سنت روشنایی بر قبور

آیا روشنایی بر قبور مثل شمع ، لامپ و غیره اشکال شرعی دارد؟

به چند دلیل اشکال ندارد :

* الف . طبق روایات اهل سنت، پیامبر(ص) شبی می خواست وارد قبر و یا قبرستانی شود ، دستور داد چراغ روشن کردند. الجامع الصحیح، ج3، ص372

*   ب . سیره و روش مسلمین بر این بود که بر روی قبور بعضی از صحابه و صلحا چراغ و به اصطلاح قندیل روشن می کردند:

* قندیل بر قبر ابو ایوب انصاری، در قرن چهارم. تاریخ بغداد، ج1، ص154

* قندیل بر قبر زبیربن عوام، در قرن چهارم. المنتظم، ج14، ص383

* قندیل بر بارگاه حضرت موسی بن جعفر(ع)، اوایل قرن پنجـم. وفیات الاعیان، ج5، ص3


*   ج . حدیث لَعَنَ اللهُ الْمُتَّخذینَ عَلَیها الْمَساجِدَ وَالسُرُج از نظر سند مورد اشکال است; زیرا راوی آن ابو صالح است که از نظر اهل سنت ضعیف و مردود است و شارحان این حدیث گفته اند: نهی در اینجا ارشادی است نه مولوی  ; چنان که سِنْدی و عزیزی و علی ناصف و شیخ حنفی بدان اشاره کرده اند. شرح الجامع الصغیر،ج3، ص198 ; سنن نسائی، ج4، ص95 ; التاج، ج1، ص381



 آیا حدیث: نَهی رَسُول الله(ص) أن یجصّص القبر وأن یعقد علیه وأن یبنی علیه صریح در منع از ساختن بنا بر قبور نیست ؟

تمامی طرق و اسناد این روایات، مورد اشکال است، به ص 182 الوهابیة ، دعاوی و ردود مراجعه شود. صحیح مسلم، ج3، ص63
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد