آیا جایز است زنان به زیارت قبور بروند؟
با توجه به آنچه از پیامبر(ص) نقل شده است: لعن الله زائرات القبور ؟
* الف . در روایاتی آمده است که حضرت فاطمه زهرا(س) و یا عایشه به زیارت قبور می رفتند:
إِنَّ فاطِمَةَ کانَتْ تَزُورُ قَبْرَ عَمِّها حَمْزَةَ کُلّ جُمُعَة فَتُصَلّی وَتَبْکِی عِنْدَهُ .
سنن الکبری، ج4، ص132 ; مصنف عبدالرزاق، ج3، ص572
فاطمه زهرا، هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه می رفت و آن جا نماز می خواند و گریه می کرد.
ابن أبی ملیکه می گوید: رَأَیْتُ عائِشَةَ تَزُورُ قَبْرَ أَخِیها عَبْدالرَّحْمن وَماتَ بِالْحبشی وَ قُبِّرَ بمکة
مصنف عبدالرزاق، ج3، ص570
عایشه به زیارت قبر برادرش عبدالرحمان در مکه می رفت... .
* ب . این حدیث ـ لَعَنَ الله زائرات
القبورـ بوسیله حدیث بُریده نسخ شده و یا معارض آن است ; چنان که حاکم
نیشابوری و ذهبی به آن تصریح کرده اند.
روایت بریده این است : نَهی رَسُول الله(ص) عَنْ زِیارَةِ الْقُبُورِ ثُمَّ أَمَرَ بِزِیارَتِه .
السنن الکبری 4 : 131 مستدرک حاکم 1 : 374
* ج . علمای اهل سنت به استحباب زیارت قبور برای زنان فتوا داده اند:
* ابن عابدین می گوید : هل تستحبُّ زیارة قبره(ص) للنساء؟
الصحیح : نعم بلا کراهة، بشروطها علی
ما صرّح به بعض العلماء ، اما علی الأصحّ من مذهبنا و هو قول الکرخی وغیره:
من أنّ الرّخصة فی زیارة القبور ثابتة للرجال و النساء جمیعاً فلا اشکال ،
و اما علی غیره فذلک نقول بالاستحباب ، لإطلاق الأصحاب ، بل قیل واجبة .
رد المختار، ج2 ،ص263 ; المواهب اللدنیة، ج3، ص405
* د . این حدیث (لَعَنَ اللهُ زائرات
الْقُبُور) سه طریق دارد که هر سه ضعیف است . در طریق اول ابن خثیم است و
گفته اند که به احادیث او استدلال نمی شود. میزان الاعتدال، ج2، ص459
در طریق دوم باذان است که حدیث او هم مورد استناد نیست. تهذیب الکمال، ج4، ص6
در طریق سوم عمر بن ابی سلمه است که او را هم ضعیف دانسته اند. سیراعلام النبلاء، ج6، ص33
* آیا نماز خواندن و دعا کردن کنار قبور اولیا و صلحا و یا قبر پیامبر(ص) اشکال دارد ؟
در پاسخ این پرسش باید گفت:
* الف . آیه شریفه وَلَوْ أَنَّهُمْ
إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ... دلالت بر رجحان دعا در کنار قبر
پیامبر(ص) دارد، چون تعبیر جَاءُوکَ زمان حیات و زمان رحلت ، هر دو را شامل
می شود .
* ب . فاطمه زهرا(س) هر هفته ـ روز جمعه ـ کنار قبر حضرت حمزه حضور می یافت و در آن جا نماز می خواند و گریه می کرد.
حاکم نیشابوری گوید: راویان این حدیث همگی ثقه هستند. مستدرک حاکم 1 : 377 .
* ج . سیره مسلمین بر این بوده است.
* شافعی گفته است: برای رفع مشکلاتم کنار قبر ابو حنیفه می آیم و دو رکعت نماز می خوانم.
تاریخ بغداد، ج1، ص123
* ابراهیم حربی گوید: قبر معروف الکرخی
التریاق المجرب است . ذهبی در تفسیر این کلمه گفته است: مقصود استجابت
دعای گرفتار در کنار قبر معروف کرخی است .
سیراعلام النبلاء، ج9، ص343
* جزری می گوید : دعا در کنار قبر شافعی مستجاب است. الجواهر المضیئه، ج1، ص461