بر اساس منابع معتبر
اهل سنت جمع کثیرى از صحابه و تابعین پا را مسح مى کشیده و بعضى آنرا واجب
مى دانستند. همانند حضرت على و عبداللّه بن عباس و عکرمه و أنس بن مالک و
شعبى و حسن بصرى و محمد باقر ([1]). چنانکه ابن حزم و فخر رازى و ابن قدامه
از بزرگان اهل سنت و دیگران به این موضوع اشاره کرده اند:پس علت اصرار
اهل سنت بر شستن چیست؟ و اگر کسى این کار را انجام ندهد، وضوى او را باطل
مى دانند یعنى أنس بن مالک که بیش از ده سال خادم رسول اللّه ـ صلى الله
علیه و سلم ـ بود هنگامیکه مى گوید: مسح پا واجب است او اصرار بر اشتباه
دارد؟
حضرت على(رضی الله عنه) که سى سال همراه پیامبر اکرم بود (و مصاحبتش با
پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ) از همه صحابه ـ رضى الله عنهم ـ بیشتر
بود، اصرار بر اشتباه دارد؟
1 ـ ابن حزم مى گوید: وقد قال بالمسح على الرجلین جماعة من السلف منهم على
بن ابیطالب، وابن عباس، والحسن، وعکرمة، والشعبی، وجماعة غیرهم. وهو قول
الطبری.
2 ـ الرازى: «اختلف الناس فی مسح الرجلین
وفی غسلهما، فنقل القفّال فی تفسیره عن ابن عباس وأنس بن مالک و عکرمة
والشعبی وأبی جعفر الباقر: إنَّ الواجب فیهما المسح و هو مذهب الامامیة من
الشیعة»([2]).
3 ـ ابن قدامة: غسل الرجلین واجب فی قول
اکثر أهل العلم... وروی عن علی(رضی الله عنه): أنه مسَحَ على نعلیه وقدمیه،
ثم دخل المسجد فخلع نعلیه، ثم صلّى.
4 ـ وحکى عن ابن عباس: أنه قال: ما أجد فی کتاب اللّه الا غسلتین ومسحتین.
5 ـ وروی عن أنس بن مالک: أنه ذکر قول
الحجاج: إغسلوا القدمین ظاهرهما و باطنهما... فقال أنس صدق اللّه وکذب
الحجاج وحکى عن الشعبی أنه قال الوضوء مغسولان وممسوحان ولم یعلم من فقهاء
المسلمین من یقول بالمسح على الرجلین غیر من ذکرنا...»([3]).
پی نوشت:
[1] . المحلى 2: 56.
[2] . التفسیر الکبیر 11: 161.
[3] . المغنی 1: 132.