به گفته محمّد بن حسن قمّی او حدیث را در کتابش التبیان فی الإیمان آورده است . ( العقد النضید ، ص 19 ـ 20 ، ح 5 )
2 ـ عبدالرزّاق بن همّام صنعانی ( 211 هـ ق )
روایت او را حسکانی نقل کرده است .
3 ـ نصر بن مزاحم منقری ( 212 هـ ق )
4 ـ ابوبکر بن ابی شیبه کوفی ( 235 هـ ق )
5 ـ عثمان بن ابی شیبه کوفی ( 239 هـ ق )
روایت این دو برادر را طبرانی در المعجم الکبیر آورده است .
6 ـ احمد بن صالح مصری ( 248 هـ ق )
وی از راویان مورد اعتماد نزد اهل سنّت
است ، دو عالم بزرگ و سرشناس اهل سنّت بُخاری و اَبوداوود از او روایت
نموده و او را به وثاقت توصیف کرده اند ، وی حدیث ردّالشمس را با دو سند
روایت کرده است ، هر دو روایت در شرح مشکل الآثار ـ نوشته طحاوی مصری ـ
آمده است .
7 ـ ابوحاتم محمّد بن ادریس رازی ( 277 هـ ق )
حدیث او را عبدالکریم رافعی قزوینی نقل کرده است .
8 ـ محمّد بن حسن صفّار ( 290 هـ ق )
9 ـ عبدالله بن جعفر حمیری ( 300 هـ ق )
10 ـ ابوبشر محمّد بن احمد دولابی ( 310 هـ ق )
11 ـ محمّد بن اسحاق بن خزیمه ( 311 هـ ق )
روایت او را عاصمی در زین الفتی نقل کرده است .
12 ـ محمّد بن مسعود عیّاشی ( 320 هـ ق )
13 ـ احمد بن عمیر معروف به ابن جوصاء ( 320 هـ ق )
روایت او را ذهبی و حسکانی نقل کرده اند .
14 ـ محمّد بن حسین ازدی
او علاوه بر نگارش کتابی مستقل در باره
ردّالشمس ، کتابی به نام مناقب علی ( علیه السلام ) نگاشته وآن را به سیف
الدوله اهدا نموده است ، ابن عُدیم در تاریخ حلب می نویسد : « من کتاب را
که به خطّ خودش نوشته بود ملاحظه کردم . . . در آن کتاب حدیث ردّالشمس برای
علی ( علیه السلام ) را تصحیح وتأیید کرده بود » .
ابن نجّار به نقل از وی می نویسد :
ناصبی ها بازگشت خورشید برای یوشع را
قبول دارند ، ولی آن را برای علی ( علیه السلام ) نپذیرفته اند ، در حالی
که یوشع وصی موسی ( علیه السلام ) است و علی ( علیه السلام ) وصی محمّد (
صلی الله علیه وآله وسلم ) ، و همانگونه که محمّد ( صلی الله علیه وآله
وسلم ) برتر و والاتر از موسی ( علیه السلام ) است ، وصیّ او نیز برتر و
والاتر از وصیّ موسی است .
هر دو مطلب را ابن حجر عسقلانی از ابن
عدیم در تاریخ حلب وابن نجّار نقل کرده است . ( لسان المیزان ، ج 6 ، ص 61 ،
شرح حال محمّد بن حسین ازدی به شماره 7312 )
15 ـ ابوجعفر احمد بن محمّد طحاوی ( 321 هـ ق )
16 ـ محمّد بن سلیمان کوفی ( 322 هـ ق )
17 ـ محمّد بن جعفر عقیلی ( 322 هـ ق )
18 ـ محمّد بن یعقوب کلینی ( 328 هـ ق )
19 ـ ابوالعبّاس احمد بن محمّد بن سعید معروف به ابن عقده ( 332 هـ ق )
روایت او را ابن عساکر وابن جوزی نقل کرده اند .
20 ـ حسین بن حمدان خصیبی ( 334 هـ ق )
21 ـ سلیمان بن احمد طبرانی ( 360 هـ ق )
22 ـ علی بن حسین مسعودی ( 364 هـ ق )
23 ـ احمد بن محمّد عاصمی ( 378 هـ ق )
24 ـ محمّد بن علی بن حسین معروف به شیخ صدوق ( 381 هـ ق )
25 ـ ابو حفص بن شاهین ( 385هـ ق )
روایت او را ابن جوزی ، سیوطی وابن تیمیه نقل کرده اند .
26 ـ محمّد بن جریر بن رستم طبری ( قرن چهارم )
27 ـ ابوبکر محمّد بن عبیدالله شیرازی معروف به ابن مؤمن ( قرن چهارم )
روایت او را ابن شهرآشوب نقل کرده است .
28 ـ محمّد بن عبّاس بن ماهیار معروف به ابن الجحّام ( قرن چهارم )
او حدیث را در کتاب تفسیرش روایت کرده
است ، اصل کتاب مفقود است ولی مرحوم سیّد شرف الدین استرآبادی در تأویل
الآیات الظاهرة از کتاب ابن الجحّام نقل کرده است .
29 ـ ابوعبدالله حاکم نیشابوری ( 405 هـ ق )
او حدیث را در کتابش تاریخ نیشابور روایت
کرده است ، اصل کتاب در دسترس نیست ، ولی محمّد بن یوسف گنجی در کفایة
الطالب حدیث از این کتاب نقل کرده است .
30 ـ محمّد بن حسین بن موسی معروف به سیّد رضی پدید آورنده نهج البلاغة ( 406 هـ ق )
31 ـ ابوبکر محمّد بن حسن بن فورک اصفهانی ( 406 هـ ق )
به گفته علی بن یونس بیاضی وی حدیث اسماء را در کتاب الفصول روایت کرده است . (الصراط المستقیم ، ج 1 ، ص 201 )
32 ـ محمّد بن محمّد بن نعمان معروف به شیخ مفید ( 413هـ ق )
33 ـ ابوبکر ابن مردویه اصفهانی ( 416 هـ ق )
او حدیث را در کتاب مناقب روایت کرده است ، اصل این کتاب در دسترس نیست ، حدیث او را ابن شهر آشوب نقل کرده است .
34 ـ ابو اسحاق احمد بن محمّد بن ابراهیم ثعلبی ( 427 هـ ق )
35 ـ ابونعیم احمد بن عبدالله اصفهانی ( 430 هـ ق )
وی در کتاب تثبیت الإمامة (تثبیت الامامة ، ص 73 ، ذیل حدیث شماه 30 .) به این حدیث اشاره نموده است .
36 ـ علی بن حسین بن موسی معروف به سیّد مرتضی ( 436 هـ ق )
37 ـ ابوالصلاح تقی بن نجم حلبی ( 447 هـ ق )
38 ـ ابوالحسن علی بن محمّد ماوَردی ( 450 هـ ق )
39 ـ ابوبکر احمد بن حسین بیهقی ( 458 هـ ق )
بنا به نقل مناوی در فیض القدیر او حدیث
ردّالشمس را در دلائل النبوّة روایت کرده است . همچنین حمّویی به سند خویش
از بیهقی حدیث را نقل کرده است .
40 ـ محمّد بن حسن معروف به شیخ طوسی ( 460 هـ ق )
41 ـ خطیب بغدادی علی بن احمد بن ثابت ( 463هـ ق )
42 ـ عبدالرحمان بن احمد خزاعی نیشابوری ( 476 هـ ق )
43 ـ عبدالعزیز بن برّاج طرابلسی ( 481 هـ ق )
44 ـ علی بن محمّد واسطی معروف به ابن مغازلی ( 483 هـ ق )
45 ـ عبیدالله بن عبدالله حسکانی نیشابوری ( قرن پنجم )
او کتابی مستقل پیرامون حدیث ردّالشمس
نگاشته وبا سندهای متعدّد حدیث را نقل کرده است ، این کتاب نیز در دسترس
نیست ، روایت های او را ابن کثیر وابن تیمیه نقل کرده اند .
46 ـ حسین بن عبدالوهّاب ( قرن پنجم )
47 ـ محمّد بن حسن بن علی فتّال فارسی نیشابوری ( 508 هـ ق )
48 ـ یحیی بن عبدالوهّاب ابن منده اصفهانی ( 512 هـ ق )
روایت او را سیوطی نقل کرده است .
49 ـ محمّد بن علی طبری ( 525 هـ ق )
50 ـ قاضی عیاض مالکی ( 544 هـ ق )
51 ـ محمّد بن علی طوسی معروف به ابن حمزه ( 560 هـ ق )
52 ـ ابومنصور احمد بن علی طبرسی ( قرن 6 )
53 ـ موفّق بن احمد معروف به خطیب خوارزمی ( 568 هـ ق )
وی علاوه بر نقل حدیث در کتاب مناقب ، آن
را در کتاب اربعین نیز روایت کرده است ، معاصر وی ابن شهرآشوب مازندرانی
آن را از اربعین خطیب نقل کرده است .
54 ـ عمر بن محمّد بن خضر موصلی معروف به ملاّ ( 570 هـ ق )
روایت او را باعونی دمشقی نقل کرده است .
55 ـ علی بن حسن بن هبة الله دمشقی معروف به ابن عساکر ( 571 هـ ق )
56 ـ سعید بن هبة الله معروف به قطب راوندی ( 573 هـ ق )
57 ـ ابوعلی فضل بن حسن طبرسی ( قرن 6 )
58 ـ محمّد بن احمد نطنزی ( قرن 6 )
به گفته علی بن یونس بیاضی او حدیث ردّالشمس را روایت کرده است . (الصراط المستقیم ، ج 1 ، ص 201)
59 ـ محمّد بن علی ابن شهر آشوب مازندرانی ( 588 هـ ق )
60 ـ ابوالخیر احمد بن اسماعیل طالقانی ( 590 هـ ق )
61 ـ ابوالفرج عبدالرحمان بن علی ابن جوزی ( 597 هـ ق )
62 ـ محمّد بن منصور بن احمد حلّی معروف به ابن ادریس ( 598هـق )
63 ـ ابوالوقت عبدالاوّل بن عیسی سجزی ( قرن 6 )
حدیث او را گنجی شافعی نقل کرده است .
64 ـ حسین بن علی بن محمّد خزاعی نیشابوری معروف به شیخ ابوالفتوح رازی ( قرن 6 )
65 ـ ابن بطریق یحیی بن حسن حلّی ( 600 هـ ق )
66 ـ محمّد بن عمر بن حسن معروف به فخررازی ( 606 هـ ق )
67 ـ ابو محمّد عبدالعزیز بن اخضر جنابذی ( 611 هـ ق )
حدیث او را ابن نجّار نقل کرده است .
68 ـ عبدالکریم بن محمّد رافعی قزوینی ( 623 هـ ق )
69 ـ محمّد بن محمود بن حسن معروف به ابن نجّار ( 643 هـ ق )
70 ـ یوسف بن قزاُغلی معروف به سبط ابن جوزی ( 654 هـ ق )
71 ـ محمّد بن یوسف گنجی شافعی ( 642 هـ ق )
72 ـ عبدالحمید بن ابی الحدید ( 656 هـ ق )
73 ـ شاذان بن جبرئیل قمی ( 660 هـ ق )
74 ـ علی بن موسی ابن طاووس ( 664 هـ ق )
75 ـ جمال الدین یوسف بن حاتم شامی ( 664 هـ ق )
76 ـ محمّد بن احمد قرطبی ( 671 هـ ق )
77 ـ نجم الدین جعفر بن حسن معروف به محقّق حلّی ( 676 هـ ق )
78 ـ شهاب الدین احمد بن ادریس قرافی ( 692 هـ ق )
79 ـ علی بن عیسی اربلی ( 692 هـ ق )
80 ـ احمد بن عبدالله معروف به محبّ الدین طبری ( 694 هـ ق )
81 ـ محمّد بن حسن قمی ( قرن هفتم )
82 ـ علی بن یوسف بن جبر ( قرن هفتم )
83 ـ ابراهیم بن محمّد حمّویی جوینی ( 722 هـ ق )
84 ـ ابوالعباس احمد بن تیمیه ( 728 هـ ق )
85 ـ شهاب الدین نویری ( 732 هـ ق )
86 ـ علاّمه حلّی حسن بن یوسف بن مطهّر ( 736 هـ ق )
87 ـ خطیب تبریزی محمّد بن عبدالله ( 741 هـ ق )
88 ـ بهاء الدین احمد بن تقی الدین علی سبکی ( 773 هـ ق )
روایت او را صالحی شامی در سبل الهدی والرشاد نقل کرده است .
89 ـ ابوالفداء اسماعیل بن کثیر دمشقی ( 774 هـ ق )
90 ـ محمّد بن مکّی معروف به شهید اوّل ( 786 هـ ق )
91 ـ نور الدین علی بن ابی بکر هیثمی ( 807 هـ ق )
92 ـ ابو زرعه عراقی ( 826 هـ ق )
93 ـ احمد بن فهد حلّی ( 841 هـ ق )
94 ـ تقی الدین احمد بن علی مقریزی ( 845 هـ ق )
95 ـ ابن حجر عسقلانی احمد بن علی ( 852 هـ ق )
96 ـ محمود بن احمد عینی حنفی ( 855 هـ ق )
97 ـ محمّد بن احمد باعونی دمشقی ( 871 هـ ق )
98 ـ علی بن یونس بیاضی عامِلی ( 877 هـ ق )
99 ـ شهاب الدین احمد بن جلال الدین ایجی ( قرن نهم )
100 ـ شمس الدین سخاوی حنفی ( 902 هـ ق )
101 ـ جلال الدین عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی ( 911 هـ ق )
102 ـ نور الدین علی بن عبدالله سمهودی شافعی ( 911 هـ ق )
103 ـ شهاب الدین احمد بن محمّد قسطلانی ( 923 هـ ق )
104 ـ سیّد شرف الدین استرآبادی ( 940 هـ ق )
105 ـ شمس الدین محمّد بن یوسف صالحی دمشقی ( 942 هـ ق )
106 ـ عبدالرحمان بن علی بن محمّد شیبانی معروف به ابن دبیع ( 944 هـ ق )
107 ـ عبدالرحیم بن احمد عبّاسی ( 963 هـ ق )
108 ـ علی بن محمّد بن علی کنانی ( 963 هـ ق )
109 ـ زین الدین جبعی عامِلی معروف به شهید ثانی ( 965 هـ ق )
110 ـ احمد بن محمّد بن علی معروف به ابن حجر هیتمی مکّی ( 974 هـ ق )
111 ـ محمّد طاهر بن علی فتنی هندی ( 986 هـ ق )
112 ـ علی متّقی هندی ( 975 هـ ق )
113 ـ ملاّ علی قاری حنفی ( 1014 هـ ق )
114 ـ محمّد عبدالرؤوف مناوی ( 1031 هـ ق )
115 ـ علی بن ابراهیم بن احمد معروف به نور الدین حلبی شافعی ( 1044هـق )
116 ـ شهاب الدین احمد بن محمّد بن عمر خفاجی مصری ( 1069هـق )
117 ـ ملاّ محسن فیض کاشانی ( 1091 هـ ق )
118 ـ محمّد طاهرقمی شیرازی ( 1098 هـ ق )
119 ـ شیخ برهان الدین ابراهیم بن حسن کردی ( 1102 هـ ق )
120 ـ محمّد بن حسن معروف به شیخ حرّ عاملی ( 1104 هـ ق )
121 ـ علاّمه محمّد باقر مجلسی ( 1110 هـ ق )
122 ـ عبدالملک بن حسین بن عبدالملک عصامی مکّی ( 1111 هـق )
123 ـ ابراهیم بن محمّد حسینی ( 1120 هـ ق )
124 ـ محمّد بن عبدالباقی زرقانی مالکی ( 1122 هـ ق )
125 ـ اسماعیل بن محمّد عجلونی ( 1162 هـ ق )
126 ـ شمس الدین حنفی شافعی ( 1181 هـ ق )
اودرحاشیه اش بر جامع الصغیر سیوطی از صحّت حدیث دفاع کرده است .
127 ـ شیخ یوسف بحرانی ( 1186 هـ ق )
128 ـ میرزا ابوالقاسم قمی ( 1221 هـ ق )
129 ـ محمّد بن علی شوکانی ( 1250 هـ ق )
130 ـ محمّد امین معروف به ابن عابدین ( 1252 هـ ق )
131 ـ محمود بن عبدالله آلوسی ( 1270 هـ ق )
132 ـ احمد زینی دحلان ( 1304 هـ ق )
133 ـ سیّد مؤمن بن حسن شبلنجی ( بعد 1308 هـ ق )
همچنین تعدادی از معاصرین همچون علاّمه
شیخ محمّد حسن مظفّر در دلائل الصدق ، علاّمه امینی در الغدیر ، وعلاّمه
محمّد باقر محمودی در پاورقی های مفصّلش بر حدیث ردّالشمس در تاریخ مدینه
دمشق وجواهر المطالب واربعین خزاعی ، ونگارش کتابی مستقلّ در این زمینه ـ
که در بخش آثار مستقل در زمینه ردّالشمس ، معرّفی شد ـ ، و ده ها نویسنده
دیگر که هر یک به سهم خود در این زمینه قلم زده اند