پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مرده هستند و قرآن میفرماید:
إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ
سوره زمر/آیه30
قرآن میفرماید:
وَ لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
سوره آل عمران/آیه169
کسانی که یا علی و یا حسین میگویند،
مشرک و کافر هستند.اگر قرار باشد گوینده چنین سخنی را کافر بدانیم، اول
مشرک و اول کافر، ابوبکر بن أبی قحافه است که کنار جنازه بیروح پیامبر
اکرم (ص) گفت:
یا محمد
اگر چنین است، پس ابوبکر، مشرک و کافر است.
کتاب صحیح بخاری، جلد 2، صفحه 70، کتاب
الجنائز، باب الدخول علی المیت بعد الموت آورده است. چطور توسل به پیامبر
اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را که مرده است، خلاف شرع و شرک
میدانید؟ روایتی است که بیهقی در دلائل النبوة جلد7، صفحه 47 این قضایا را
نقل میکند و میگوید:
أصاب الناس قحط فی زمان عمر بن الخطاب،
فجاء رجل إلى قبر النبی، فقال: یا رسول الله! استسق الله لأمتک، فإنهم قد
هلکوا، فأتاه رسول الله فی المنام، فقال: إئت عمر فأقرئه السلام و أخبره
أنکم مسقون.
در زمان خلافت عمر بن خطاب قحطی آمد و
یکی از صحابه – به نام بلال بن حارث – کنار قبر پیامبر آمد و گفت: یا رسول
الله! مردم از بی آبی و قحطی، هلاک شدند. برای مردم طلب رحمت کن. پیامبر به
خواب او آمد و گفت برو نزد عمر و از قول من به او سلام برسان و بگو خداوند
باران رحمت را بر شما نازل میکند.
فتح الباری لإبن حجر، ج2، ص412 -
البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص105 - المصنف لإبن أبی شیبة الکوفی، ج7،
ص482 - الاستیعاب لإبن عبد البر، ج3، ص1149 - کنز العمال للمتقی الهندی،
ج8، ص431 - تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج44، ص345 - الإصابة لإبن حجر،
ج6، ص216 - تاریخ الإسلام للذهبی، ج3، ص273
ابن حجر عسقلانی در کتاب فتح الباری
میگوید روایت صحیح است و جناب ابن کثیر دمشقی هم در کتاب البدایة و
النهایة میگوید این روایت صحیح است. تمام علماء اهل سنت این روایت را در
فضائل عمر بن خطاب آوردهاند. عمر هم نگفت که بلال! تو مشرک شدی و چرا رفتی
کنار قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) و یا رسول الله گفتی.همچنین
در مورد روایتی که ابن کثیر و ابن حجر میگویند صحیح است و صراحت دارند بر
مشروعیت توسل و احدی از صحابه، حتی عمر بن خطاب که در آنجا بودند و اعتراض
نکردند. مضافا که روایات متعددی از اهل سنت با سند صحیح داریم که خداوند
بدنهای پیامبران (علیهم السلام) را بر زمین حرام کرده و زمین، حق از بین
بردن بدن انبیاء (علیهم السلام) را ندارد و زنده هستند. حتی سبکی و سمهودی
ادعای اجماع میکنند که تمام انبیاء (علیهم السلام) زندهاند و پیامبر اکرم
(صلی الله علیه و آله و سلم) هم اشرف انبیاء (علیهم السلام) است و حیات او
در اعلی درجه است.. تمام فقهای اهل سنت هر روز در نمازشان میگویند:
السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) یا میشنود و یا نمیشنود. اگر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) سلام ما را نمیشنود، - نستجیر بالله - این حماقت است. پیامبری که
سلام ما را نمیشنود، سلام به خطاب معنا ندارد و اگر میشنود، پیامبری که
سلام بنده را میشنود، قطعا توسل بنده را هم میشنود. همانطور که واجب است
جواب دادن به سلام ما، توسلات ما را هم جواب میدهند. آقایان اهل سنت در
این مورد چه توجیه و جوابی دارند؟ :
می گویند آیه:
وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا
أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ
الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا
سوره نساء/آیه64
این مربوط به زمان حیات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است در حالی که
در تمام زیارتنامهها، علماء اهلسنت این را آوردهاند. در سلام نماز تمام مذاهب اسلامی آمده است
السلام علیک أیها النبی و رحمة الله و برکاته
می گویند روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) داریم که فرموده است:
هر کس که به من سلام بدهد، خداوند روح مرا از ملأ أعلی به جسم من برمیگرداند تا جواب مردم را بدهد و برگردد به بالا.
آیا این جسارت به پیامبر اکرم (صلی
الله علیه و آله و سلم)نیست که معتقد باشیم که حدود 5/1 میلیارد مسلمان در
جهان، در هر زمانی از شبانهروز، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و
سلم) سلام میدهند. یعنی در هر آن، هزاران مرتبه روح پیامبر اکرم (صلی الله
علیه و آله و سلم) به زمین میآید و بالا میرود. این بالاترین زجر بر نبی
مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است
می گویند ما یک روایت دیگری داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:
ملائکهای هستند در روی زمین که این
سلامها را از روی زمین جمع میکنند به من میرسانند و جواب سلامها را از
من میگیرند و به مردم منتقل میکنند.
جواب ما چیست؟
آن ملائکهای که سلامها را جمع
میکنند و خدمت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میبرند، عاجز از این
نیستند که توسلات مردم را خدمت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
ببرند و جواب نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را و به مردم ابلاغ
کنند.