آیا روشنایی بر قبور مثل شمع ، لامپ و غیره اشکال شرعی دارد؟
به چند دلیل اشکال ندارد :
* الف . طبق روایات اهل سنت، پیامبر(ص)
شبی می خواست وارد قبر و یا قبرستانی شود ، دستور داد چراغ روشن
کردند. الجامع الصحیح، ج3، ص372
* ب . سیره و روش مسلمین بر این بود که بر روی قبور بعضی از صحابه و صلحا چراغ و به اصطلاح قندیل روشن می کردند:
* قندیل بر قبر ابو ایوب انصاری، در قرن چهارم. تاریخ بغداد، ج1، ص154
* قندیل بر قبر زبیربن عوام، در قرن چهارم. المنتظم، ج14، ص383
* قندیل بر بارگاه حضرت موسی بن جعفر(ع)، اوایل قرن پنجـم. وفیات الاعیان، ج5، ص3
* ج . حدیث لَعَنَ اللهُ
الْمُتَّخذینَ عَلَیها الْمَساجِدَ وَالسُرُج از نظر سند مورد اشکال است;
زیرا راوی آن ابو صالح است که از نظر اهل سنت ضعیف و مردود است و شارحان
این حدیث گفته اند: نهی در اینجا ارشادی است نه مولوی ; چنان که سِنْدی و
عزیزی و علی ناصف و شیخ حنفی بدان اشاره کرده اند. شرح الجامع الصغیر،ج3،
ص198 ; سنن نسائی، ج4، ص95 ; التاج، ج1، ص381
آیا حدیث: نَهی رَسُول الله(ص) أن یجصّص القبر وأن یعقد علیه وأن یبنی علیه صریح در منع از ساختن بنا بر قبور نیست ؟
تمامی طرق و اسناد این روایات، مورد اشکال است، به ص 182 الوهابیة ، دعاوی و ردود مراجعه شود. صحیح مسلم، ج3، ص63