آزمون یاران حضرت

همه انبیاء و مصلحان الهی ، هسته های اصلی نهضت خویش را با آزمایش برگزیده اند ، چرا که راه دشوار است ، و آمیخته با رنج ها و بدون داشتن یارانی آبدیده ، سرد و گرم چشیده ، فداکار و وفادار ، نمی توان خطر کرد.

طالوت ، که در روایات ، یاران مهدی به یاران او تشبیه شده اند ، در نبرد با جالوت ، لشکریانش را با تشنگی آزمود . تن پروران و ناشکیبایان نظم را بر هم زدند ، حریصانه به آب افتادند ، ولی صبور مردان از آن ، لب تر نکردند . از این راه ، روشن شد که گروه نخست ، ارزش و توان همراهی با طالوت را ندارند و سرانجام ، در رویارویی با سپاه دشمن ، وحشت آنان را فراگرفت و از جنگیدن ، باز ماندند ، ولی گروه دوم که ایمان فکری و بصیرت واقعی داشتند ، همه پیروزی را در اختیار خدا دیدند و صبورانه مقاومت ورزیدند .


منبع : مهدی بیا

 یاران مهدی (عج) نیز برای رسیدن به درجه ی شایستگی همراهی ، از غربال های گوناگون گذر داده می شوند و پس از پیمودن مراحل دشوار ، به قله رفیع «نصرت» بالا می روند .


پاره ایی آزمایش ها پیش از قیام صورت میگیرد و پاره ای پس از آن .طولانی شدن غیبت، فتنه ها، فریبندگی ها، افکار باطل، جاه و مقام، جلوه فروشان، محراب داران، دین به دنیا فروشان، عالِم نمایان و ... بسیاری از منتظران را از راه باز می دارند . به میزان درجات ایمان و گذر از آزمون ها، منتظران متمایز می شوند و به میزان مایه های ایمانی، در یاری امام بر یکدیگر پیشی می جویند. به فرموده ی امام صادق (ع) : «در وقت ظهور ، برخی یاران، شب در بستر ناپدید می شوند و فردای آن روز در مکه اند و گروهی روز در آسمان راه میسپارند . گفتم :فدایت شوم کدام یک ایمانشان بیشتر است ؟ فرمودند : آن که در آسمان حرکت میکند.»

پس از گرد آمدن نیروها، آزمون ها سخت تر میشود. امام با آزمون های جسمی و روانی، باورها را به آزمایش میگذارد. ازجمله، همانند طالوت که سپاهیانش را با تشنگی آزمود ، یاران امام نیز با تشنگی امتحان خواهند شد . فراتر از آن، امام بی پروا به باورهای خرافی و عوامانه حمله میبرد و دور از دسترس و پوشانده شده در غبار فراموشی را آشکار می سازد.

در این تکان های فکری، صاحبان بصیرت و معرفت ، تزلزلی به خود راه نداده و استوار بر جای می مانند ، ولی آنان که در باورهای خود ناخالصی دارند و اندیشه را از سرچشمه نگرفته اند و در حقانیت امام تردید کرده اند ، از پیروان حضرت پراکنده می شوند . هنگام سخنرانی امام در مسجد کوفه و تخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت های فکری و بینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و درجه و رتبه یاران در پیروی فرامین امام ارزیابی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد