا بالمعروف ، مقدما على الانکار ، من شیعة علی رضی الله عنهما
.(4)او حجر الخیر است ( کنایه از خوبی او ) کنیه او أبو عبد الرحمن که شهید
شد . او از صحابه رسول خداست او مردی شریف و امیری اطاعت کننده بود بسیار
به معروف امر می نمود و همیشه در نهی از منکر مقدم بود و او از شیعیان علی
( علیه السلام ) است .
2-ذهبی در ترجمه سعید بن وهب الهمدانی الخیوانی الکوفی می گوید :من کبراء
شیعة علی ... أسلم فی حیاة النبی صلى الله علیه وسلم .(5)او از شیعیان
بزرگ علی (علیه السلام) بود... که در زمان حیات پیامبراکرم صلى الله علیه
(وآله) وسلم اسلام آورد .
3-ابن عبدالبر در ترجمه أبو الطفیل الصحابی می گوید :أبو الطفیل عامر بن
واثلة الکنانی .. وقد ذکره ابن أبی خیثمة فی شعراء الصحابة... وکان
متشیّعاً فی علی.(6)أبو الطفیل عامر بن واثلة الکنانی ... ابن أبی خیثمة
نام او را در زمره صحابه شاعر ذکر کرده و او از شیعیان علی ( علیه السلام)
بود .
4-ابن أبی الحدید می گوید :وکان سلمان من شیعة على ( علیه السلام )
وخاصته.(7)سلمان از شیعیان على ( علیه السلام ) و از اصحاب خاص ایشان بود .
پی نوشت:
(1)والصواعق المحرقة لابن حجر ص 96 ؛ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی ج 2 ، ص
356 - 66 ح 1125 - 1148؛کفایة الطالب للکنجی الشافعی ص 244 و 245 و 246 ؛
المناقب للخوارزمی ص 62 و 187؛ الفصول المهمة لابن الصباغ المالکی ص 107 ؛
ینابیع المودة ـ قندوزی الحنفی ـ ص 62؛ نور الأبصار ص 71 و 102 ؛
الدرالمنثورـ سیوطی ـ ج 6 ، ص 379؛ تفسیر الطبری ج 3 ، ص 146؛ تذکرة الخواص
لابن الجوزی ص 18؛ فتح القدیر للشوکانی ج 5 ، ص 477؛ فرائد السمطین ج 1 ، ص
156 .
(2)تاریخ بغداد ج12، ص 284، ذیل ترجمه عصام بن الحکم بن عیسى بن زیاد بن عبد الرحمن رقم 6731
(3)المعجم الکبیر ـ الطبرانی ج1، ص 319، حدیث 948 ، باب عبیدالله بن أبی رافع عن ابیه
(4)سیر أعلام النبلاء ج 3، ص 463، ذیل ترجمه حجر بن عدی
(5)سیر أعلام النبلاء ج 3، ص180، رقم 70 ، ذیل ترجمه سعید بن وهب
(6)الإستیعاب ابن عبد البر ج 4 ص 1696
(7)شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید، ج 18،ص 39.