آیا روایت معتبرى در منابع اهل سنت وجود دارد که ثابت کند، امیرمؤمنان علیه السلام، تمام اتفاقات آینده را تا قیامت مىدانست؟
تردیدى نیست که امیرمؤمنان علیه السلام، نفس رسول الله صلى الله علیه وآله و دروازه علم آن حضرت است، بنابراین عجیب نیست که امیرمؤمنان علیه السلام وارث تمام علوم نبوى باشد.
روایت صحیح السندى در منابع اهل سنت وجود دارد که ثابت مىکند امیرمؤمنان علیه السلام از تمام اتفاقات آینده خود تا روز قیامت آگاه بوده است و به مردم اعلام کرده است که هر سؤال خواستید پاسخ آن را خواهم داد.
عبد الرزاق صنعانى، استاد محمد بن اسماعیل بخارى در تفسیر خود مىنویسد:
عن معمر عن وهب بن عبد الله عن أبی الطفیل قال شهدت علیا وهو یخطب وهو یقول سلونی
آیا روایت معتبرى در منابع اهل سنت وجود دارد که ثابت کند، امیرمؤمنان علیه السلام، تمام اتفاقات آینده را تا قیامت مىدانست؟
تردیدى نیست که امیرمؤمنان علیه السلام، نفس رسول الله صلى الله علیه وآله و دروازه علم آن حضرت است، بنابراین عجیب نیست که امیرمؤمنان علیه السلام وارث تمام علوم نبوى باشد.
روایت صحیح السندى در منابع اهل سنت وجود دارد که ثابت مىکند امیرمؤمنان علیه السلام از تمام اتفاقات آینده خود تا روز قیامت آگاه بوده است و به مردم اعلام کرده است که هر سؤال خواستید پاسخ آن را خواهم داد.
عبد الرزاق صنعانى، استاد محمد بن اسماعیل بخارى در تفسیر خود مىنویسد:
عن معمر عن وهب بن عبد الله عن أبی الطفیل قال شهدت علیا وهو یخطب وهو یقول سلونی فوالله لا تسألونی عن شیء یکون إلى یوم القیامة إلا حدثتکم به وسلونی عن کتاب الله فوالله ما من آیة إلا وأنا أعلم بلیل نزلت أم بنهار أم فی سهل أم فی جبل.
از أبوطفیل نقل شده است که شاهد بودم که على علیه السلام خطبه مىخواند و مىفرمود: از من بپرسید، به خدا سوگند! از هر چه که تا روز قیامت به وجود مىآید و اتفاق مىافتد، سؤال نمىکنید؛ مگر این که تمام آنها را پاسخ مىگویم. از کتاب خدا بپرسید؛ به خدا سوگند! هیچ آیهاى نازل نشده است؛ مگر اینکه از همه شما داناترم که شب نازل شده است یا روز، در صحرا نازل شده است یا در کوه.
الصنعانی، ابوبکر عبد الرزاق بن همام (متوفاى211هـ)، تفسیر القرآن، ج3، ص241، تحقیق: د. مصطفى مسلم محمد ، ناشر: مکتبة الرشد ـ الریاض، الطبعة: الأولى، 1410هـ
معمر بن راشد الأزدی مولاهم أبو عروة البصری نزیل الیمن ثقة ثبت فاضل.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقریب التهذیب، ج1 ص541، رقم: 6809، تحقیق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشید - سوریا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.
وهب بن عبد الله بن أبی دبی بموحدة مصغر الهنائی بضم الهاء ونون ومد الکوفی وقد ینسب لجده ثقة من الخامسة وروایته عن سلمان مرسلة عس
تقریب التهذیب ج1 ص585، رقم: 7478
عامر بن واثلة بن عبد الله بن عمرو بن جحش اللیثی أبو الطفیل وربما سمی عمرا ولد عام أحد ورأى النبی صلى الله علیه وسلم وروى عن أبی بکر فمن بعده وعمر إلى أن مات سنة عشر ومائة على الصحیح وهو آخر من مات من الصحابة قاله مسلم وغیره ع.
تقریب التهذیب ج1 ص288، رقم: 3111
دیگر دانشمندان و محدثان اهل سنت، نیز همین روایت را با سندهاى خودشان نقل کردهاند که تنها به ذکر آدرس آنها اکتفا مىکنیم:
الأزرقی، ابوالولید محمد بن عبد الله بن أحمد (متوفاى250 هـ)، أخبار مکة وما جاء فیها من الأثار، ج1، ص50، تحقیق رشدی الصالح ملحس، ناشر: دار الأندلس للنشر - بیروت - 1996م- 1416هـ.
ابن أبی حاتم الرازی التمیمی، ابومحمد عبد الرحمن بن أبی حاتم محمد بن إدریس (متوفاى 327هـ)، الجرح والتعدیل، ج6، ص191، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، الطبعة: الأولى، 1271هـ ـ 1952م.
البغدادی، ابوبکر أحمد بن علی بن ثابت الخطیب (متوفاى463هـ)، الفقیه و المتفقه، ج2، ص351 ـ 352، تحقیق: أبو عبد الرحمن عادل بن یوسف الغرازی، ناشر: دار ابن الجوزی - السعودیة، الطبعة: الثانیة، 1421هـ
البغدادی، ابوبکر أحمد بن علی بن ثابت الخطیب (متوفاى463هـ)، تالی تلخیص المتشابه، ج1، ص62، تحقیق: مشهور بن حسن آل سلمان , أحمد الشقیرات، ناشر: دار الصمیعی - الریاض، الطبعة: الأولى، 1417هـ
النمری القرطبی المالکی، ابوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاى 463هـ)، جامع بیان العلم وفضله، ج1، ص114، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت – 1398هـ.
السمعانی، ابوالمظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار (متوفاى489هـ)، تفسیر القرآن، ج5، ص250، تحقیق: یاسر بن إبراهیم و غنیم بن عباس بن غنیم، ناشر: دار الوطن - الریاض - السعودیة، الطبعة: الأولى، 1418هـ- 1997م.
الأنصاری القرطبی، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاى671هـ)، الجامع لأحکام القرآن، ج1، ص35، ناشر: دار الشعب – القاهرة.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج8، ص599، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفة - بیروت.
العینی الغیتابی الحنفی، بدر الدین ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاى 855هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج19، ص190، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
جالب است که همین روایت با همین مضمون از رسول خدا صلى الله علیه واله نیز نقل شده است، احمد بن حنبل در مسند خود مىنویسد:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا بن أبی عدی عن حُمَیْدٍ عن أَنَسٍ قال قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم لاَ تسألونی عن شیء إلى یَوْمِ الْقِیَامَةِ الا حَدَّثْتُکُمْ.
از أنس نقل شده است که رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: از هر چه که تا روز قیامت به وجود مىآید و اتفاق مىافتد، سؤال نمىکنید؛ مگر این که تمام آنها را پاسخ مىگویم.
الشیبانی، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج3، ص107، ح12063، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.
این روایت نیز از نظر سندى هیچ اشکالى ندارد و تمام راویان آن از روات بخارى و مسلم هستند.
طبق این دو روایت، رسول خدا صلى الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام، از تمام اتفاقات و حوادث آینده خود، تا روز قیامت آگاه بودهاند و اگر کسى از آن سؤال مىکرد، قطعا پاسخ مىشنوید.
با این وجود آیا شایسته است کسانى دیگرى جانشین رسول خدا صلى الله علیه وآله شوند که حتى سادهترین مسائل و احکام شرعى خود را نمىدانستهاند؟
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر