نظر اسلام در مورد جواز و عدم جواز جشن ها و عزاداری ها چیست؟
به یقین جایز است، زیرا:
* الف . اصل در اشیاء، اباحه و جواز است، مگر دلیلی بر خلاف آن وجود داشته باشد .
* ب . نص قرآن نیز تشویق به تعظیم شعائر کرده است.
* ج . روش مسلمانان از گذشته تا
کنون، بر به پاداشتن مراسم ولادت پیامبر و جشن و سرور بوده، چنان که
قسطلانی و دیاربکری بدان اشاره کرده اند.
تاریخ الخمیس، ج1، ص323 ; المواهب اللدنیه، ج1، ص27
* د . روش معمول میان خواص و عوام
اهل سنت، اقامه عزا و ماتم برای مردگان بوده، چنان که ذهبی درباره درگذشت
جوینی (متوفای 478 هـ .) می نویسد :
غلقت الأسواق ورثی بقصائد وکان له نحو
من أربع مأة تلمیذ، اقاموا حولاً و وضعت المنادیل عن الرؤوس عاماً بحیث ما
اجترأ أحد علی ستر رأسه ، وکانت الطلبة یطوفون فی البلد نائحین علیه
مبالغین فی الصیاح والجزع . سیر اعلام النبلاء، ج8، ص468
و درباره تشییع جنازه عبدالمؤمن (متوفای 346 هـ .) می نویسد :
فغشینا اصوات طبول، مثل ما یکون من العساکر حتی ظنَّ جمعنا أنّ جیشاً قد قدم . همان
و در مورد مرگ ابن جوزی (ت 597 هـ .) می نویسد :
و باتُوا عند قبره طول شهر رمضان
یختمون الختمات بالشمع والقنادیل... و اصبحنا یوم السبت عملنا العزاء و
تکلمت فیه و حَضَر خلق عظیم و عملت فیه المراثی. سیر اعلام النبلاء، ج18،
ص4